چطور میتونیم آدمای اطرافمون رو بهتر بشناسیم؟

t چطور میتونیم آدمای اطرافمون رو بهتر بشناسیم؟

پرسش

سلام. چطور میتونیم آدمای اطرافمون رو بهتر بشناسیم و شخصیت و خصوصیات آن ها را پیدا کنیم تا بتوانیم بهتر ارتباط برقرار کنیم و درک بهتری از نیاز های همدیگر داشته باشیم. ممنونم اگه چند تا کتاب خوب هم در این زمینه معرفی کنید.

پاسخ

سلام دوست عزیز

برای شناختن درست دیگران بیش از هر چیز باید تلاش کنی تا خودت را خوب بشناسی. کسانی که در راه خودشناسی قدم برمی­دارند، اغلب نسبت به شناخت دیگران موفق­ تر از سایرین عمل می ­کنند. اما در این راه تعیین ملاک ­های شخصی و یا قضاوت در مورد هر رفتاری نادرست است.

به معنای دیگر این که هر رفتاری که از خود می­ بینی با ملاکی مقایسه کنی و بگویی بر این اساس من ویژگی خوبی دارم یا برعکس ویژگی بدی دارم، نادرست است. مهم این است که در قدم اول تنها به شناخت و آشنایی با ویژگی ­های خود اقدام کنی و بدانی که تو دارای چه خصوصیاتی هستی. در گام بعد می­ توان با مراجعه به اصول دین و اخلاق، متوجه شد که تا چه اندازه هر ویژگی­ من مثبت و تا چه اندازه مخرب و نامناسب است. این گونه خودشناسی کمک می ­کند تا هر فرد بتواند بهتر با دیگران رابطه برقرار کند و متوجه تاثیر احتمالی نقص رفتار خود بر دیگران شده و خودش را اصلاح کند.

به این ترتیب و  در چنین شرایطی،  شناخت دیگران یعنی آشنایی با خصوصیات فرد به همان شکلی که هست و نه به شکلی که دیگران قضاوت می­ کنند نیز راحت ­تر صورت می­ گیرد. بهتر است برای شروع از افراد خانواده، دوستان و افرادی که بیش ترین ارتباط را با آن ­ها داری آغاز کنی چون ایجاد موقعیت­ های مختلف برای رفتارهای گوناگون موجب می­ شود تا افراد آزادانه ­تر واکنش نشان دهند و به همین دلیل شناخت آن­ ها هم دقیق ­تر و درست تر اتفاق بیفتد.

در ضمن کتاب و مقالات بسیاری در خصوص شناخت دیگران وجود دارد که با توجه به سن مخاطب متفاوت هستند. با یک بررسی ساده در اینترنت و در مراکزی مانند کتابخانه ملی که امکان بررسی مجازی هم دارد، می ­توانی متون مناسبی پیدا کنی.

t چطور میتونیم آدمای اطرافمون رو بهتر بشناسیم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
منظور از مشکل (مساله) چیست؟