قمرهای مشتری (۱)

t قمرهای مشتری (1)

 

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها1

مشتری حداقل 62 قمر دارد.بیشتر این اقمار بسیار کوچک اند و احتمال زیاد فقط یکبار به این سیاره بسیار نزدیک شده اند.سایز بزرگ مشتری یعنی نیروی گرانش بسیار قوی.این نیرو به قدری است که بعضی اوقات اجسام سبکی را که نزدیک سطح آن سرگردانند را جذب میکند.

این قمرها به 3دسته تقسیم میشوند:

1)اقمار داخلی 2)اقمار میانی 3)اقمار خارجی

اقمارداخلی (اقمار گالیله):

در اوایل سال 1600 یک ستاره شناس بنام گالیلئو گالیله برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ به آسمان نگاه کرد.او اولین دانشمندی بود که با کمک تلسکوپ شروع به مطالعه فضای بیرون از زمین کرد. وقتی او به مشتری نگاه کرد 4 قمر کشف کرد.که اینها در بین آن62 قمر که امروزه میشناسیم تنها اقمار قابل مشاهده با تلسکوپ های بسیار ابتدایی هستند. حتی شما میتوانید این اقمار را با یک دوربین دو چشمی هم ببینید.با یک نگاه ساده در اطراف مشتری 4 نقطه روشن نزدیک آن مشاهده میکنید که همان اقمار آیو- اروپا- گانیمد  و کالیستو می باشند.

2

آیو: مکانی بسیار خشونت آمیز است بطوریکه انسان علیرغم لذت بردن از رنگهای زیبای این سرزمین خواهان زندگی در آنجا نیست.آیو در قسمتی از خطرناک ترین خطوط میدان مغناطیسی مشتری قرار دارد.اشعه موجود در آن هزاربار قویتر از آن چیزی است که برای کشتن یک انسان لازم است!!حتی اگر شما به نوعی از تابش این اشعه جان سالم بدر ببرید,هنوز هم در معرض خطر هستید. چراکه آیو تحت پوشش آتشفشان های غول پیکری است که با فرکانس شدید فوران میکنند.این آتشفشان ها مقادیر زیادی از اسید سولفوریک را به هوا پرتاب میکنند که باعث ایجاد رنگهای قرمز- زرد و نارنجی در ظاهر زیبای آیو میشود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
4 روش ساده برای افزایش سرعتِ گوشیتان

آیو سومین قمر بزرگ مشتری و کمی بزرگتر از ماه زمین است.

اروپا: مکانی سرد، صاف و پوشیده از یخ است.مدتها قبل در فضا یک دوره زمانی وجود داشت که ضربه زدن و آسیب رساندن به دیگر اجسام خارجی توسط سیارک ها و ستاره های دنباله دار رایج بود.این دوره بمباران سنگین نامیده میشود.در طول این مدت بسیاری ازاجرام فضایی از جمله زمین

توسط جسم کاسه ای شکلی بنام دهانه آسیب دیده و زخمی شدند. بسیاری از آنها هنوز زخمی مانده اند و برخی مثل زمین سطح خود را با گدازه های سنگی جدید یا یخ پوشانده اند.ما با توجه به سطح  هموار اروپا درمی یابیم که بعد از دوره بمباران سنگی این سیارک سطح خود را بسیار خوب پوشش داده است.این عامل و چند سرنخ دیگر باعث شده تا دانشمندان به این باور برسند که در زیر پوسته بیرونی یخ زده آن،یک اقیانوس مایع آب گرم شده توسط هسته داغ اروپا نهفته باشد.این باور باعث میشود که احتمال وجود زندگی در خارج از زمین نیز وجود داشته باشد.

گانیمد:  مانند اروپا به تازگی کشف شده است که احتمالا در زیر قسمت بیرونی و یخ زده گانیمد هم اقیانوسی از آب مایع وجود دارد.

3

گانیمد بزرگترین قمر مشتری است.قطر این قمر بزرگتر از هر دو سیاره عطارد و پلوتون است.

4

کالیستو

5

هشتمین قمر از سطح سیاره مشتری و دومین از نظر بزرگی است.کالیستو تقریبا هم اندازه سیاره عطارد است.طبق تحقیقات کهنسال ترین قمر منظومه شمسی است.

t قمرهای مشتری (1)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *