مومیایی خانم ۶۵ ساله یزدی در تهران

t مومیایی خانم ۶۵ ساله یزدی در تهران

اگر شما از علاقمندان به موزه گردی باشید، شاید از تنوع موزه های ایرانی هم اطلاعی داشته باشید، با این حال بسیاری از مردم از وجود موزه های مختلف ایران و تهران خبری ندارند و وقتی چشمشان به یکی از موزه های خارجی می افتد، دلشان می خواهد کاش نمونه ای از آن ها را هم در وطن خودمان می دیدیم. جدا از امکانات کم موزه های ایرانی، باید بدانید اغلب آن ها ناشناخته باقی مانده اند و وقتی نگاهی به لیست موزه های تهران یا شهر خودتان بیاندازید، به نام های جالب توجه و جذابی بر خواهید خورد. از این دست می توان به موزه های پارینه سنگی زاگرس، موزه ملی خودرو ایران در البرز، موزه عصر آهن تبریز و موزه های آستان قدس رضوی اشاره کرد. همراه ما باشید تا با یکی دیگر از موزه های جذاب و کم تر شناخته شده ایران آشنا شوید.

  موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه ای تازه تأسیس در تهران است که در خانه ای تاریخی و باقی مانده از دوران قاجار به پا شده است. مجموعه آثاری که در این موزه به چشم می خورند مربوط به دوران های مختلف پیش از تاریخ و پس از تاریخ بوده و قدمت برخی از آنها به ۵ هزار سال پیش بر می گردد. از جمله بخش های موزه ملی تاریخ علوم پزشکی می توان به دیرین انسان شناسی، اسناد و نسخ خطی، دندان پزشکی، گیاهان دارویی، داروخانه نظامی و … اشاره کرد.

یکی از جالب ترین بخش های این موزه، بخش دیرین انسان شناسی است که در خود یک مومیایی و چندین جمجمه و فسیل انسانی را به نمایش گذاشته است. در این بخش به یک مومیایی برخواهید خورد که از اطراف شهر یزد یافت شده است و قدمتی نهصد ساله دارد. خوب است بدانید بر خلاف امری که در میان مصریان باستان رایج بود و اجساد انسان ها را مومیایی می کردند، عمل مومیایی کردن چه قبل و چه بعد از اسلام، در ایران رایج نبود و همواره با منعیات شرعی همراه بود. با این حال گهگاهی بنا به شرایط موجود، اجساد انسان ها به صورت طبیعی مومیایی شده و سالم باقی می ماندند.

این جسد پیش رو نیز متعلق به خانمی ۶۵ ساله است که به صورت طبیعی مومیایی شده و علت آن نیز درصد بالای نمک موجود در خاک محل دفن و کمبود رطوبت و میکروارگانیسم های آن جا بوده است.

همان طور که گفته شد، امروزه مومیایی طبیعی خانم ۶۵ ساله در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران نگهداری می شود و پنج روز اول هفته می توانید به بازدیدش بروید و این مومیایی ایرانی را از نزدیک ببینید.

دوره تاریخی: اسلامی

قدمت: ۹۰۰ سال پیش

محل کشف: اطراف یزد

محل نگهداری: موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، تهران

آدرس موزه: خیابان کارگر شمالی- خیابان شانزدهم (فرشی مقدم) ورودی درب شماره (۲) پردیس شمالی دانشگاه تهران- موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

ساعات بازدید: شنبه تا چهار شنبه: ۸ تا ۱۵

مومیایی زن 65 ساله یزدی (1)

مومیایی زن 65 ساله یزدی (2)

مومیایی زن 65 ساله یزدی (3)

مومیایی زن 65 ساله یزدی (4)

 

t مومیایی خانم ۶۵ ساله یزدی در تهران
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گربه جورابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *