کاخ ماکو استان آذربایجان غربی

t کاخ ماکو استان آذربایجان غربی

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

تاریخ -کاخ-باستانی
کاخ موزه «باغچه جوق» در 6 کیلومتری شهر ماکو و نزدیک مرز بازرگان در دامنه کوه “چرکین” و در جوار چشمه‌ایی زیبا به نام «کلیسه» قرار گرفته است. 

باغچه جوق در زبان ارمنی به معنی ده بوده که در اواخر دوره قاجاریه به دستور تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی ساخته شد. 
وی یکی از حکام وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود که بنای این کاخ عظیم را بنیان نهاد. 

ویژگی‌های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که در سال 1353 توسط دولت خریداری و پس از تعمیرات ضروری و رفع خطر برای بازدید عمومی نام کاخ موزه بر آن گذاشته شد. 

حوض و یا استخر بزرگ حیاط کاخ با آبراه هایی که به قسمت‌های مختلف باغ جاری است اولین تصویری ا ست که به محض ورود به محوطه کاخ، در کنار ابهت و عظمت کاخ خود نمایی کرده و در ادامه مجسمه‌های گچی سردرها و نمای بیرونی که با ظرافت خاصی کار شده‌اند چشم‌ها را خیره می‌کنند. 

کاخ باغچه جوق در محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قرار دارد که معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی،‌به ویژه معماری روسیه است. گچبری این ساختمان و آئینه کاری داخلی آن به شیوه استادانه و منحصر به فرد توسط هنرمندان ایرانی انجام گرفته است. 
در بالای عمارت دور تا دور کاخ گلدان‌ها و مجسمه‌هایی به چشم می‌خورد که اغلب جای گل و چراغ بوده و  پایه ستون ها و گلدان‌ها از سنگ خارا است که ازکشور هند وارد کرده است.

t کاخ ماکو استان آذربایجان غربی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
هوشنگ مرادی کرمانی در گذر زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *