دانستنیهایی درباره ناخن

ناخن
t دانستنیهایی درباره ناخن

دانستنیهایی درباره ناخن

همه ما در زمانی که به مدرسه می رویم، مجبوریم ناخن را کوتاه کنیم. آیا تا به حال فکر کرده اید که جنس ناخن از چیست، چگونه و چرا رشد می کند و راه های مراقبت از ناخن کدامند؟ناخن در واقع سطح سخت روی نوک انگشتان دست ها و پاهاست و به حفاظت از آن ها کمک می کند. ناخن انگشتان به ما کمک می کند تا خودمان را بخارانیم یا مو را از روی لباس برداریم.

ناخن از ماده ای به نام کراتین ساخته شده است. بدن از این ماده استفاده می کند تا مو و لایه بالایی پوست را درست کند. همه ما حتی قبل از تولد روی انگشتان دست ها و پاها ناخن داشته ایم. به راستی، ناخن از کجا می آید؟

جنس ناخن از چیست؟

ریشه ناخن در زیر کوتیکول پنهان است. ناخن از این ریشه شروع می شود. هنگامی که سلول ها از ریشه ناخن رشد می کنند، سلول های ناخن جدید از پشت به سلول های قدیمی تر فشار می آورند. این سلول های قدیمی، به دلیل وجود کراتین، صاف و سخت می شوند. سپس ناخن جدید شکل گرفته در امتداد بستر ناخن، سطح صاف زیر ناخن، پیش می رود. بستر ناخن در قسمت انتهای رگ های خونی ریز قرار دارد که آن را تغذیه می کند و رنگ صورتی به ناخن می دهد.

جایی که ناخن با پوست تماس پیدا می کند کوتیکول نام دارد. همان طور که ناخن از ریشه رشد می کند، کوتیکول به حفاظت از ناخن جدید کمک می کند. هلالی ته ناخن یک نیم دایره کم رنگ است که درست بالای کوتیکول رشد می کند. این هلالی کوچک را می توان روی انگشت شست دید.رشد ناخن انگشتان دست کم است – در حقیقت، ناخن 5/2 میلی متر در ماه رشد می کند. با این میزان رشد ناخن، 3 تا 6 ماه طول می کشد تا به طور کامل ناخن تعویض شود.

مراقبت از ناخن

برای کوتاه کردن ناخن می توانید از ناخن گیر استفاده کنید و برای صاف کردن لبه های ناصاف، می توانید از وسیله ای مانند سوهان ناخن استفاده نمایید.ناخن انگشتان را می توان به صورت صاف در کناره ها و به صورت گرد در نوک ناخن آراست. آراستگی مناسب ناخن، شما را از جویدن یا کندن ناخن دور نگه می دارد. جویدن و کندن ناخن موجب عفونت می شود و مرطوب نگه داشتن ناخن ها به سلامتشان کمک می کند، لوسیون دست نیز کمک کننده است. به دلیل این که ناخن پا به اندازه ناخن دست رشد نمی کند، نیازی نیست مرتب آراسته شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عاملی برای کبدچرب

ناخن گرفتن

مانیکور و پدیکور

گاهی اوقات افراد تمایل دارند ناخن انگشتان دست و پای خود را به دست یک فرد حرفه ای بسپارند تا آن را به طور زیبایی بیاراید. مانیکور (روی دست و ناخن دست انجام می شود) و پدیکور (روی پا و ناخن پا انجام می شود) خدمات محبوب بعضی از زنان و دختران است. این خدمات معمولا در سالن های زیبایی انجام می شود.

اگر قصد انجام این کار را دارید، از تمیز بودن سالن زیبایی و به کار گیری اصول بهداشتی در قسمت های شستشو و ابزار مانیکور و پدیکور کردن دست و پا مطمئن شوید.برای جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات، پیشنهاد می شود وسایل خود را به مسئول قسمت بدهید. همچنین می توانید این کار را در خانه انجام دهید.

مشکلات معمول ناخن

بیشتر اوقات، رنگ ناخن صورتی است که در این صورت سالم می باشد ولی گاهی اوقات دچار مشکل می شود. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است:

ناخن فرو رفته در گوشت پا: هنگامی که ناخن وارد پوست می شود و موجب درد می گردد و می تواند گاهی اوقات موجب عفونت شود.

آسیب به ناخن: زمانی ممکن است چیزی روی انگشت پایتان افتاده باشد یا انگشتتان در کشو گیر کرده باشد که در این صورت یک کبودی زیر ناخن ظاهر می شود و گاهی اوقات ناخن می افتد. بنابراین ناخن جدید جای قبلی رشد می کند.

دانستنیهایی درباره ناخن

 

تغییر شکل ناخن: هنگامی که ناخن، مانند ناخن سالم، صاف نیست کسانی که به کرات ناخن می جوند این مشکل را دارند و به دلیل بیماری فرد بر ناخن تاثیر می گذارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این میوه ها را با هم نخورید

ناخن اضافه: در این حالت یک نوار باریک پوست مرده از گوشه ناخن انگشت آویزان است و زمانی که ناخن اضافه را بیرون می کشید موجب آزار می شود.

بعضی از این مشکلات مانند آسیب ناخن جزئی یا ناخن اضافه، در خانه برطرف می شود ولی اگر دچار عفونت و آسیب های جدی تر ناخن شده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت شامل درد، قرمزی، تورم و حتی مقداری چرک می باشد.

مدل طراحی ناخن جدید دخترانه شیک 

t دانستنیهایی درباره ناخن
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *