یک GPS برای داخل بدن شما

t یک GPS برای داخل بدن شما

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

پیشرفت های علمی نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور، دانشمندان قادر به ساخت سنسورهایی هستند که برای ردیابی تومورها یا حتی تزریق دارو درون بدن بفرستند!

در واقع آن ها سیستم هایی را ایجاد کرده اند که می توانند مکان ایمپلنت های قابل جذب را در داخل بدن با استفاده از سیگنال های بی سیم کم قدرت مشخص کنند.

فرآیندهای پزشکی مانند عکسبرداری های داخلی اغلب به باز کردن قسمتی از آن ناحیه بدن یا ساختن لوله های قطور مجهز به دوربین و فرستادن آن به داخل بدن می باشد. دانشمندان به فکر به دست آوردن نتایجی مشابه اما با روش هایی ارزان تر و سریع تر هستند.
محققان از مرکز علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی به سرپرستی پروفسور دیناکتبی در حال پژوهش دقیقی بر سیستمی به نام (ریمکس) هستند که آن را به عنوان «جی پی اس در بدن» توصیف می کنند. ریمکس می تواند محل ایمپلنت قابل جذب در داخل بدن با استفاده از سیگنال های بی سیم ضعیف مشخص کند. در آزمایشات حیوانی، این گروه نشان داد که می توانند ایمپلنت ها را با دقت در سطح سانتی متر ببیند و یک روز از ساختاری مشابه همین روش برای رساندن دارو به مناطق خاص بدن استفاده کنند.

این محققان دستگاه کوچک نشانگری را به بافت گوشتی حیوانی فرستادند و آن نشانگر طبق یک الگوی منظم شروع به حرکت در بدن جاندار کرد و روی فرستنده مکان خود را مشخص می کرد. جالب توجه است، نشانگر داخل بدن بدون نیاز به باتری یا هر منبع انرژی از بیرون، کار می کند.
چالشی که بر سر راه این محققان وجود داشت این بود که سیگنال هایی که از سمت پوست انسان به دستگاه می رسید تقریبا 100 میلیون برابر نشانگر فلزی داخل بدن بود. آن ها توانستند این مشکل را با تغییر و ساخت سیگنال های ترکیبی برای دستگاه جدید حل کنند. 
یک برنامه بالقوه برای استفاده از «ریمکس» در پروتون درمانی است. نوعی درمان خاص برای سرطان که شامل بمباران تومورها با پرتوهای پروتون هایی است که تحت کنترل مغناطیسی هستند. این رویکرد اجازه می دهد تا پزشکان دوزهای بالایی از تابش را تجویز کنند اما از آنجا که نیاز به درجه بالایی از دقت دارد، فقط به موارد خاصی از سرطان محدود می شود زیرا اگر در طول قرآیند تابش، تومور حرکت کند، مناطق سالم با تابش آسیب جدی می بینند. با نشانگر ریمکس این جابجایی تومور، بلافاصله تشخیص داده شده و تابش متوقف می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نترسید و راحت پرواز کنید

پزشکان امیدوارند که چنین سیستمی به پذیرش بیشتر مراکز پرتو درمانی کمک کرده و با پایین آمدن هزینه ها بیماران بیشتری درمان شوند.

جی پی اس برای درمان سرطان.سایت نوجوان ها (1)

جی پی اس برای درمان سرطان.سایت نوجوان ها (2)

 

t یک GPS برای داخل بدن شما
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *