چگونه یک نوجوان سالم باشیم؟

چگونه یک نوجوان سالم باشیم؟
t چگونه یک نوجوان سالم باشیم؟

نوجوان سالم بودن کار سختی نیست. با رعایت مواردی ساده می توانید دوران بلوغتان را به خوبی و با سلامت پشت سر بگذارید.

اطلاعات درباره اصول اولیه بهداشت

برای اطلاع صحیح روش های بهداشتی باید از اصول علمی پیروی کنید. آنچه دوستانتان نقل می کنند ممکن است همیشه درست نباشد. سعی کنید بدون خجالت در این موارد با یکی از بزرگ ترها مشورت کنید.

چگونه یک نوجوان سالم باشیم

یک نوجوان سالم هر روز دوش می‌گیرد

از آنجا که در دوران بلوغ غدد عرق فعال تر می شوند مواد شیمیایی در این غدد باعث بوی بد عرق می شود. بنابراین برای خلاصی از این بوی بد باید از یک صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید. حتی اگر در تابستان به سر می برید، نباید از دوش آب گرم غافل شوید چون آب گرم باعث بازشدن منافذ پوست و از بین رفتن بوی عرق از لایه زیرین پوست می شود. در ادامه حمام خود، بدنتان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شده و باکتری های عامل بوی بد راهی برای نفوذ نداشته باشند.

حوله

لباس تمیز بپوشید و از خوشبو کننده بدن استفاده کنید

هر روز جوراب ها و لباس زیرتان را عوض کنید. هر روز در شروع روز از افشانه های ضدعرق استفاده کنید. حداقل روزی۲ بار و حداقل ۲دقیقه مسواک بزنید.سعی کنید بعد از صرف غذا حتما مسواک بزنید. مسواک علاوه بر این که دندان هایتان را از آسیب حفظ می کند، باعث می شود بوی بد دهانتان از بین برود و شما بتوانید با خیال راحت با دوستانتان صحبت کنید.

پوست صورتتان را در هنگام شستن به شدت نمالید 

به آرامی و نرمی صورت خود را با حرکت دایره وار شست‌وشو دهید و برای شست‌وشو از صابون های ملایم استفاده کنید تا باعث تحریک بیشتر پوست و جوش زدن نشود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خلاقیت در ساخت تصاویر هولوگرافیک با گوشی هوشمند

موهای خود را بشویید

بیشتر مردم احتیاج دارند هرروز موهای خود را بشویند. اما اگر موهای شما چربی کمی دارند می توانید یک روز در میان آنها را بشویید. تنها به ظاهر مو توجه نکنید. یعنی فکر نکنید زمانیکه چرب به نظر نمی آید احتیاج به شست‌وشو ندارد! در عین حال، موها را زیاد (مثلا چند بار در روز) نشویید، چون موها به کمی چربی نیز نیاز دارند.

زیاد شستن موها می تواند باعث تحریک پذیری پوست سر، خارش یا حتی ایجاد شوره شود. برای شستن سر از شامپو و نرم کننده مناسب نوع موی خود استفاده کنید.

چگونه یک نوجوان سالم باشیم

از بین بردن موهای زائد را جدی بگیرید

بخشی از بوی نامطبوع بدن به خاطر موهای زائد است. بنابراین لازم است این موها را کوتاه کنید. برای انتخاب وسیله یا ماده ای که این موها را از بین ببرد بدون آن که خجالت بکشید  حتما با والدین خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که مواد لازم این کار را نیز فقط از داروخانه تهیه کنید.

میوه ها

یک نوجوان سالم باید غذای سالم بخورد

برای یک نوجوان سالم غذای سالم خوردن بسیار مهم است. شما به رژیم خاصی نیاز ندارید. فقط کافی است به آنچه می‌خورید دقت کنید. اگر در شروع روز به خوردن صبحانه ای پر از شکر و بدون مواد مغذی اکتفا می‌کنید نمی‌توانید سالم بشوید. پس روز خود را با خوردن موادی که انرژی لازم را به شما می‌دهند، البته بدون ضرر، شامل لبنیات، غلات، سبزیجات و میوه ها شروع کنید.

در روز ۳وعده غذا بخورید. هیچگاه وعده ای را حذف نکنید. آب زیاد بنوشید. با نوشیدن آب بیشتر، سلامتی بیشتری به دست می آورید چون آب سموم را از بدن شما خارج می‌کند و باعث شادابی پوست شما می‌شود.

بیشتر ورزش کنید

حتی اگر می توانید از۲۰دقیقه پیاده روی در پارک یا یک بازی گروهی چند بار در هفته شروع کنید. اگر ماهیچه هایی ضعیف دارید هرروز تمرین نکنید بلکه فرصت بدهید تا آنها تقویت شوند. اگر بدون آمادگی ورزش سنگینی را شروع کنید، آسیب جدی به خود می‌زنید. شما می‌توانید به باشگاه یا استخر بروید، حتی راه رفتن روی تردمیل هم به شما کمک می‌کند. اینکارها برای برطرف کردن نگرانی ها و ایجاد شادی و ذهنی آرام بسیار موثر است.

چگونه یک نوجوان سالم باشیم

خوب بخوابید تا یک نوجوان سالم باشید

یک نوجوان سالم در دوران بلوغ به خوابی بیشتر از کودکی نیاز دارد. درست است که حرف زدن با تلفن یا چت کردن با دوستان تا نیمه های شب بسیار وسوسه انگیز است اما صبح فردا برای شما بسیار خسته کننده و کسل کننده خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این تیشرت ها کثیف بشو نیستند!

شما هرشب به حداقل ۸ساعت خواب نیاز دارید. برای اینکه مقدار نیاز بدن خود را به خواب پیدا کنید یک شب که فردایش تعطیل هستید در همان زمانی که روزهای غیر تعطیل می‌خوابید به رختخواب بروید اما زنگ ساعت را خاموش کنید. صبح وقتی بیدار شدید ببینید چند ساعت خوابیده اید. این همان مقدار نیاز بدن شما به خواب شبانه است. درست است مجبورید صبح ها برای رفتن به مدرسه خیلی زود بیدار شوید ولی با زود خوابیدن می‌توانید صبح شادی داشته باشید. این حالت به تمرکز شما در کلاس هم کمک می‌کند.

با فعالیت اجتماعی یک نوجوان سالم باشید

این موضوع بسیار مهم است که در محیط بیرون، البته محیطی امن با تشخیص خانواده، با افراد جامعه تعامل داشته باشید. در این بین رفت و آمدهای خانوادگی حرف اول را می‌زند. دوستانی که شما با حضور والدین خود انتخاب می‌کنید، بهترین و ماندگارترین دوستان شما خواهند بود. برای این رفت و آمدها می توانید دوستانتان را به خانه دعوت کنید و یا به خانه دوستانتان بروید. این کار بهتر از رفتن به پارک و گشت و گذار بیهوده در خیابان است.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان‌ها

t چگونه یک نوجوان سالم باشیم؟
3.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *