آبنمای دبی؛ بزرگترین رقص موزیکال آب در دنیا (ویدئو)

t آبنمای دبی؛ بزرگترین رقص موزیکال آب در دنیا (ویدئو)

شاید همه تماشای آثار باستانی و تاریخی باقی مانده از گذشتگان را دوست نداشته باشند و آن ها را متعلق به زمان هایی دور بدانند اما حتما سازه های مدرن، جدید و منحصر به فرد می تواند برای همه جذاب باشد.

امارت متحده ی عربی و شهر دبی چند سالی است که در زمینه ی ساختمان ها، آسمان خراش ها و سازه های خاص در رده ی نخست قرار گرفته. بلندترین برج دنیا، خاص ترین مراکز خرید و زیباترین کویرهای جهان در دبی قرار گرفته اند و همین ویژگی باعث پیشرفت چشم گیر صنعت توریست در امارات شده است. امروز هم بار سفر بسته و به سوی دبی رهسپار می شویم.

شهر دبی با آسمان خراش بلندش، یعنی برج خلیفه شناخته می شود؛ در کنار این برج که در دنیا از همه ی ساختمان ها بلندتر است آبنمایی ویژه ساخته اند که خود به تنهایی رکورد دار بزرگترین آبنمای موزیکال دنیا است. قصد داریم این آبنمای ویژه و خاص را از نزدیک تماشاگر باشیم و با همه ی ابعاد و زوایا و داستان هایش آشنا شویم.

چرا بازدید از آبنمای موزیکال دبی؟

– بزرگترین آبنمای موزیکال در دنیاست.

– از برترین جاذبه های گردشگری شهر دبی محسوب می گردد.

– از زیباترین آبنماهای دنیا می باشد.

– رکورددار بلندترین فواره های دنیاست.

معرفی آبنمای دبی، The Dubai Fountain

سال ها است که برای زیباسازی منازل، پارک و شهرها شاهد ساخت آبنماهای گوناگون هستیم. سازه هایی جذاب که با رقصاندن آب و نور زیبایی بخش محیط زیست ما هستند.

حاکم دبی محمد ابن راشد آل مکتوم تلاش بسزایی برای خاص شدن و خاص ماندن شهر دبی کرده است. یکی از پروژه های منحصر به فردِ شهرسازی او نیز آبنمایی بود که ساختش حدودا ۲۱۸ میلیون دلار (حدودا ۸۷۲ میلیون تومان) هزینه در بر داشت. این آبنما به برج خلیفه و مرکز خرید دبی مال بسیار نزدیک است و همین موضوع سبب شده تا همه روزه افراد زیادی از آن دیدن کنند.

این آبنما از ۵ دایره تشکیل شده که با قوس هایی به هم وصل شده اند. طرح آن را از آبنمایی که رو به روی هتل مشهور بلاژیو (Bellagio) ساخته شده بود برگرفته اند؛ این هتل از مشهورترین اقامتگاه های شهر لاس وگاس محسوب می شود. اما مطمئنا آبنمای دبی از این سازه ی آمریکایی بسیار وسیع تر است.

در ساخت آبنمای دبی از ۶.۶۰۰ لامپ و چراغ مختلف استفاده کرده اند که می توانند در ۲۵ رنگ گوناگون خودنمایی کنند. این پدیده ی دست ساز منحصر به فرد مساحت وسیعی را اشغال کرده؛ ۲۷۵ متر طول دارد (تقریبا برابر با ۲ زمین فوتبال) و بر روی دریاچه ی ۳۰ هکتاری و دست ساز برج خلیفه ساخته شده است.

این سازه آن قدر قوی است که در یک چشم به هم زدن می تواند آب را تا حدود ۱۵۲ متر به بالا پرتاب کند. هر زمان که به دیدار این سازه ی دلفریب بروید چندین تماشاگر در حال لذت بردن از زیبایی های این آبنما هستند و جالب این که شما از ۳۰ کیلومتر دورتر هم می توانید آبنمای فوق العاده ی دبی را مشاهده کنید.

اما دقیقا خصوصیات بارز و ناب این سازه چیست و آیا لیاقت این همه شهرت را دارد؟ برای پاسخ گویی به این سوالات در ادامه بیشتر با ویژگی های فنی آن آشنا می شویم.

ویژگی های آبنمای دبی

در این سازه از نازل ها و پمپ هایی بهره برده اند تا بتوانند آب را با حجم ۸۳،۰۰۰ لیتر در هر بار به هوا پرتاب کنند. آبنمای دبی این قابلیت را دارد که در دو سطح آبشفانی کند؛ سطح ابتدایی ۷۶ متر آب را به فضا پمپاژ کرده و سطح دیگر با نام افراطی می تواند تا حدود ۱۵۲ متر آب را به بالا ببرد، مقداری که به راستی بی نظیر است. شاید در ابتدا ۱۵۲ متر از نظر شما عدد زیادی نباشد اما زمانی عظمت آن را بهتر درک می کنید که بدانید این عدد چیزی در حدود ارتفاع یک آسمان خراش ۵۰ طبقه است.

این آبنما دارای ۵۰ پروژکتور با رنگ های گوناگون است که طیف های گوناگون رنگی را در اختیار تماشا گران قرار می دهد. اما علاوه بر وسعت، ارتفاع و چراغ های رنگارنگ، این آبنما ویژگی دیگری هم دارد که تماشای آن را بسیار دل فریب تر می کند، پخش موسیقی! خود را روی نیمکت های اطراف این آبنما تصور کنید، درست در زمانی که در میان شهری شلوغ و پر ازدحام غرق در قطرات رقصان آب شده اید کاملا جای خالی یک موسیقی خوب، موزیکی خاطره انگیز، احساس می شود.

از ابتدا قرار بود که پخش موسیقی نیز یکی از قابلیت های آبنمای رنگارنگ دبی باشد. هم اکنون که پروژه ی ساخت این سازه با افتخار و سرافرازی به پایان رسیده شاهدیم که قابلیت پخش ۲۵ ترانه را هم داراست. این موسیقی ها شامل پاپ، بی کلام و عربی است که هر یک طرفداران خود را در امارات دارند.

متناسب با ریتم این ترانه ها آب در این آبنمای زیبا به رقص و جولان در می آید و با استفاده از نورهای مختلفش جلوه‌گری می کند. گوش کردن به موسیقی با تماشای حدود ۲۲۰۰۰ گالن آب در میان زمین و هوا از سرگرمی های محبوب گردشگرانی است که به دیدار آبنمای دبی می روند.

آشنایی با سازندگان آبنمای دبی

همانطور که اشاره کردیم آبنمای دبی طرحی برای نشان دادن هرچه بیشتر دبی به جهانیان و زیباسازی دبی مال (بزرگترین مرکز خرید دنیا) بوده و طرحی کاملا دولتی به حساب می آمده اما در این قسمت قصد داریم به معرفی افرادی بپردازیم که موفق شدند ایده ی به بزرگی وسیع ترین آبنمای موزیکال دنیا را اجرایی کنند.

کار ساخت آبنمای دبی هنرنمایی کمپانی وت (WET) یا وت دیزاین (WET Design) است. مالکیت این شرکت مربوط به کالیفرنیا می باشد و این شرکت سازنده ی آبنمای هتل بلاژیو نیز هست و در حقیقت به دلیل همین کارنامه ی درخشانش پروژه ی آبنمای دبی به این شرکت اهدا شد.

این شرکت در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط بزرگان و مشاهیر دیزنی تاسیس شد و از به نام ترین شرکت های دنیا به حساب می آید. در سال ۲۰۱۳ میلادی این شرکت جایزه ی نبوغ و مغز برتر کانال دیسکاوری را از آن خود کرد و بر شهرتش افزود.

این کمپانی توانمند بدون شک بهترین انتخاب برای ساخت آبنمای دبی بود و همانطور که انتظار هم می رفت توانست آن را در زمان مقرر به بهترین شکل به اتمام رساند. گفتنی است که آبنمای دبی در سال ۲۰۰۹ میلادی برای اولین بار افتتاح شد و در سال ۲۰۱۰ نیز طول آبی که فواره ها می توانستند به هوا پرتاب کنند افزایش یافت و به شکل امروزی در آمد.

آبنما (2) آبنما (3) آبنما (4) آبنما (5) آبنما (6) آبنما (7) آبنما (8) آبنما (9) آبنما (10) آبنما (11) آبنما (12) آبنما (13) آبنما (14)

t آبنمای دبی؛ بزرگترین رقص موزیکال آب در دنیا (ویدئو)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سنگ هایی که نرم شده اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *