در زمان بیماری، نماز و روزه را چگونه ادا کنیم؟

احکام روزه
t در زمان بیماری، نماز و روزه را چگونه ادا کنیم؟
روزه و ماه رمضان

به خاطر ایام ماه مبارک رمضان، شما عزیزان سوالاتی درباره روزه  داشتید که به آنها می پردازیم.  

پیشاپیش از شما عزیزان التماس دعا دارم.

نحوه ادای نماز و روزه هنگام مشکل جسمی

باید بین نماز و روزه فرق گذاشت. 

درباره نماز؛ مشکل جسمی نمیتواند موجب این شود که نماز قضا گردد. بلکه انسان در هرحال باید در وقت ادای نماز، نمازش را بخواند. اما اگر فرد مثلا پایش شکسته است، میتواند نشسته نماز بخواند یا اگر نمیتواند نشسته نماز بخواند باید خوابیده و رو به قبله نماز بخواند . پس در هرحالت باید نماز را دروقتش بتوانیم بخوانیم. مگر اینکه وقت نماز بگذرد که باید آن نماز را قضا کنیم. مثلاً اگر نماز صبح مان قضا شد، باید بعدا و دراولین فرصت دورکعت نماز صبح به نیت قضا بخوانیم. 

روزه ی زن باردار یا شیرده

اما درباره روزه، مشکلات جسمی که موجب ضرر به بدن انسان میگردند، عذر برای فرد ایجاد می کنند و فرد میتواند به خاطر این عذری که دارد، روزه را نگیرد ولی باید بعدا قضای آن را در صورت توانایی انجام دهد.مثل زن باردار یا شیردهی که روزه برای خودش یا بچه ضرر دارد . یا اینکه فرد به جهت ضعف بنیه، روزه برایش غیرقابل تحمل باشد. 

روزه دختران تازه به تکلیف رسیده

به این نکته هم توجه کنید که ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به صرف ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌شود. بنابراین دخترنه ساله ای که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی، توانایی روزه گرفتن ندارد . و تا ماه رمضان آینده هم نمی‌تواند قضای آن را به جا آورد؛ واجب است روزه‌هایی که از او فوت شده را قضا کند، همچنین فردی که چند سال روزه نگرفته و فعلاً توبه کرده و به سوی خدا بازگشته و تصمیم بر جبران آنها دارد، واجب است تمام روزه‌های فوت شده را قضا کند و چنانچه نتواند، قضای روزه‌ها از او ساقط نمی‌شود و بر عهده‌اش می‌ماند. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روش های مقابله با افسردگی در تعطیلات سال نو

فردی که عذرش تا سال آینده رفع شده است، تا قبل ماه رمضان سال بعد، قضای روزه اش را انجام دهد. اما اگر به خاطر سهل‌انگاری و بدون عذر قضای آن را به جا نیاورد ؛ باید بعداً روزه را قضا کند. و برای هر روز کفاره‌ی تأخیر( یک مد طعام به فقیر) بدهد. 

روزه و ماه رمضان

کفاره  را چگونه و چه مقدار به کسی بدهیم؟ 

هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند؛ را از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام دهد؛ (مانند خوردن و آشامیدن یا دروغ بستن به خدا و چهارده معصوم یا فروکردن تمام سردرآب و…)علاوه بر این که روزه‌ی او باطل می‌شود ؛ قضا دارد کفاره نیز بر او واجب است. 

اولاً فرد از کاری که کرده پشیمان باشد و توبه کند. روزه باطل شده را قضا کند . سپس کفاره آن را بدهد. 

 کفاره در اسلام عبارتست از :

1) آزاد کردن یک برده .(که البته این حکم مختص به دورانی بود که در جامعه برده داری مرسوم بود. احکام اسلامی کمک شایانی به ازبین رفتن دوره برده داری در اجتماع شدند)  

2) دو ماه یعنی شصت روز روزه گرفتن.( به این شرط که باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌در‌پی بگیرد . میتواند بقیه‌ی ماه دوم پی‌در‌پی نگیرد.) 

3) شصت فقیر را غذا دادن.( میتوانید برای این کار به دفتر مرجع تان مراجعه کنید. آنها را وکیل کنید . ومبلغی که برای کفاره هست را برای فقیران تهیه غذا کنند) غذا دادن به شصت فقیـــر را  می‌توان به دو صورت انجام داد:. این که با غذای آماده آنان را سیر کند. این که به هر نفـر به اندازه‌ی ۷۵۰ گرم (یک مد) گندم یا آرد یا نان یا برنج یا امثال اینها بدهد. 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور میتونیم آدمای اطرافمون رو بهتر بشناسیم؟

از همه شما عزیزان در این ماه خدا التماس دعا دارم . امیدوارم به لحاظ روحی و جسمی آمادگی خدایی شدن را پیدا کرده باشیم.

کاربران عزیز

شما می توانید سؤال خود را از طریق راه های زیر ارسال نمایید:

1- ارسال پرسش از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)

2- ارسال پرسش به آدرس ایمیل info@nojavanha.com

محمدامین خوانساری

چگونه نوجوان ها در ماه رمضان روزه بگیرند؟

عکس پروفایل ماه رمضان 99

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t در زمان بیماری، نماز و روزه را چگونه ادا کنیم؟
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “در زمان بیماری، نماز و روزه را چگونه ادا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *