چگونه ربات مسیریاب بسازیم (۴)

t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (4)
t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (4)

الکترونیک مدار ربات مسیر یاب یکی از بخش های مهم در ساخت هر ربات است. در واقع، علاوه بر قطعات فیزیکی، یک سری قطعات یا تجهیزات دیگر نیز وجود دارد که باید گفت یکی از مهم ترین آن ها الکترونیک است. این مدارهای الکترونیکی خود به تنهایی برای حرکت ربات مناسب هستند.

تصویری از الکترونیک مدار ربات مسیر یاب

نکات مهم در الکترونیک مدار ربات مسیر یاب

سعی کنید از فیبرهای سوراخ دار برای برد اصلی استفاده نکنید به این دلیل که سیم های زیادی استفاده می شود و چنانچه یک سیم قطع شود ربات شما به درستی کار نمی کند.

به این نکته توجه داشته باشید که مدار الکترونیکی شما حتما در مقابل نویز مقاوم باشد چون مدار درایور موتور و DC موتورها نویز شدیدی در مدار ایجاد می کنند.

چنانچه در طراحی و ساختار مدار و IC تجربه ندارید بهتر است از بردهای آماده یا بردهای آموزشی استفاده کنید و یا این که از کسی که قبلا این کار را انجام داده است کمک بگیرید.

الکترونیک مدار ربات مسیر یاب از بخش های زیر تشکیل شده است که هر کدام را جداگانه نیز توضیح می دهیم.

۱. مدار تغذیه ۲. مدار درایور موتور ۳. بخش خروجی ها ۴. میکروکنترلر ۵. مقایسه‌گرهای آنالوگ ۶. مدار برد سنسور

 ابتدا شما را با مدار تغذیه آشنا می کنیم. این بخش از مدار وظیفه تبدیل ولتاژ ورودی مدار به برق ۵ ولت را برعهده دارد. برق مدار شما باید ۵ ولت باشد. به این دلیل که میکروکنترلر شما و اکثر المان های برد با برق ۵ ولت کار می کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رایانه میزی

برای این تبدیل ولتاژ بهتر است از رگولاتور ۷۸۰۵ استفاده و برای گرفتن نویز مدار یک خازن با ظرفیت بالا (با این بخش موازی کنیم LED 2000) و یک خازن با ظرفیت بسیار پایین با مدار موازی کنیم، بهتر است یک uf به کار ببریم تا وضیعت روشن یا خاموش بودن مدار کاملا مشخص باشد. در این مدار فقط خازن با ظرفیت پایین با مدار موازی شده که بهتر است یک خازن با ظرفیت بالا بعد از رگولاتور با مدار موازی شود.

با مطلب بعدی همراه باشید تا پس از آشنایی با بخش الکترونیک مدار ربات مسیر یاب با مدار درایور در ربات آشنا شوید.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (4)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *