کمربند زرین؛ جواهر ۲۰۰ ساله خزانه ملی جواهرات

t کمربند زرین؛ جواهر ۲۰۰ ساله خزانه ملی جواهرات

کمربند زرین (1)قطعا یکی از جذاب ترین موزه های ایران، موزه جواهرات ملی است که در شهر تهران و خزانه بانک مرکزی قرار دارد. با بازدید از این موزه، مجموعه جواهرات باشکوه و گوهرهای کمیابی را می بینید که در دنیا نظیر ندارند. الماس مشهور دریای نور، کره جواهرنشان، مجموعه جواهرات منحصر به فرد فرح پهلوی و بسیاری دیگر از جواهرات که از سال های دور برای گنجینه ایران مانده اند، از آن جمله اند. امروز به سراغ یکی دیگر از این جواهرات می رویم که با نام کمربند زرین شناخته می شود.

کمربند زرین، کمربندی زیبا و مزین به زمردی کمیاب است که وزن بسیار قابل توجهی دارد و به سبب زمرد منحصر به فردش، در دنیا شناخته شده است. این زمرد باشکوه که درست در وسط کمربند زرین قرار گرفته، طولی در حدود ۵ سانتی متر و وزنی ۱۷۶ قیراطی برابر با ۳۵.۲ گرم دارد. البته این پایان زیبایی کمربند نیست و خوب که به کمربند زرین نگاه کنیم، می بینم در اطراف نیز به الماس آراسته شده است. در مجموع ۶۰ قطعه الماس برلیان و ۱۴۵ قطعه الماس فلامک بر روی این کمربند کار شده است. همان طور که از نام این قطعه جواهر بر می آید، بند این کمربند سلطنتی نیز از طلا بوده و طولی ۱۱۹ سانتی متری دارد.

متأسفانه درباره تاریخچه زمرد خاص کمربند زرین اطلاع دقیقی در دست نیست. اما بنا به اطلاعات دربار جهانگیر خان، قدمتش به سال ۱۶۱۶ بر می گردد و احتمالا نادرشاه پس از فتح هند، این زمرد را نیز به همراه کوه نور و دریای نور با خود به ایران آورده است. بعدها در دوره قاجار، ناصرالدین شاه دستور ساخت چنین کمربندی را به جواهرسازان داد و زمرد ۱۷۶ قیراطی به وسط کمربند زرین راه یافت. این کمربند همچنین در مراسم تاجگذاری رضا خان مورد استفاده بود، اما محمدرضا پهلوی در طول مراسم تاجگذاری خود، از کمربند دیگری استفاده کرد.

برای بازدید از کمربند زرین و دیگر جواهرات ملی ایران باید به موزه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی بروید.

دوره تاریخی: اسلامی، قاجار

زمان ساخت: حدود ۱۲۲۸ خورشیدی

جنس: بدنه طلا و مزین به زمرد، ۶۰ قطعه الماس برلیان و ۱۴۵ قطعه الماس فلامک

وزن زمرد: ۱۷۶ قیراط

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی یا خزانه جواهرات ملی ایران

t کمربند زرین؛ جواهر ۲۰۰ ساله خزانه ملی جواهرات
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مدل هایی جذاب از تاج عدد 100 کلاس دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *