نظر آقای علی اناری

t نظر آقای علی اناری

خشم یک بیماری نیست بلکه احساس و هیجان عادی انسانهاست مانند غم و شادی ، اضطراب ، ترس و لذت . هر انسانی در واکنش به بعضی شرایط دچار عصابنیت و خشم می شود به همین دلیل مهم است که این احساس را بشناسید و بصورت سالمی با آن برخورد کنید چرا؟ چون تحقیق و پزوهش های مختلف نشان داده اند افرادی که زیاد عصبانی می شوند و راههای سالمی را برای تخلیه یا بیان احساس خود ندارند بیشتر از دیگران بیمار شده و ممکن است حتی از این بیماریها فوت کنند . نه تنها خشم و عصبانیت بر سلامت جسمی انسانها اثر می گذارد بلکه بر ارتیاط های اجتماعی نیز بسیار تاثیر گذار است.

خشم یک احساس و هیجان عادی انسانهاست ، همه انسانها عصبانی می شوند ولی هیچ کس حق ندارد که با دیگران با پرخاش و تندی برخورد کند ، بلکه راههای سالم و مختلفی برای برخورد سالم با خشم وجود دارد.

روشهای مختلف بیان خشم :

۱ – پرخاش کردن : گاهی فرد هنگامی که عصبانی است با دیگران پرخاش کرده و با تندی با دیگران برخورد می کند ، چنین برخوردهایی باعث بدتر شدن مشکل فرد و منزوی شدن می شود.

۲ – به دور ریختن خشم : بعضی از مواقع فرد احساس خشم و عصبانیت را نشان نمی دهد ولی آن را به درون می ریزد ، به یاد داشته باشید که خشم در انسان ماهیتی جمع شونده دارد و مانند قطره های آبی که به درون یک سطل بریزد انیاشته شده و باعث سرریز شدن می شود خشم هایی که فرد به درون بدن می ریزد به شدت به بدن او صدمه می زند و بعد از مدتی باعث ایجاد بیماریهای مختلفی می شود مانند بیماریهای قلبی ، سرطان ، آسم ، کهیر ، زخم معده و مانند آن.

۳ – نق زدن یا غرغر کردن : بعضی مواقع فردی که عصبانی است شروع به نق زدن و غرغر کردن می کند ، چنین برخوردهایی نیز باعث ناراحتی اطرافیان شده و باعث دور شدن دیگران از فرد عصبانی می شود.

۴ – ناله و نفرین کردن : بعضی مواقع فردی که عصبانی است شروع به ناله و نفرین کردن زمین و آسمان می کند ، کفر گفتن و شکایت از زمین و آسمان نیز احساس ناخوشایندی در دیگران ایجاد می کند و باعث دوری مدام از فرد می شوند.

۵ – مقصر پیدا کردن و سرزنش دیگران : بعضی افراد زمانی که عصبانی هستند ، سعی می کنند فردی را مقصر اعلام کنند که باعث ناراحتی و مشکل شده و شروع به سرزنش وی می کنند معمولا” در محیط خانواده ، کودکان و نوجوانان قربانی چنین برخوردی با فرزندان که به شدت صدمه زده است ، چون آنان واقعا” تصور می کنند که مقصرند و دچار احساس گناه و عذاب وجدانی می شوند که نقشی در آن نداشته اند . این برخوردها بر سلامت روانی آنان اثر گذاشته و باعث می شود در محیط بیرون از خانواده هم ، خود را در مسایلی که مربوط به آنان نیست ، مقصر بدانند.

روش های مقابله با خشم :

در مقابله موثر و سالم با خشم بهتر است کارهای زیر را انجام دهید : حمله نکنید – توهین نکنید و اهانت نکنید – تهدید نکنید – اغراق در موضوعات نکنید – صدای خود را بالانبرید – مسایل و موضوعات قدیمی را به میان نیاورید – حق را کامل به خود ندهید- افکار منفی خود را بیابید و آنها را کنار بگذارید.

t نظر آقای علی اناری
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نازک ترین سد جهان در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *