رابطه عاشقانه با یک معلم خطرناک است اگر….

رابطه عاشقانه با يك معلم خطرناك است اگر....
t رابطه عاشقانه با یک معلم خطرناک است اگر....

در نامه‌هایی که برای ما ارسال می‌کنید سوالاتی درباره‌ی  ارتباط با معلم  مطرح می‌شود که ناگزیر به دلیل طولانی نشدن پاسخ نامه تنها به سوالات شما می‌پردازم، و در همه‌ی موارد نمی‌‌توانم شرح دهم که این قبیل ارتباطات ممکن است چه لطمات و صدماتی را به همراه داشته باشد و چرا رابطه عاشقانه با یک معلم خطرناک است.

بنابراین اگر سوال می‌کنید چگونه می‌توانم کاری کنم که معلمم متوجه علاقه‌ی من شود، یا چگونه محبت معلمم را جلب کنم و دیگر سوالات از این دست، تنها به پاسخی برای سوال شما اشاره می‌کنم.با این همه نمی‌توانیم انکار کنیم که هرچند رابطه‌ی با معلم به نظر امن و قابل اعتماد است، در عین حال می‌‌تواند در برخی موارد خطرناک هم باشد و گاهی لطمات غیرقابل جبرانی برای همه‌ی عمر ایجاد کند.

به این دلیل، ضروری دانستم موارد زیر را با شما و تمام کسانی که در ارتباط با معلم هستند یا رابطه‌ی عاشقانه ای را دنبال می‌کنند یادآور شوم. لطفا به همه موارد با دقت و تامل بسیار توجه کنید.رابطه‌ی عاشقانه با معلم و دوست داشتن او قدمت تاریخی دارد و در دسته‌بندی رابطه‌های امن و بی‌خطر قرار می‌گیرد اما این تنها برای شرایطی است که معلم مورد نظر واقعا معلم باشد و حرفه‌مندی بالایی داشته باشد. شاید سوال کنی معلم حرفه‌ای از این نظر چگونه است؟ چند نشانه در این باره می‌تواند به شما کمک کند.

رابطه عاشقانه با یک معلم

نشانه‌های یک معلم حرفه‌ای

معلم حرفه‌ای خودش عاشق دانش‌آموزی خاص نمی‌شود. محبت او را درک می‌کند اما در نقش معشوق قرار نمی‌گیرد.معلم حرفه‌ای تبعیضی در ارتباط با دانش‌آموزانش قائل نمی‌شود و با وجود اینکه می‌داند دانش‌آموز خاصی بسیار به او علاقمند است اما از این شرایط به گونه‌ای که موجب شود دیگر دانش‌آموزان را به همان اندازه نبیند، استفاده نمی‌کند.

معلم حرفه‌ای از زندگی شخصی خودش با دانش‌آموز عاشقش حرف نمی‌زند.معلم حرفه‌ای فراموش نمی‌کند که برای دانش‌آموزش دوست و همسال نیست و حتی اگر او بسیار عاشق است اما در طول دوران مدرسه و تحصیل، رابطه‌ی آن‌ها معلم و شاگردی است.

معلم حرفه‌ای حتی اگر به دلایلی نیازمند دریافت محبت و عشق بیشتر از اطرافیان است اما خودش زمینه‌سازی نمی‌کند که دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزانش عاشق او شوند، بلکه کاری می‌کند که دانش‌آموزانش از حضور در مدرسه، درس خواندن و یادگیری لذت ببرند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رازهای شاد بودن در زندگی و شاد زیستن

ارتباط صحیح

معلم حرفه‌ای تمام توجه دانش‌آموزان را به یک ارتباط صحیح و سالم هدایت می‌کند و اینکه برخی دانش‌آموزان خراب او باشند و مدام به دنبال او بدوند را مایه مباهات و افتخار و نشانه‌ی موفقیت خود در میان همکاران و دیگر دانش‌آموزان مدرسه برنمی‌شمارد.رابطه عاشقانه با یک معلم برای او نباید معنی داشته باشد.

معلم حرفه‌ای در همه‌ی امور فراموش نمی‌کند که وظیفه‌ی او تربیت و آموزش است نه جلب احساسی دانش‌آموزان و به همین دلیل در برابر ابراز احساس دانش‌آموزان خودش را محور اصلی نمی‌داند، بلکه کمک به دانش‌آموز برای شناخت خودش و برای کسب یک تجربه مفید در مدیریت هیجان در ارتباط را محور اصلی می‌داند.

معلم حرفه‌ای در ارتباط با دانش‌آموزانی که او را دوست دارند یک ریتم معین دارد و از اینکه گاهی به آن‌ها توجه بسیار زیاد داشته و گاه کلا نادیده بگیرد یا ناگهانی رابطه را قطع کند و… به شدت پرهیز می‌کند.

معلم حرفه‌ای از برقراری ارتباط مبتنی بر سن و سال دانش‌آموز و به عنوان یک دوست همسال پرهیز می‌کند و برای مثال در رابطه‌اش قهر و آشتی، نامه‌پراکنی، پشت‌سرگویی و… ندارد.

معلم حرفه‌ای از دانش‌آموز عاشقش هرگر توقعات و انتظارات شخصی ندارد و مدام توجه او را به وظایف و مسئولیت‌های تحصیلی و تربیتی سوق می‌دهد. او باید بداند رابطه عاشقانه با یک معلم باید منجربه تصحیح رفتار دانش آموز بشود

این‌ها تعدادی از نشانه‌های معلمی است که ممکن است از طریق ارتباط با او لطمات کمتری در دانش‌آموز ایجاد شود، زیرا بخش دیگر این ارتباط خود دانش‌آموز است و ممکن است با تمام تلاش معلم، دانش‌آموز دچار اشتباهاتی شود که به خودش و معلم آسیب وارد کند.

رابطه عاشقانه با یک معلم

اما اگر معلمی را دوست دارید این موارد را درباره‌ی رابظه دانش آموز با معلم در نظر بگیرید.

نکاتی که باید دانش‌آموزان در ارتباط با معلم خود بدانند

برای اینکه نشان دهی عاشق این ارتباط هستی، مسئولیت‌هایت را به درستی انجام بده و تلاشت را برای جلب نظر او به عنوان یک دانش‌آموز ساعی و موفق به کار بگیر.میانه‌روی داشته باش و فقط احساسی یا فقط منطقی نباش، بلکه سعی کن برای مثال گاهی متنی برایش بنویسی و احساست را بگویی. در عین حال این کار را هر روز و بی وقفه انجام ندهی.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پرسش و پاسخ در باره دبیرستان

او را نترسان، وقتی تمام شب و روز را به یاد او گریه می‌کنی یا کارهای خطرناک و غیرمنطقی انجام می‌دهی، اولین پیام به معلمت این است که اگر عاقلی از این موجود دوری کن.اصرار نداشته باش که رابطه مطابق میل تو انجام شود، اگر معلمت حرفه‌ای باشد، می‌داند که نباید بیرون از مدرسه و در ساعات خارج از مدرسه به رابطه‌های معلم و دانش‌آموزی ادامه دهد، به همین دلیل این انتظارات برای او منطقی نیست.

در انجام کارهای گوناگونی که برای او انجام می‌دهی افراط نکن، برای مثال اگر برای جلب نظر او درس او را می‌خوانی، معنایش این نیست که دیگر به سایر درس‌ها توجهی نداشته باشی.هرگز شماره او را از فرد دیگر نگیر یا تلاش نکن سر از اطلاعات خصوصی او دربیاوری، این کار به معنای بی‌احترامی به حریم او است.

مدام مقابل محل رفت و آمد او قرار نگیر، این کار متعلق به برخی آدم‌های خاص در کوچه و خیابان است و معنای خوبی در مدرسه و در ارتباط با معلم ندارد.احساست را به سادگی با او میان بگذار و در مورد چیزهایی که می‌خواهی انجام دهی با او مشورت کن، برای مثال از او بپرس چه زمان‌هایی از نظر او مناسب است که به دیدنش بروی یا گفتگو کنی.

به محض این‌که احساس کردی در هر مرحله از ارتباط معلم مورد نظرت ویژگی‌های معلم حرفه‌ای را ندارد، حتما برای کم کردن یا قطع ارتباط اقدام کن.هرگز فراموش نکن که رابطه‌ی عاشقانه با معلم رابطه دوستانه با همسالانت نیست، رابطه با یک غیرهم‌جنس که به ازدواج منتهی می‌شود نیست، رابطه‌ی مادر و پدری با فرزند نیست، تنها یک رابطه‌ی معلم و شاگردی است که حالا کمی رنگ و بوی عاطفی بیشتری گرفته است.

در گفتگو با معلمت از ادبیات و کلام متعلق به گفتگو با همسالانت پرهیز کن.

رابطه عاشقانه با یک معلم

معلمت را در هیچ شرایطی تهدید نکن.

اگر متوجه شدی که وابستگی بیش از اندازه‌ای در حال شکل‌گیری است و کم‌کم داری مدیریت امور و کنترل هیجانی‌ات را از دست می‌دهی، بلافاصله با یک مشاور ارتباط بگیر، چون ممکن است در مراحل پیشرفته همین اتفاقات خسارات روانی زیادی برایت ایجاد کند.

هنگامی که احساس می‌کنی معلمت گاهی با تو گرم و صمیمی است و گاهی هم تو را بلاک می‌کند یا ناگهانی سرد می‌شود، نتیجه بگیر این ارتباط همین حالا هم برای تو تنها شکست و آسیب دارد و تا دیر نشده محبت و علاقه‌ات را به چیز دیگری اعطا کن.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جذاب ترین مدل های خودکار فانتزی برای مدرسه

در صورتی‌که معلمت از مسائل خصوصی زندگی و مواردی که گفتنش به یک دوست مجاز است، سخن می‌گوید از این نشانه نتیجه بگیر از ارتباط دوستی با او دیر یا زود آسیب‌های جدی خواهی خورد،‌ هر چه سریع‌تر در این باره تجدید نظر کن.

اگر معلمت کاری می‌کند که والدین یا خانواده‌ات در نظرت پراهمیت و موثر نباشند یا اگر خودت احساس می‌کنی که معلمت را در مقایسه با والدین و خانواده‌ات می‌بینی و گاهی او را بر خانواده ترجیح می‌دهی، نتیجه بگیر این ارتباط نه تنها لطمه‌های روحی و عاطفی برایت به همراه دارد، بلکه خسارت‌های مربوط به از دست دادن ارتباط صحیح با خانواده نیز در کمین است و لازم است سریع در این باره تجدید نظر کنی.

اگر دیدی غرورت اجازه نمی‌دهد برخی موارد یا احساست را با معلمت در میان بگذاری، این خیلی هم بد نیست، این حالت را یک امتیاز برای خودت بدان و سعی نکن آن را بشکنی، بلکه راهی دیگر برای ابراز علاقه پیدا کن که ممکن است یک یادداشت، انجام دادن کارها و وظایف تحصیلی به نحو احسن، هدیه دادن یا چیزهایی مثل این باشد.

در این قبیل روابط به طور مداوم با خودت مرور کن که کرامت من، ارزشمندی من و عزت نفس من بسیار اهمیت دارد و هرگز نباید تحت هیچ شرایطی زیر پا گذاشته شود، خصوصا از طرف خودم.بنابراین اصلا نباید رابطه عاشقانه با یک معلم شکل بگیرد و از حد خارج شود.

یادت باشد این تنها یک تجربه است که می‌تواند برایت درس‌های زیادی برای زندگی به همراه داشته باشد، رابطه با معلم تمام دنیا نیست و به آن ختم یا محدود نمی‌شود. از همه‌ی اتفاقات نشانه‌هایی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده و چیزی که می‌خواهی انجام دهی، پیدا کن و در ارتباطات بعدی مصمم‌تر و آگاهانه‌تر رفتار کن.

 دکتر لیلا سلیقه‌دار مشاور روانشناسی نشریه اینترنتی نوجوان ها 

t رابطه عاشقانه با یک معلم خطرناک است اگر....
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *