شیشه ها قاتل صدها میلیون پرنده در سال؛ چه باید کرد؟

t شیشه ها قاتل صدها میلیون پرنده در سال؛ چه باید کرد؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

Bird.nojavanha (1)

 

سالانه صدها میلیون پرنده بر اثر برخورد با شیشه ساختمان ها کشته می شوند و این در حالی است که فناوری لازم برای جلوگیری از این برخوردهای مرگبار وجود دارد و چیزی که لازم است اراده برای جلوگیری از مرگ این پرندگان است.

به گزارش پایگاه اینترنتی نوجوان ها به نقل از National Geographic، برای اکثر ما پیش آمده که هنگام راه رفتن و یا دویدن بدون این که متوجه یک درب و یا پنجره شیشه ای شویم با آن برخورد کنیم ولی چنین برخوردهایی در اکثر موارد باعث آسیب دیدگی جدی در انسان ها نمی شود اما همین برخوردها فقط در آمریکا و کانادا جان حدود 600 میلیون پرنده را در سال می گیرد.

بسیاری از ما شاهد برخورد پرندگان با شیشه ها بوده ایم. دنیل کلم یک پرنده شناس در کالج موهلنبرگ در پنسیلوانیا می گوید تعداد پرندگانی که بر اثر این برخوردها کشته می شوند بسیار بیش تر از پرندگانی است که بر اثر نشت چاه های نفت و یا آفت کش ها کشته می شوند. شمار این برخوردهای مرگبار در فصل های بهار و پاییز که فصل مهاجرت پرندگان است بیش تر است.

پیشگیری از مرگ پرندگان بر اثر برخورد با شیشه همواره به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد این که پرندگان چه طور می بینند کار دشواری بوده است ولی اخیرا محققان موفق به ساخت شیشه هایی شده اند که روی آن ها الگوها و نقوشی وجود دارد که پرندگان می توانند ببینند ولی انسان ها نمی توانند.

در شهرهایی مانند سان فرانسیسکو و تورنتو افزایش آگاهی عمومی در مورد مرگبار بودن شیشه های معمولی برای پرندگان باعث شده است تا مقررات و استانداردهایی داوطلبانه برای استفاده از نسل جدیدی از شیشه ها وضع شود.

دانشمندان و دوستداران محیط زیست امیدوارند این شیشه های جدید بتواند مانع مرگ میلیون ها پرنده در سال شود.

اساس کار این شیشه های جدید به این شکل است که روی آن ها الگوههایی کشیده شده است که اشعه های ماوراء بنفش و یا به اصطلاح UV را بازمی تاباند. پرندگان می توانند این اشعه ها را ببینند و متوجه وجود شیشه شوند ولی انسان ها قابلیت دیدن این اشعه ها را ندارند و به همین دلیل وجود این الگوها روی شیشه مانع دید انسان ها می شود.

Bird.nojavanha (2)

در حال حاضر یک شرکت آلمانی نسل جدیدی از این شیشه ها را تولید کرده است که Ornilux نام دارد. با این حال فناوری ساخت این شیشه ها در ابتدای راه است و برای این که استفاده از این شیشه ها همه گیر شود به اراده قوی دانشمندان، شرکت های تولید کننده شیشه و مردم نیاز است.

به نظر شما چه طور می توان مانع برخوردهای مرگبار پرندگان با شیشه ها شد؟ آیا راه دیگری وجود دارد؟

t شیشه ها قاتل صدها میلیون پرنده در سال؛ چه باید کرد؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا کودکان نیز به سنگ کلیه مبتلا می شوند؟【سال1402】

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *