ادامۀ پرسش ۳۲

t ادامۀ پرسش 32

پرسش:

سلام اول از همه می خوام از شما تشکر کنم به خاطر اینکه تا اینجا کمکم کردینو تنهام نذاشتین. راستش من توی تمام زندگیم سعی کردم آدمی باشم که همه رو درک می کنه و آدمی که محبت کردنو بلده و به کسی که دوسش داره احساساتشو بیان می کنه. از نظر بقیه و از نظر خودم من یه آدم کاملا احساسی و حساس هستم و همچنین از نظر خودم من  کسی هستم که همیشه مراعات بقیه رو می کنه و به همه احترام میذاره و ممکن نیست که محبت کسی رو فراموش کنه. حتی کسایی رو که تو گذشته باهاش بودن و الانم به دلایلی مثلا عوض شدن مدرسه ازم دورن رو هرگز فراموش نمی کنم و برام هنوزم عزیزن. می دونین مشکل من چیه؟ من موندم وسط، نمی دونم احساساتمو بیان کنم یا نه؟ همین طور که می گفتم  پارسال و امسال که معلممو دوس داشتم تا حد امکان احساساتمو ابراز کردم ولی توی این قضیه دوست داشتن معلم واقعا زجر کشیدم چون معلمم کسی بود که هیچ وقت حاضر نبود با یه دانش آموز صمیمی شه و یا حتی باهاش راحت حرف بزنه. من خودم می دونم که دوسم داره اگرم نداشته باشه اصلا برام مهم نیس چون این قضیه دیگه کاملا برام تموم شدس. به هر حال از اون موقع به بعد یه جورایی از دوست داشتن کسی می ترسم. من کسی هستم  که از پنجم ابتدایی هر سال به یه معلم زن دل بستم و دوسش داشتم دیونه وار تا الان ولی هیچ کودومشون تا این اندازه که پارسال معلممو دوست داشتم شدید نبود. به هر حال من موفق شدم با تمام معلمایی که دوسشون داشتم رابطه خوبی برقرار کنم و با معلمایی که قبلنا وقتی می دیمشون از شدت خجالت دست و پام می لرزید قشنگ حرف بزنم و باهاشون ارتباط برقرار کنم. همشونم تا حالا منو دوس داشتن و از همه بیشتر ب من محبت کردن ولی این معلمایی رو که میگم خارج از مدرسه هستن مثل معلم والیبالم و شنا به جز معلم پارسال و امسالم که معلمم بود. به هرحال من تا حالا تو عمرم به مونث ها دل بستم و ب جز پدرم هیچ پسر دیگه ای تو زندگیم نبوده. برخلاف اینکه همه دوستام به پسرها دل می بندن. به هر حال من می تونم بگم هیچ حسی نسبت به هیچ پسری ندارم. نمی دونم این طبیعی هس تو این سنم یا نه؟ می خوام بهم کمک کنین تا به هر کسی که بهم محبت می کنه دل نبندم. یه جورایی از این احساساتی بودم ناراحتم چون خیلی وقتا باعث شده که من از زندگیم عقب بیفتم. الانم معلم والبیبالم منو خیلی دوس داره و بهم محبت می کنه و با زبونش میگه که چقدر دوسم داره. منم دوسش دارم ولی تا همین لحظه سعی کردم احساسمو بیان نکنم چون اصلا دیگه نمی خوام دوباره دل به کسی ببندم که بعدا باعث شه هزار بار به خاطر احساساتی بودنم همه چی رو نفرین کنم. حالا میشه کمکم کنین؟؟؟؟که بقیه رو بدون اینکه به زندگیم آسیب بزنن دوست داشته باشم؟ می دونین بزرگترین خواسته زندگیم اینه که این ویژگی رو داشته باشم ینی میشه؟

پاسخ:

دوست خوبم چیزی که برای شروع تغییر در خودت بهش احتیاج داری اینه که بدونی بین اینکه تو احساساتی هستی و دل می بندی با اینکه احساست را بیان می کنی و احتمالا به همین دلیل دچار مشکل می شوی تفاوت داره و از طرف دیگه بین آدم ها هم تفاوت های زیادی وجود داره.

برای اینکه روشن تر بتونی به خودت کمک کنی این ها را جداگانه توضیح می دهم. اول اینکه این غیرعادی نیست اگر نوجوانی مثل تو تا حالا با پسرها ارتباط دوستی برقرار نکرده باشه چون احساس و عاطفه اش نسبت به خانواده و دوستان و گاهی معلم ها را نشون داده و همین ثابت می­ کند که تو فردی دارای احساس هستی.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دختری 12 ساله هستم و در پایه ششم درس میخوانم. 18 اردیبهشت امتحان تیزهوشان دارم و فکر نمی کنم قبول شوم ...

دوم این که این نشانه سلامت روحی انسان هست که بتونه دیگران را دوست داشته باشه و بهشون و به احساس و عاطفه و محبت آنها احترام بگذاره. پس تا به اینجا اینکه محبت دیگران را هم ببینی بد نیست و البته خوب تر اینه که محبت هر کس به همان اندازه در نظرت باشه و نه بیشتر.

اما اینکه بخواهی ابراز عاطفه به دیگری داشته باشی، موضوع مهمی هست چون میزان و نوع ابراز محبت به دیگران می­ تواند ریشه برخی مشکلات باشد. خودت هم که سال گذشته این موضوع را تجربه کردی. دیدی که آدم ها با یکدیگر متفاوت هستند و شاید بهتر باشد که حریم ارتباط  را با برخی بسیار محدودتر کنی و در بیان آن هم شرایطی را در نظر بگیری. هنگامی که در خانه و در کنار خانواده­ ات هستی هرگز از تکرار دوستتان دارم به اعضاء خانواده آسیبی نمی بینی اما وقتی به بیرون از خانواده می­ روی حالا دیگر لازم است احتیاط کنی و در بیشتر موارد دوست داشتن و بیان آن را راحت در اختیار دیگران قرار ندهی.

دختر خوبم یادت باشد اینکه مخاطبان تو خانم هستند و به همین دلیل منعی از نظر شرعی برای دوست داشتن و بیان آن وجود ندارد به معنای آن نیست که ما در این زمنیه هیچ محدودیتی نداریم. این جا هم باید به محدوده ها توجه کنیم و تو الان در بهترین وضعیت قرار داری تا برداشت و درک درستی از این موضوع پیدا کنی چون آخرین تجربه ات همین نکته را تایید کرده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آدم های موفق چه شکلی اند؟

برای آشنایی با خانم مشاور و نحوه طرح پرسش خود از ایشان اینجـــــــــــا را کلیک کنید.

t ادامۀ پرسش 32
امتیاز به این نوشته