آموزش عکاسی؛ زاویه دید در عکاسی

t آموزش عکاسی؛ زاویه دید در عکاسی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمین الهیاریان:

در این قسمت می خواهیم به زاویه دید در عکاسی بپردازیم. دوربین عکاسی یا تلفن همراه که ما با آن عکاسی می کنیم در واقع دریچه ای است که ما به وسیله آن سوژه خود را به مخاطب نشان می دهیم. به زبان ساده تر این ما هستیم که تصمیم می گیریم مخاطب چه طور و از کجا به سوژه نگاه کند. بنابراین وظیفه سنگینی به دوش عکاس گذاشته می شود. او باید بیشتر از افراد معمولی به اطراف خود دقت کند. گاهی کلی و گاهی جزئی و با دقت بسیار به کاوش در طبیعت بپردازد.

زاویه دید.سایت نوجوان ها (2)

زاویه دید.سایت نوجوان ها (5)

اما نکته مهم تر در اینجاست. عکاس باید از زاویه کاملا جدید به جهان اطراف نگاه کند، به طوری که وقتی افراد دیگر به عکس نگاه می کنند بگویند: چه جالب تا به حال از این زاویه به این سوژه نگاه نکرده بودم.
برای همین گاهی عکاس در بلندی قرار می گیرد یا حتی روی زمین دراز می کشد تا زاویه جدیدی پیدا کند که کمتر کسی از سوژه او دیده باشد و گرنه عکاسی از یک درخت به همان شکل که همیشه همه می بینند کار مهم و جذابی نیست و شاید حتی ارزش ثبت کردن نداشته باشد. این همان نکته طلاییست که باعث می شود دو عکاس از یک محیط با یک دوربین مشابه عکس های کاملا متفاوتی ثبت کنند که وقتی عکس های آن ها را نگاه می کنیم از کنار بعضی با نیم نگاهی رد می شویم و به عکس دیگر ساعت ها نگاه می کنیم.
برای درک بهتر این موضوع عکس هایی با یک سوژه مشابه ولی از زوایای متفاوت را تماشا می کنیم و وقتی آن ها را دیدید از خود بپرسید که کدام یک واقعا جذاب و متفاوت بودند.
 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکاسی از پرواز پرندگان

زاویه دید.سایت نوجوان ها (6)

زاویه دید.سایت نوجوان ها (1)

زاویه دید.سایت نوجوان ها (4)

زاویه دید.سایت نوجوان ها (3)

  • چرا عکاسی کنیم؟

 

t آموزش عکاسی؛ زاویه دید در عکاسی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *