معرفی مجموعه کتاب قصه های تصویری از شاهنامه

شاهنامه
t معرفی مجموعه کتاب قصه های تصویری از شاهنامه

شاهنامه، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی، یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های جهان، شاهکار حماسی زبان فارسی و حماسه ملی ایرانیان است. شاهنامه شرح احوال، پیروزی ‌ها، شکست ها، ناکامی‌ ها و دلاوری ‌های ایرانیان از کهن ‌ترین دوران (نخستین پادشاه جهان کیومرث) تا سرنگونی دولت ساسانی است.

شاهنامه

این اثر یکی از بزرگ ترین آثار ادبی و حماسی در جهان است که سرودن آن نزدیک به سی سال طول کشید. فردوسی در هیچ منبعی اشاره نکرده که نام این اثر شاهنامه است و برای نامیدن آن از عناوین «نامه»، «نامه باستان»، «نامه خسروان» و «نامه شهریار» استفاده کرده است اما شاید چون منبعی که فردوسی برای داستان سرایی از آن الهام گرفته شاهنامه ابومنصوری بوده ادبیان نیز به اثر او نام همین نام را داده اند.

هرچند مطالعه این کتاب برای همه ایرانی ها به ویژه نوجوان ها لازم است اما به خاطر اینکه شاهنامه حدود هزارسال پیش و در قالب شعر نوشته شده است فهمیدن آن آسان نیست. از این جهت نویسندگان، داستان های این کتاب ارزشمند را به زبان فارسی روان بازنویسی کرده اند تا نوجوان ها بتوانند از داستان های زیبای شاهنامه بهره ببرند.

شاهنامه

نمونه ای از بازنویسی خوب شاهنامه برای نوجوان ها

یکی از باز نویسی های خوب از این اثر مجموعه ای است به نام قصه های تصویری شاهنامه که در ۱۲ جلد به چاپ رسیده است. این مجموعه به روایت امیرحسین فتاحی است و فرهاد جمشیدی با استفاده از تصاویر قدیمی شاهنامه و پرده های نقالی تصاویر آن را طراحی کرده است.

نویسنده در این مجموعه داستان های ضحاک و کاوه آهنگر، زال و سیمرغ، زال و رودابه، اکوان دیو، رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، سیاوش، گرد آفرید، رستم و دیو سفید، رستم و کوه سپند، کیخسرو و سوگ سیاوش را بازآفرینی کرده است. البته ترتیب این کتاب ها به ترتیب قصه های اصلی شاهنامه نیست که اگر این روال داستان ها رعایت شده بود بهتر بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پیراهنی برای خوانده شدن

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t معرفی مجموعه کتاب قصه های تصویری از شاهنامه
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “معرفی مجموعه کتاب قصه های تصویری از شاهنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *