پروتکل های NTP / POP3 / IMAP4 / SMTP درس (۶-۳)

t پروتکل های NTP / POP3 / IMAP4 / SMTP درس (6-3)

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

NTP

پروتکلNetwork Time Protocol به معنی پروتکل زمان شبکه است که برای همگام سازی و به روزرسانی زمان در شبکه استفاده می شود. کامپیوتر ها از یک سری منابع که همان سرور های NTP هستند زمان خود را به روزرسانی می کنند. این سرورها می توانند به صورت محلی یا بر روی اینترنت موجود باشند. همچنبن می توانند بر روی رادیو یا ماهواره نیز موجود باشند.

سرور NTP بسیار دقیق است تا جایی که قابلیت همگام سازی زمان تا میلی ثانیه را دارد. امروزه بسیاری از کامپیوترها نیاز دارند که زمان خود را به صورت دقیق در شبکه همگام سازی کنند تا با یکدیگر هماهنگ باشند و در انتقال و دریافت های مختلف با مشکل مواجه نشوند. پس NTP یکی از ضرورت ها در هر شبکه به شمار می رود. سرور NTP از پورت 123 UDP استفاده می کند.

POP3 & IMAP4

پروتکل POP3 مخفف واژه Post Office Protocol 3 و IMAP4 مخفف Internet Message Access Protocol می باشد و دلیلی که این دو پروتکل را با یکدیگر آوردیم این است که این دو پروتکل عملکرد مشابهی دارند. هر دو آن ها وظیفه بازیابی پست الکترونیک یا همان دریافت ایمیل را بر عهده دارند ولی با چه تفاوتی؟

با این تفاوت که POP3 فقط قادر به بازیابی پوشه اینباکس از ایمیل سرور می باشد و در صورتی که نیاز به پوشه های سازمان یافته دیگر داشته باشید آن ها را به صورت لوکال (محلی) بر روی رایانه ذخیره سازی می کند. این در حالی است که پروتکل IMAP4 توانایی بازیابی تمام پوشه ها را از سرور به صورت مستقیم دارد و مشکل ذخیره سازی لوکال را برطرف می کند. به یاد داشته باشید که POP3 از پورت TCP 110 و IMAP4 از پورت 143 TCP بهره می گیرند.

SMTP

پروتکلدو پروتکل POP3 و IMAP4 برای دریافت و بازیابی ایمیل استفاده می شوند. این در حالی است که پروتکل SMTP برای ارسال ایمیل به کار می رود (ارسال به ایمیل سرورهای مختلف و ارسال بین ایمیل سرورهای مختلف). افراد زیادی پروتکل های POP3 و IMAP4 را به عنوان ایمیل سرورهای ایمیل ورودی (Inbound Email Servers) و پروتکل SMTP را به عنوان ایمیل سرور خروجی ( Outbound Email Servers) می شناسند و دلیل این امر این است که پروتکل های IMAP4 و POP3 برای دریافت ایمیل و پروتکل SMTP برای ارسال ایمیل استفاده می شود.

SMTP مخفف Simple Mail Transfer Protocol و به معنی پروتکل ساده انتقال ایمیل می باشد. مفهوم آن بسیار ساده است.

اگر با برنامه هایی همچون Outlook و یا Mozila ThunderBird کار کرده باشید مفهوم این پروتکل ها را به خوبی درک خواهید کرد. این برنامه ها برای دریافت ایمیل در کامپیوتر شخصی به کار می روند. در این نرم افزارها با دو واژه Incoming Protocol و Outgoing Protocol مواجه می شوید که به معنی پروتکل های ورودی (همان پروتکل های دریافت ایمیل) و پروتکل های خروجی (همان پروتکل های ارسال ایمیل ) می باشند. پروتکل SMTP از پورت 25 TCP استفاده می کند.

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس چهارم -DHCP / Telnet / SSH

نوشته: مهدی فاریابی

t پروتکل های NTP / POP3 / IMAP4 / SMTP درس (6-3)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
فرمول های ساب نتینگ درس (5-14)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *