انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها

انواع طناب ها
t انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها

نوجوان های عزیز برای این قسمت از دانستنی های اردویی آشنایی با انواع طناب ها را در نظر گرفتیم چون یکی از لوازمی که در اردوهای خانوادگی و انفرادی کاربردهای زیادی دارد طناب است.

طناب پیچ خورده 

انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها (1)

این طناب معمولا از سه رشته تشکیل می شود که به صورت مارپیچ در هم پیچیده شده اند و همین امر باعث استحکام این نوع طناب می شود. این طناب که از ماده ای به نام “پلی پروپیلن” ساخته می شود ضد آب است.

این طناب در مواردی که فردی احتیاج به کمک داشته باشد بسیار موثر است و می تواند او را از خطر نجات دهد. علاوه بر این رنگ زرد آن در تاریکی به خوبی قابل مشاهده است. دریانوردان از این طناب در نگهداری لنگر ها استفاده می کنند.

طناب بافته 

انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها (1)

طناب بافته از رشته های الیاف ساخته شده است. طناب بافته به شکل یک رشته تو خالی و تنها از یک هسته بافته شده مانند یک نی تشکیل شده است. طناب بافته معمولا از قدرت کمتری نسبت به طناب پیچ خورده برخوردار است.

طناب کوه نوردی 

ملزومات کوه نوردی

طناب های کوهنوردی از انواع طناب های مدرن هستند و از کشش مناسبی برخوردارند که در هنگام سقوط ناگهانی کوه نوردان به دلیل طراحی مناسب و بافت خاصی که دارند باعث می شود که آسیب به ستون فقرات کمتر باشد.
از این نوع طناب دریانوردان نیز برای صید کوسه استفاده می کنند. این نوع طناب بسیار سبک و در مقابل آب مقاوم است.

طناب چتر نجات 

انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها (1)

طناب چتر نجات یکی دیگر از انواع طناب هاست. همان طور که از نام این طناب مشخص است از آن برای چتر نجات استفاده می کنند. این طناب بسیار مقاوم است و قادر است در ارتفاعات وزن افراد را به خوبی تحمل کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی دمپایی فانتزی

در داخل روکش این طناب از ۷ تا ۹ رشته به هم بافته شده تشکیل شده است. که این رشته ها با یک روکش با بافت پلاستیکی محکم به هم متصل هستند. حتی در برخی موارد می توان از آن به عنوان سیم یدک کش ماشین استفاده کنید و قادر است اتومبیل جامانده در شیب را تا مسافت زیادی بالا بکشد.  

طناب مهار یا کابل 

طناب مهار یا کابل 

از این نوع طناب معمولا برای برپا کردن چادر، جلو گیری از سقوط دکل و برای حمل و نقل تا وزن (۵۸۰ کیلو گرم) استفاده می شود. پوشش این طناب نرم و صاف و مناسب است.
وزن این نوع فوق العاده سبک است و حمل آن در وسایل شخصی بسیار آسان است به همین علت صخره نوردانی که مجبور هستند در بعضی از قسمت های کوه مدتی در فضا آویزان بمانند از این ریسمان با حلقه کمک می گیرند.

همچنین به جهت نوع مواد استفاده شده در ترکیبات آن بسیار مقاوم در برابر خطر سایش است. میزان کشش آن کم تر از طناب های دیگر است. به دلیل پوشش خاص این طناب آب را کمتر جذب می کند و مقاوم در دماهای زیر انجماد است.

همچنین روکش پلی استر این طناب مقاومت آن را در مقابل حرارت بالا تضمین می کند. ترکیب رنگ های این نوع طناب، برای هم زیستی با محیط طبیعت بسیار مناسب است. مثلا رنگ خاکستری برای مخفی بودن آن بر روی خاک مناسب است یا رنگ زرد آن در شب برای دیده شدن افراد گمشده مناسب می باشد.

طناب های کنفی

انواع طناب ها 

طناب کنفی

این نوع طناب از یک نوع الیاف طبیعی گیاهی ساخته شده است و به صورت رشته های به هم پیچیده و بسیار زبر است. همچنین بسیار مقاوم در برابر شوری آب دریا است. این الیاف در کارخانه های ریسندگی بزرگ در کشورهای مختلف تهیه می شود و امروزه برزیل بزرگ ترین تولید کننده این نوع الیاف در دنیاست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی سبد لوازم بافتنی با دور ریختنی ها

از این نوع در کشتی رانی و قایق رانی به دلیل مقاوم بودن آن در مقابل فرسایش آب استفاده می شود. در برخی موارد در بالابر ها، بافت برخی فرش ها و برای حمل و نقل تخته های الوار یا به هم متصل کردن آن ها نیز کاربرد بسیاری دارد.

طناب های ارتفاع 

انواع طناب ها 

طول این نوع طناب ها معمولا کوتاه است و دارای پوششی سخت و محکم است. طول عمر آن بسیار زیاد است. در موارد مختلفی مثل قایق رانی، بستن تخته، گردش های علمی، حمل و نقل، ورزش و … با ضخامت های مختلف قابل استفاده است.

معمولا به دو سر این نوع دو حلقه نصب می شود. که برای اتصال بدنه اشیا و یا شخص مورد استفاده است.که برای تکان های ناگهانی هنگام بالا رفتن از کوه یا ارتفاعات مانع از سقوط اجسام می شود. ویژگی این طناب همین اتصال قلاب های آن است که نیاز به گره خوردن را از بین می برد.نیز باعث استحکام بیشتر آن است.

از این نوع برای بسته بندی کردن و جابه جایی مبلمان و وسایل منزل هنگام اسباب کشی نیز می توان استفاده کرد. هم چنین از آن در گاراژ یا انباری برای بستن وسایل هم می توانید استفاده کنید. هنگامی که لوازم روی هم چیده می شود از این نوع طناب می توانید برای حفاظت و پایین نریختن آن ها استفاده کنید.

طناب پلاستیکی (عدل بندی)

انواع طناب ها / طناب پلاستیکی (عدل بندی)

طناب عدل بندی

طناب عدل بندی یا نرم از رشته های به هم پیچیده از الیاف پلاستیکی گیاهی شبیه به کاکتوس ساخته می شود. همچنین از ترکیبات طبیعی مانند کنف، پنبه و مانیل هم که نوع هایی از الیاف طبیعی است برای ساخت آن استفاده می کنند. امروزه از مواد پلاستیکی بازیافتی هم برای ساخت و تولید این نوع طناب استفاده می کنند. و برای بسته بندی توسط ماشین آلات استفاده می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گران ترین گنج افغانی ها

این نوع برای بسته بندی لوازم هنگام سفر بسیار مناسب است. همچنین مقاومت زیادی برای حمل بارهای سنگین دارد. اما باید به خطر مواد پلاستیکی موجود در این طناب که در مقابل سایش بسیار آسیب پذیر هستند توجه داشته باشید. همچنین از این نوع طناب در صنعت کشاورزی برای بستن عدل های علوفه و یونجه هم استفاده می شود.

تسمه یدک کش

تسمه یدک کش/انواع طناب ها 

نوعی که دو حلقه به ابتدا و انتهایش دوخته شده است برای حمل اشیای سنگین یا حتی بکسل کردن اتومبیل بسیار مناسب است. ممکن است شما مجبور باشید که لوازم چادرزنی و شخصی را مسافت زیادی روی زمین بکشید. که این نوع تسمه مشکل شما را به راحتی حل خواهد کرد. سفر یک عمل اجتناب ناپذیر در زندگی هر شخص است که می توان از آن به نحو شایسته ای لذت برد. اما استفاده از امکانات مناسب در هر سفر باید در مرحله اولیه مورد توجه قرار گیرد.

بکسل کردن ماشین

این نوع تسمه به دلیل مواد بافته شده در طول تسمه از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.حتی قادر است بدون لغزش به اطراف هر جسم سنگینی را به جلو بکشد. بنابراین با همراه داشتن این تسمه در مسافرت ها دیگر نگران گیر کردن لوازم یا وسیله نقلیه خود نباشید.

 

t انواع طناب ها و موارد استفاده آن ها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *