درس ۴-۱: شباهت ساختار پست با مدل OSI

t درس 4-1: شباهت ساختار پست با مدل OSI

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

 قبل از اینکه درباره مدل OSI صحبت کنیم و توضیح دهیم که حقیقتا مدل OSI چیست، بایستی کمی بیشتر درباره تعریف پروتکل صحبت کنیم.

 اگر به یاد داشته باشید در مباحث قبلی توضیح دادیم که پروتکل مجموعه ای است از قوانین و رویه ها که برای برقراری ارتباط به آن نیاز داریم. برای این که این مفهوم را برای شما روشن کنیم به توضیح یک پروتکل خارج از دنیای شبکه می پردازیم.

فرض کنید که می خواهید نامه ای را برای دوست خود در شهر دیگری ارسال کنید. چه کارهایی انجام خواهید داد؟ در ابتدا نامه را نوشته و در پاکت نامه قرار می دهید. سپس شرکتی را برای ارسال نامه به مقصد انتخاب می کنید. در اینجا اداره پست را انتخاب می کنیم. اداره پست برای اینکه نامه شما از مقصد به مبدا به صورت مطمئن ارسال گردد، یکسری قوانین و رویه ها (پروتکل ها) را تعریف می کند. پس در اینجا اداره پست را مجموعه پروتکل ها (Protocol Stack) و هر یک از قوانین آن را زیر پروتکل (Sub Protocol) در نظر می گیریم. حالا این زیر پروتکل ها چیست؟ مثلا نوشتن آدرس مبدا و مقصد براساس فرمت خاصی بر روی پاکت نامه در مکانی مشخص. نوشتن کد پستی مبدا و مقصد بر روی پاکت نامه در محلی معین و انداختن پاکت نامه در صندوق پست.

حال فرض کنید که آدرس مقصد را وارد نکنید یا اینکه به جای انداختن پاکت نامه در داخل صندوق پست آن را در داخل صندوق صدقات قرار دهید. چه اتفاقی رخ می دهد؟ واضح است نامه شما به مقصد نمی رسد.!!!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نرم افزار Easy GIF-animator

net.nojavanha

دقیقا چنین پروسه ای در داخل شبکه برای ارتباط کامپیوتر ها با یکدیگر وجود دارد. کامپیوتر ها در شبکه برای برقراری ارتباط با یکدیگر بایستی یکسری قوانین و رویه های یکسان (پروتکل های مشخص) را قبول نمایند.

 حال تمامی این مطالب چه ربطی به مدل OSI داشت ؟

در این مثال توضیح دادیم که برای ارسال نامه به مقصد بایستی رویه های زیر انجام گیرند:

بسته بندی، آدرس دهی، پرداخت هزینه، قرار دادن در مسیر شبکه پست.
مدل OSI پروتکلی است که در شبکه کاربرد دارد و پروسه ای مشابه آنچه بیان کردیم را دنبال می کند.

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس دوم – مدل OSI

نوشته: مهدی فاریابی

 

t درس 4-1: شباهت ساختار پست با مدل OSI
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *