درس چهارم – رسانه فیبرنوری

t درس چهارم - رسانه فیبرنوری

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 آخرین نوع کابل که در مورد آن صحبت خواهیم کرد , فیبر نوری هست .اولین و مهمترین چیزی که شما بایستی در مورد فیبر نوری بدانید این است که در فیبر نوری به جای جریان الکتریسیته از نور به عنوان وسیله انتقال سیگنال استفاده می شود . از همین جا می توان به فواید بالای این رسانه پی برد :

 

1- بسیار امن تر است : وقتی که شما سیگنال را بوسیله جریان الکتریسیته در کابل های Twisted pair و Coaxial منتقل می کنید , به راحتی می توان با استفاده از دیوایس هایی به داخل کابل Tab in کرده و سیگنال عبوری را دزدید در صورتی که در فیبر نوری , به دلیل استفاده از نور برای انتقال جریان این کار ممکن نیست .

 2- EMI تاثیری بر جریان نور که برای انتقال سیگنال در فیبر نوری استفاده شده ندارد .

 3- سرعت بالایی در انتقال جریان دارند و مسافت های بالایی را طی می کنند .

 حتما این سوال برای شما مطرح می شود که پس چرا همه جا به جای استفاده از Twisted Pair از این کابل ها استفاده نمی شود ؟

 زیرا این کابل ها بسیار گران قیمت تر از کابل های دیگر هستند . همچنین هزینه نصب و راه اندازی آنها بسیار گران قیمت است . دلیل دیگری که باعث می شود ما قادر به استفاده از این کابل ها در همه جا نشویم , عدم انعطاف آنها است . وقتی که شما سیگنال را با استفاده از برق در کابل مسی منتقل می کنید , می توانید کابل را خم کنید و در همه جهات بچرخانید و هر کجا که لازم شد مسیر کابل آن را تغییر دهید . ولی در فیبر نوری به دلیل استفاده از نور حتما بایستی کابل را در درجه خاصی خم کنید , در غیر اینصورت سیگنال عبور نخواهد کرد . جالب است بدانید که در انواع قدیمی فیبر نوری به دلیل استفاده از شیشه در کابل شما قادر به خم کردن کابل نبودید (به دلیل شکنندگی شیشه) . در انواع امروزی بیشتر از نوع خاصی از پلاسیتک استفاده می شود و با این حال به انعطاف کابل های مسی نمی رسد . مورد دیگری که در مورد عدم قابلیت انعطاف فیبر نوری می توان اشاره کرد , این است که برای قطع کابل در یک نقطه و اتصال آن به مسیری دیگر بایستی از کانکترهای هزینه بر و افراد متخصص با هزینه بالا استفاده کرد .

  با تمام این توضیحاتی که دادیم بازهم استفاده از کابل های فیبر نوری روز به روز گسترش می یابد . به این دلیل که امنیت در دنیای امروز حرف اول را میزند . همچنین سرعت و مسافت بالای انتقال داده توسط این کابل بسیار بالاست . هرچند استفاده از این کابل ها بسیار هزینه بر است ولی با این حال روز به روز تجهیزات بهینه تر و جدیدتر و ارزان تری تولید می شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آشنایی با نرم افزار DoPDF

 تصویر انواع کانکتر های استفاده شده در این نوع کابل ها را مشاهده می کنید .

  اولین نوع کانکتر (SC (Square Connector یا کانکتر مربعی می باشد که از کانکتر های اصلی می باشد و از تکنولوژی اولیه بهره گرفته است و این نوع به سرعت توسط انواع

LC – Little Connector و Stab in Connector – ST جایگزین شد .

net.nojavanha

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید : درس پنجم – پلنوم چیست ؟

نوشته مهدی فاریابی

t درس چهارم - رسانه فیبرنوری
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *