با خوردن این غذاها بیش تر عمر کنید!

t با خوردن این غذاها بیش تر عمر کنید!

عمر بیش تر (1)پلی فنل ها نامی هستند که این روزها زیاد می شنوید. بیش تر ما فقط می دانیم غذایی که حاوی پلی فنل باشد خوب است و باید آن را خورد. اما واقعا پلی فنل ها به چه دردی می خورند؟

پلی فنل ها آنتی اکسیدان های شیمیایی قدرتمندی هستند که در بیش تر گیاهان یافت می شوند و یکی از ابزارهای سودمند برای محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد را معمولا به بیماری های مزمنی مانند سرطان، بیماری های قلبی و زوال عقل نسبت می دهند.

افرادی که مصرف غذاهای حاوی پلی فنل شان بالا است تا 30 درصد کم تر در خطر مرگ و میر در دوران ابتدایی سالمندی هستند. بنابراین می توان گفت پلی فنل ها از عوامل افزایش طول عمر هستند.

برنامه غذایی را استفاده کنید که گیاهان زیادی داشته باشد تا سطح پلی فنل های بدنتان افزایش یابد. روزانه باید 5 تا 10 وعده میوه و سبزیجات میل کنید اما به جای این که یک جا مقدار زیادی سبزیجات یا میوه استفاده کنید آن ها را در طول وعده های غذایی توزیع کنید. به این دلیل گفته می شود به مرور استفاده کنید که پلی فنل های استفاده شده در یک وعده تا پایان روز در بدنتان نمی مانند.

از آن جا که پلی فنل ها مانند مواد معدنی برای زنده ماندن ضروری نیستند گفته می شود مصرف روزانه آن ها اجبار نیست. اما اگر سیگار می کشید و یا در منطقه ای زندگی می کنید که آلودگی هوا شدید است نیازتان به آن ها بالا می رود چون بدن در این شرایط با رادیکال های آزاد بیش تری درگیر است.

شاید دوست داشته باشید میزان دقیق پلی فنل ها را در غذاهای خاص بدانید اما دانستن چنین چیزی نیز ممکن است بی فایده باشد. برخی از انواع پلی فنل ها به خوبی جذب نمی شوند و یا زیاد در بدن باقی نمی مانند.

بنابراین چون یک غذا سرشار از پلی فنل است ضرورتا بدان معنا نیست که شما نیز از تمام آن مقدار سود خواهید برد. بسیاری از غذاها حاوی انواع مختلفی از پلی فنل ها هستند و همین باعث می شود نتوان تاثیر دقیق آن ها روی بدن را متوجه شد. عواملی مانند در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، نحوه نگهداری، شیوه پخت و کال بودن می تواند روی مقدار پلی فنل غذاها تاثیر بگذارد.

بیش از 8000 نوع پلی فنل تا به حال شناسایی شده است. توصیه می شود پلی فنل های دریافتی خود را از غذاهای تازه دریافت کنید که حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین و فیبر نیز باشند.

توت از غذاهایی است که مقدار زیادی پلی فنل در خود دارد اما در کنار آن موارد دیگری نیز هستند که می خواهیم در ادامه به شما معرفی کنیم تا با یک برنامه ریزی دقیق آن ها را وارد برنامه غذایی روزانه خود کنید.

سیب

پوست روی سیب را نکنید تا میزان پلی فنل دریافتیتان از این میوه به 5 برابر افزایش پیدا کند. خوردن سیب هایی که پوست قرمز دارند از سیب های دیگر پلی فنل بیش تری را وارد بدنتان می کنند.

میخک

این ادویه خوشبو که برای چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد از هر غذای دیگری پلی فنل بیش تری در خود دارد. می توانید از میخک در انواع غذاهای پختنی برای افزایش میزان آنتی اکسیدان استفاده کنید.

پیاز

پیازهای قرمز از انواع زرد خود پلی فنل بیش تری دارند. لایه های نزدیک به بیرون پیاز حاوی پلی فنل های بیش تری است.

چای

از چای به عنوان یک نوشیدنی درمانی یاد می شود. برای دریافت پلی فنل بیش تر چای سبز را به چای سیاه ترجیح دهید.

قهوه

با مصرف قهوه در طول روز به خود خدمت کرده اید اما فراموش نکنید قهوه ای که استفاده می کنید خالی از قندهای اضافه شده و کرم های غیر لبنی باشد چون این موارد روی جذب پلی فنل تاثیر منفی می گذارند. اضافه کردن شیر ایرادی ندارد.

مطالب مرتبط:

با این کار شادتر، سالم‌تر و پولدارتر شوید!

پرتقال

مرکبات به صورت کلی سرشار از پلی فنل ها هستند اما پوست پرتقال های شیرین از دیگر انواع مرکبات مقدار پلی فنل بیش تری دارد. برای این که از خواص پوست پرتقال بی بهره نمانید می توانید به میان وعده های خود کمی از آن را اضافه کنید.

دانه های سویا

نکته: بهتر است از دانه های سویا در شکل اولیه و طبیعی خود استفاده کنید تا بخواهید آن را به صورت شیر سویا مصرف کنید. با این کار پلی فنل بیش تری را جذب می کنید. فرآوری کردن سویا باعث از بین رفتن پلی فنل های آن می شود.

گیلاس

گیلاس های تیره تر نه تنها شیرین تر هستند بلکه مقدار پلی فنل شان نیز بیش تر است.

شکلات تلخ

پلی فنل موجود در کاکائو می تواند به کاهش التهاب، بیماری قلبی و سرطان کمک کند. با این حال باید مواظب مقدار قند بالای موجود در برخی از شکلات ها باشید.

آیا تا به حال به میزان دریافت پلی فنل در بدنتان توجه داشته اید؟ مصرف روزانه شما از غذاهایی که در بالا اشاره شد، چقدر است؟

سلامت نیوز

t با خوردن این غذاها بیش تر عمر کنید!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راز تابلوی لبخند ژوکوند چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *