درس ۳-۲- توپولوژی های استار , رینگ , مش و هیبرید

t درس 3-2- توپولوژی های استار , رینگ , مش و هیبرید

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 Star Topology    توپولوژی استار یا ستاره شکل

در توپولوژی استار همانطور که از نامش پیداست همه سیستم ها همچون یک ستاره به یک نقطه مرکزی متصل اند که این نقطه مرکزی می تواند یک هاب ، سوویچ یا روتر باشد . (راجع به این دیوایس ها توضیح خواهیم داد)  هاب در این نقطه مرکزی مانند یک ترمینال یا یک چند راهی عمل کرده و بسته اطلاعاتی را به سایر سیستم ها ارسال می کند . مهم ترین ویژگی این شبکه این است که در صورتی که کابل در هر کدام از مسیر ها قطع شود ، تنها همان کامپیوتر از کار می افتد و بقیه شبکه به کار خود ادامه خواهد داد . در این شبکه می گوییم که ما Single Point of Failure یا نقطه شکست مرکزی داریم . یعنی در صورتی کل شبکه از کار می افتد که نقطه مرکزی آن که در اینجا هاب است از بین برود.

net.nojavanha

Ring Topology    توپولوژی رینگ

توپولوژی حلقوی: این توپولوژی نیز همانگونه که از نامش پیداست کامپیوتر ها در یک مسیر حلقوی به یکدیگر متصل شده اند و معمولا از این توپولوژی در محیط های WAN استفاده می شود . این توپولوژی نیز مانند باس در صورت قطع شدن کابل در مسیر با مشکل Down شدن شبکه مواجه است.

net.nojavanha

Mesh Topology    توپولوژی مش

در این شبکه همه کامپیوتر ها به همه کامپیوتر های دیگر متصل اند . (ضرورتی به برقراری کلیه ارتباطات وجود ندارد و یک امر اختیاری می باشد )

به شکل زیر دقت کنید. همانطور که می بینید در این شکل هر کامپیوتر به صورت متمرکز به همه نقاط دیگر متصل شده است و تمامی مسیرهای ارتباطی ممکن را دارد . یعنی هر کامپیوتر سه مسیر مستقیم و دو مسیر غیر مستقیم به 3 کامپیوتر دیگر را تشکیل داده است . حالا فایده این کار چیست ؟ 
این مسئله وقتی خودنمایی می کند که یک یا چند مسیر دیگر به هر دلیل ممکن قطع شود . در این صورت مسیر های دیگر برای برقراری ارتباط وجود دارند . به این ویژگی Fault Tolerance یا تحمل خطا می گویند . البته توجه داشته باشید که ایجاد چنین شبکه هایی به دلیل نیاز به هزینه های سنگین در راه اندازی و نگه  داری آنها بیشتر در موارد خاص استفاده می شود .

 net.nojavanha

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
Solid State Drives چیست؟

Hybrid Topology   توپولوژی هیبرید

 4 نوع توپولوژی که تاکنون آموختید از انواع چهار گانه آن می باشد . حال می توانید این انواع را با یکدیگر ترکیب کنید تا نوع جدیدی را پدید آورید . به این مدل پدید آمده از چند نوع توپولوژی , توپولوژی هیبرید یا پیوندی می گویند .  برای مثال در شکل زیر می بینید که کامپیوتر ها به صورت چهار تایی به صورت استار بسته شده اند و سپس کل آنها در یک مسیر باس به یکدیگر متصل شده و ارتباط دارند که آن را استارباس می نامند .

net.nojavanha

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید : درس سوم – تکنولوژی های ون

نوشته: مهدی فاریابی

t درس 3-2- توپولوژی های استار , رینگ , مش و هیبرید
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *