عکس های تاریخی و دوربین ها (۱)

t عکس های تاریخی و دوربین ها (۱)
t عکس های تاریخی و دوربین ها (۱)

عکس های قیمتی

جمله‌ای معروف هست که می‌گوید «یک عکس ارزش هزاران واژه را دارد» اما حالا می‌خواهیم بگوییم ممکن است یک عکس هزاران دلار ارزش داشته باشد زیرا یکی از مهم‌ترین وقایع جهان را ثبت کرده است.

در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به چند عکس مهم تاریخی و داستانی که پشت آن‌ها وجود دارد.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

طلوع زمین

عکس طلوع زمین

این عکس که از روی ماه گرفته شده است طلوع زمین را نشان می‌دهد. این عکس در ساعت 16 روز24 دسامبر 1968 به دست «ویلیام اندرس» و با دوربین هاسلبلاد 500 گرفته شده است.

این دوربین به جای منظره‌یاب به یک حلقه‌ی دیداری مجهز بود و محفظه‌ای شامل یک حلقه‌ی فیلم 70 میلیمتری در زیر آن قرار داشت. ویلیام اندرس فضانوردی بود که با سفینه‌ی آپولوی 8 به فضا سفر کرد.

مرد تانکی

مرد تانکی

این عکس از مرد ناشناسی گرفته شده که به عنوان یک مبارز چینی مشهور شده است. وقتی که دانشجویان چینی در 5 ژوئن 1989 در میدان تینان مین پکن تجمعی اعتراضی برگزار کردند تانک‌ها برای سرکوب آن‌ها اعزام شدند. در این میانه ناگهان مردی در وسط خیابان جلوی تانک‌ها را گرفت و هربار که تانک قصد عبور داشت او جای خود را عوض می‌کرد.

این عکس به دست «جف ویندر» و با یک دوربین نیکون fe2 از پنجره‌ی هتلی در پکن ثبت شد. بعد از آن هیچ‌گاه کسی از سرنوشت مرد تانکی باخبر نشد و روز بعد از این ماجرا تان‌کها هزاران نفر دانشجوی معترض را سرکوب کردند.

فاجعه‌ی برج‌های تجارت جهانی

فاجعه‌ی برج‌های تجارت جهانی

وقتی هواپیماهای ربوده شده به دست تروریست‌ها به برج‌های تجارت جهانی در آمریکا اصابت کردند تاریخ جهان نیز تغییر کرد. این تصویر حیرت‌انگیز در سال 2001 و به دست عکاس و فیلمسازی به نام «لایل اورکو» ثبت شد. دوربین او فقط یک دوربین کامپکت فوجی بود که توانست این صحنه را ثبت کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصاویر منتخب حیات وحش هفته

اعتراض علیه دولت ویتنام

اعتراض علیه دولت ویتنام

در 11 ژوئن 1963 یک راهب بودایی‌ویتنامی در اعتراض به رفتار سرکوب‌گرایانه‌ی دولت ویتنام علیه بودایی‌ها، دست به خودسوزی زد. این عکس تکان‌دهنده به دست «مالکوم براون» و با یک دوربین ساده‌ی مارک پتری ثبت شد.

دختر افغان

دختر افغان

تصویر چهره‌ی این دختر افغان که بعدها روی نشریه نشنال جئوگرافی چاپ شد در سال 1984 و به دست «استیو مک کری» ثبت شد. این دختر افغان در زمان حمله‌ی روس‌ها به افغانستان به پاکستان گریخته بود و این عکس در یک اردوگاه پناهندگان از او گرفته شد. استیو مک کری این عکس را با نیکون fm2 ثبت کرد.

فاجعه‌ی هندینبورگ

عکس فاجعه‌ی هندینبورگ

کشتی هوایی هندینبورگ که نوعی بالن بود در 6 مه 1937 از آلمان به سمت آمریکا می‌رفت که دچار آتش‌سوزی شد و تعدادی از مسافران آن کشته شدند. این عکس را «سام شر» با دوربین Speed Graphic ثبت کرده است.

نمادی از دوران رکود اقتصادی آمریکا

عکس نمادین از دوران رکود اقتصادی آمریکا

در 6 مارس 1936 وقتی «دورتا لنگ»، بعد یک روز خسته‌کننده عکاسی در هوای سرد، به خانه برمی‌گشت به اردوگاهی برخورد که کارگران نخود‌چین در آن زندگی می‌کردند. دورتا در میان این کارگران مادری را با چند کودک گرسنه دید. او چند عکس از مادر و کودکانش گرفت و بلافاصله برای چاپ به روزنامه سپرد.

با انتشار این عکس‌ها کمک‌های دولتی به دست این کارگران رسید و این عکس نمادی از دوران رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا شد. دورتا لنگ این عکس را با دوربین Graflex Super D ثبت کرد.

فرار از آتش

عکس فرار از آتش

وقتی در 22 ژوئیه 1975 ساختمانی در بوستون آمریکا آتش گرفت زنی 19 ساله به همراه فرزند دوساله‌اش با شکسته‌شدن نردبان به پایین سقوط کردند. این لحظه‌ای بود که «استنلی فرومن» با دوربین نیکون f به ثبت رساند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پهپاد جیبی ویژه عکس سلفی!

عکس حمله‌ی متفقین به ساحل نورماندی

عکس حمله‌ی متفقین به ساحل نورماندی

این تصویر یکی از مجموعه عکس‌های «رابرت کاپا» است که از حمله‌ی متفقین به سواحل فرانسه برای آزادسازی این منطقه از دست آلمانی‌ها گرفته شده است. گویا عکاس تعداد زیادی عکس از این منطقه گرفته بوده که تعدادی از آن‌ها به هنگام ظهور در لابراتوار از بین می‌رود. استیون اسپیلبرگ از این عکس برای ساخت فیلم «نجات سرباز رایان» الهام گرفته است.
دوربینی که کاپا برای عکاسی استفاده کرد Contax Ii بوده است.

عکس جلد آلبوم گروه بیتلز با نام «جاده‌ی ایبی»

عکس جلد آلبوم گروه بیتلز با نام «جاده‌ی ایبی»

این تصویر را «ایان مک‌ میلان» در سال ۱۹۶۹و با دوربین50 Hasselblad برای جلد آلبوم موسیقی گروه بیتلز گرفته است. این عکس با سرعت 500 /1 و دیافراگم 22 ثبت شده است.

 

جمال رادفر

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها

t عکس های تاریخی و دوربین ها (۱)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *