۹ راه برای ترک عادت های اشتباه

Give up bad habits ترک عادت های بد
t ۹ راه برای ترک عادت های اشتباه

۹ راه برای ترک عادت های اشتباه

همه ما حداقل یک عادت نامطلوب داریم که دلمان می خواهد آن را کنار بگذاریم. گرچه ترک عادت های اشتباه، کاری سخت است اما ما در اینجا 9 روش برای رها شدن از آن ها را آمورش می دهیم که توصیه می کنیم پیش از ناامید شدن، آن ها را نیز به کار ببندید.

در مقابل هر بار تکرار این عادت نادرست، خود را جریمه کنید.

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (7)

این عادت بد را کمی برای خود آزار دهنده کنید. پول، یکی از محرک های قوی است. لذا می توانید یک صندوق جریمه برای خود درست کنید و یا با دوستانتان قرار بگذارید که هر بار شما را در حال تکرار این عادت نادرست دیدند، پولی را به عنوان جریمه از شما دریافت کنند. البته می توانید به جای جریمه، از تشویق هم استفاده کنید و برای مثال، به ازای هر روزی که بدون تکرار این عادت گذراندید، به خود یک جایزه دهید.

آن چه موجب ترغیب شما به تکرار این عادت نامطلوب می شود را پیدا کنید.

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (8)

این که بفهمیم چرا تصمیم به انجام یک کار غلط می گیریم، یکی از گام های اساسی برای ترک آن است. در مورد عادات، اغلب اوقات ما حتی بدون اراده و اختیار آن ها را تکرار می کنیم. معمولا 5 دلیل برای تکرار یک عادت غلط وجود دارد که اگر بتوانید آن ها را پیدا کنید، قدم بزرگی را برای ترک این عادت برداشته اید.

آهسته حرکت کنید و تغییرات کوچک ایجاد کنید.

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (1)

نهادینه کردن یک عادت صحیح، نیازمند تلاش و زمان بسیار است اما ترک یک عادت نادرست، حتی از آن هم سخت تر است. لذا صبور باشید و به جای سعی در ایجاد تغییرات بزرگ و چشم گیر، فقط روی یکی از عادات نامطلوب خود متمرکز شوید. گام های کوچک بردارید زیرا همین گام های کوچک در نهایت تغییرات بزرگی ایجاد خواهد کرد.

پیش از هر اقدامی، یک ماه را به فکر کردن راجع به عادت غلط خود اختصاص دهید:

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (2)

گرچه ممکن است شما همین الان راغب باشید که عادت غلط خود را کنار بگذارید اما حقیقت آن است که بهترین کار ممکن، اختصاص دادن یک بازه زمانی سی روزه برای فکر کردن راجع به این عادت و انجام برخی کارهاست. از جمله این کارها، تهیه یک لیست از دلایلی است که شما را به ترک این عادت غلط تشویق می کند. هم چنین بررسی زمان هایی که این عادت غلط را تکرار می کنید نیز از دیگر کارهایی است که باید در طول این یک ماه انجام شود.
انجام کارهای ذکر شده در طول این یک ماه، آمادگی شما را برای ترک این عادت غلط، بالا می برد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از لحاظ روانی هیچ وقت آرامش ندارم | آرامش زندگی

فوائد ترک این عادت را در ذهن خود ثبت کنید:

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (۱۱)

هر قدر هم که هدف شما خوب و معقول باشد، بدون داشتن انگیزه کافی، اراده لازم را نخواهید داشت. لذا سعی کنید روی یک کاغذ، انگیزه های اصلی خود را برای ترک این کار یادداشت کنید. سپس این کاغذ را در معرض دید خود قرار دهید تا این عوامل انگیزشی کاملا در ذهنتان حک شود.

محیط خود را عوض کنید:

ترک عادت نادرست.سایت نوجوان ها (3)

در طول زمان، اگر یک عادت را در یک محیط ثابت تکرار کنید، این محیط مثل یک عامل محرک برای تکرار این عادت عمل می کند. مثلا اگر فردی مدت ها برای سیگار کشیدن به پارکینگ محل کار خود برود، خود این محیط پس از مدتی تبدیل به یک محرک می شود و حضور در آن، فرد را به کشیدن سیگار ترغیب می کند. لذا سعی کنید حتی با کوچک ترین تغییرات ممکن، محیط خود را عوض کنید.

اگر در یک روز، عادت بد خود را تکرار کردید، در انتهای روز برگردید و تمام آن روز را مرور کنید:

 ترک عادت های اشتباه

مرور کردن یک روز و آن چه که در آن اتفاق افتاده است، به شما در پیدا کردن عواملی که شما را به سمت این عادت نادرست سوق می دهد، کمک می کند و همان طور که گفته شد، شناختن این عوامل، یکی از گام های اساسی در ترک عادت غلط است.

نگرش خود را نسبت به عادت نامطلوب تغییر دهید:

 ترک عادت های اشتباه

هرچقدر هم که ما از عادت بد خود مثل جویدن ناخن هایمان متنفر باشیم، هم چنان تمایل داریم که به تکرار آن ادامه دهیم. زیرا با انجام آن، نوعی احساس رضایت مندی در ما ایجاد می شود. لذا بایستی با در نظر گرفتن جنبه های منفی این کار، هر نوع احساس مثبت نسبت به این عادت را از بین ببریم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور از مقايسه‌ى خود با ديگران دست برداريم؟

از قانون بیست ثانیه استفاده کنید:

 ترک عادت های اشتباه

هر بار که تصمیم گرفتید عادت نادرست خود را تکرار کنید، بیست ثانیه صبر کنید و بعد برای انجام آن اقدام کنید. بسیاری از اوقات، فکر کردن در همین 20 ثانیه موجب می شود که از تکرار عادت نامطلوب خود منصرف شوید.

  • نگرانی همیشگی یا اضطراب فراگیر چیست؟ (۲)

t ۹ راه برای ترک عادت های اشتباه
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *