معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ جزیره‌ رنگ‌ها

t معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ جزیره‌ رنگ‌ها

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

یاسمن رضاییان:

کتاب گفت و گوی جادوگر و ملکه جزیره.سایت نوجوان ها (1)وقتی بچه‌های محله دوچرخه‌ات را هل داده باشند و تو با دوچرخه‌ات توی جوی پر از لجن افتاده باشی، چه اتفاقی می‌افتد؟ عصبانی می‌شوی؟ انتقام می‌گیری؟ نه، منظورم این‌ها نیستند. یک اتفاق خیلی مهم‌تر می‌افتد: دوچرخه‌ات داغان می‌شود و این حتی می‌تواند از زخم‌هایی که روی دست و پای‌ات افتاده‌اند مهم‌تر باشد.
وقتی بچه‌های محله‌ «ماموت‌ها»، «رهی» را که سوار بر دوچرخه‌اش بود هل دادند و توی جوی پر از لجن انداختند، دوچرخه رهی به کلی داغان شد. اما نوجوانی که تا امروز دوچرخه داشته، چه‌طور می‌تواند بدون دوچرخه زندگی کند؟
«خانم پارسا»، نقاش است و در محله‌ «جزیره‌ گنج» زندگی می‌کند. البته این اسمی است که رهی و دوستش «کیا» به آن محله داده‌اند. آخر آن‌جا آدم‌های ثروتمند زندگی می‌کنند. خانم پارسا خیلی اتفاقی رهی را می‌بیند و از مادر او می‌خواهد که اجازه بدهد پسرش یک روز به خانه‌شان برود تا از چهره‌ او طراحی کند. در قبال این کار، خانم پارسا می‌خواهد یک میلیون تومان به رهی بدهد. این همان پولی است که رهی می‌بایست برای به‌دست‌آوردنش تمام تابستان را کار می‌کرد تا بتواند یک دوچرخه‌ نو بخرد.
ماجرا، هم از نظر رهی و هم از نظر مادرش مشکوک است. یک میلیون تومان برای یک روز؟ آن هم برای کاری به این سادگی؟ رهی نمی‌خواهد چیزی بیش‌تر از این بداند. می‌ترسد اگر از ماجرا سر در بیاورد پشیمان شود که مدل طراحی خانم پارسا بشود. آن وقت حالا‌ حالاها نمی‌تواند دوچرخه‌ دیگری بخرد.
«جمشید خانیان»، در کتاب «گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ جزیره‌ی رنگ‌ها» از دو روایت موازی برای پیش‌بردن داستان استفاده کرده است. روایت‌ها در نقطه‌ گره‌ داستان به‌هم می‌رسند و در چند صفحه‌ آخر، داستان با روایتی واحد پیش می‌رود.
رهی به معنی واقعی قهرمان داستان خودش است. او که کتاب‌های «ژول ورن» را خوانده است و خودش را مانند «ماتیفو» می‌بیند، در یکی از اتفاقات زندگی‌اش حقیقتاً قهرمان ماجرا و کمک‌رسان انسانی دیگر می‌شود. خانیان در این داستان به خوبی تصویر نوجوانی کتاب‌خوان و البته خیال‌پرداز را به تو نشان می‌دهد. رهی، مانند همه‌ پسر‌های نوجوان، بازیگوش و خیال‌پرداز است اما بازیگوشی‌های او دردسر‌آفرین نیست و خیال‌پردازی‌هایش قابل قبول است. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "ببخشید" از فریدون آسرایی

در این داستان نماد‌های خاصی وجود دارند که در فصل‌های مختلف مرتب یادآوری می‌شوند. این نمادها، تابلوی گل‌های داوودی، زن داخل نقاشی که به حضور رهی مشکوک است، رنگ آبی گل کاسنی و باد‌خورک‌ها هستند. این نماد‌ها چنان ذهنت را درگیر می‌کنند که نمی‌توانی فراموششان کنی. آن‌ها تو را به سمت اوج داستان راهنمایی می‌کنند و در آخر کتاب است که دلیل حضور آن‌ها را کشف می‌کنی.

خوب است بدانی که جمشید خانیان علاوه بر این کتاب، کتاب‌های دیگری مانند «امپراتور کوتوله‌ سزمین لی‌لی‌پوت»، «طبقه‌ هفتم غربی»، «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» و «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه‌ کباب‌شده» را هم نوشته است. او افتخارات ملی و بین‌المللی بسیاری در کارنامه‌ کاری‌اش دارد. خانیان نخستین نویسنده‌ ایرانی ادبیات کودک و نوجوان است که در سال 2018 به فستیوال «کلاغ سفید» مونیخ دعوت شد.
حالا اگر می‌خواهی بدانی رهی بعد از رفتن به خانه‌ خانم پارسا با چه حقیقتی مواجه می‌شود و چه‌طور به قهرمانی در دنیای واقعی تبدیل می‌شود، دست به‌کار شو و سراغ داستانش برو. کتاب گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ جزیره‌ی رنگ‌ها را انتشارات پیدایش با قیمت 17 هزار تومان منتشر کرده است.

  • معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ کافکا و عروسک مسافر

 

t معرفی کتاب برای گروه سنی نوجوان؛ گفت‌و‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ جزیره‌ رنگ‌ها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *