آبشار خور – البرز

t آبشار خور - البرز

آبشار خور کجاست؟

آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج -چالوس واقع شده است.

khoor.nojavanha

مسیر دسترسی:

جهت دسترسی به این آبشار زیبا پس از طی مسافت 17 کیلومتر از شهر کرج به سمت چالوس(در حدود 3 کیلومتر قبل از سد کرج) وارد مسیر فرعی آسفالته خوزنکلا میشوید.با طی مسافت تقریبی 17 کیلوتر و گذشتن از خوزنکلا،ارنگه و سیجان به روستای خور میرسید. جاده ارتباطی آسفالت خوبی داره  اما پیچ و خم و شیب زیادی داره در هنگام عبور در این مسیر مراقب باشید مسیر اصلی را گم نکنید به عنوان راهنمایی راه سمت چپ از دوراهی ابتدای راه به خوزنکلا میرسد و باید راه سمت راست را ادامه دهید همچنین در ورودی روستای سیجان نیز راه سمت راست وارد روستای سیجان میشود که باید راه سمت چپ را ادامه دهید

. جاده فوق العاده زیبایی ست و منظره کوهها و ابرها دیدنی ست.

آبشار از روستای خور  تقریبا 2 کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای  سیب ترش گوجه سبز زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید.به دلیل جلوگیری از هدر رفت آب چشمه مسیر نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور به وسیله کانال کوچکی هدایت میشه که در میان مسیر دریچه هایی برای تغییر مسیر آب به سمت باغات تعبیه شده.

این آبشار به اندازه ای بلنده که از فاصله ای دور میشه اون رو دید و بادیدن اون خستگی پیاده روی کوتاه انجام شده از بدن به در میشه.ارتفاع آبشار به 50 متر میرسه و محل ریزش آب بصورت صخره ای و کاملا عمود بر زمینه.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قلعه فلک‌الافلاک

در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا آب آبشار یخ میزنه و منظره واقعا زیبایی رو ایجاد میکنه اما در عوض به دلیل ارتفاع برف رسیدن به آبشار نیز سخت تر میشه.

khoor.nojavanha

khoor.nojavanha

درختان میوه در مسیر آبشار:

khoor.nojavanhakhoor.nojavanha

khoor.nojavanha

تپه ها  و کوهستان های این منطقه به دلیل برخورداری از آب فراوان،خاک حاصلخیز و شرایط رشد مطلوب مخصوصا در فصل بهار میهمان گونه های گیاهی خوراکی و درمانی مثل ریواس، آویشن،کنگر،پونه و غیره است .

 

منظره آبشار از فاصله تقریبی 700 متری:

khoor.nojavanha

khoor.nojavanha

 

پیست اسکی خور هم در نزدیکی روستای خور قرار داره و بزرگترین پیست اسکی ایران محسوب میشه.

تصویر پانوراما از آبشار:

khoor.nojavanha

نگارنده: رویا فصاحت

t آبشار خور - البرز
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *