به بهانه ۴۰ سالگی مایکروسافت؛ یک عمر نوآوری

t به بهانه 40 سالگی مایکروسافت؛ یک عمر نوآوری

در آوریل 1974 زمانی که جرارد فورد رئیس جمهور ایالات متحده بود، سایه حکومت نیکسون هم چنان بر آمریکا سنگینی می کرد و کشور به آرامی در حال مداوای زخم های ناشی از بحران نفتی 1973 و جنگ ویتنام بود، دو مرد جوان رویاهای بزرگی در سر می پروراندند.

مایکروسافت (1)

بیل گیتس و پل الن 19 و 22 ساله پس از فارغ التحصیلی از بهترین دانشگاه های کشور، قصد داشتند در هر خانه و بر روی هر میز رایانه ای شخصی قرار دهند. نام کمپانی کوچک و ناشناخته آن ها مایکروسافت بود.

اگر بدانیم در آن زمان اصولا چیزی به نام رایانه شخصی یا چارچوب معناداری برای استفاده از رایانه ها خارج از مصارف صنعتی و تجاری وجود نداشت، عظمت دورنمای فکری موسسین مایکروسافت بیش از پیش آشکار می شود.

طی چهار دهه انقلابی تکنولوژیک رخ داد که زندگی بشر را برای همیشه دست خوش تغییر کرد و مایکروسافت در صدر رخدادهای این دوره قرار داشت. گر چه شاید نتوان ادعا کرد تاریخچه فعالیت های این کمپانی آکنده از موفقیت است اما به جرات می توان گفت این نوابغ دنیای نرم افزار هرگز دست از تلاش و کوشش نکشیدند.

شاید خیلی ها به خاطر نیاورند ولی مایکروسافت از جمله اولین کمپانی هایی بود که چارچوبی برای تلفن های هوشمند ابداع کرد. گرچه Windows Mobile ضعف ها و نارسایی های زیادی داشت اما با این وجود توانست موفقیت هایی کسب کند که سایر دستگاه ها از آن عاجز بودند. مایکروسافت هم چنین در زمینه ادوات پوشیدنی هم با ساعت هوشمند SPOT از پیشتازان دنیای فناوری محسوب می شد.

این ادوات، نسل قبلی دستگاه های پوشیدنی امروز بودند که از طریق امواج رادیو FM به روز رسانی های خود را از MSN Direct دریافت می کردند.

مایکروسافت (2)

ویندوز را البته هیچ کس نمی تواند فراموش کند، سیستم عاملی که دنیا را تکان داد. البته مایکروسافت امروز به جر ویندوز چیزهای زیاد دیگری نیز برای عرضه دارد. چه کسی فکر می کرد روزی به روز رسانی های سیستم عامل به طور رایگان عرضه شود یا نسخه های بتای سیستم های عامل مایکروسافت برای همه آن هایی که تمایل داشته باشند در دسترس باشد؟ ویندوز هم اکنون در آستانه ورود به فصل تازه ای از حیات 20 ساله خود است که حضور همزمان بر روی ادوات همراه، رومیزی و واقعیت افزوده را شامل می شود.

چه شما مصرف کننده نرم افزار باشید و چه جزء توسعه دهندگان، کمتر فناوری را هم اکنون می توانید اطراف خود بیابید که مایکروسافت به سراغ آن نرفته باشد. حتی اپل هم برای ساخت برخی از رایانه های Mac خود از ویندوز استفاده می کند.

مایکروسافت همواره در حال بازسازی خود است و این نکته که طی گذشت 40 سال از عمر آن تنها سه مدیر عامل بر بالاترین مسند اجرایی این غول فناوری تکیه زده اند، حیرت آور است. بیل گیتس موسس مایکروسافت هم چنان به عنوان یک نماد الهام بخش در کنار اعضای کمپانی است و در عین حال با خضوع هرچه تمام تر مشعل افروخته شده در نیومکزیکو (محل تاسیس کمپانی) را به نسل های بعدی سپرده است. او امروز بیش از گذشته به آینده مایکروسافت می اندیشد.

مایکروسافت (3)

متن زیر نامه ای است که وی یک روز پیش از چهلمین سالگرد تاسیس کمپانی خطاب به کارکنان نوشته است:

امروز روز ویژه ای است: چهلمین سالگرد مایکروسافت

پیش از این هدف من و پل الن قرار دادن یک رایانه روی هر میز هر خانه بود. این ایده بزرگی بود و بسیاری بر این عقیده بودند که ما عقلمان را از دست داده ایم. هم اکنون تصور این که فناوری های رایانه ای تا چه حد رشد کرده است شگفت آور است و ما از این که مایکروسافت نقشی در این انقلاب داشته است خرسندیم و به خود می بالیم.

با این وجود من امروز بیشتر در مورد آینده مایکروسافت می اندیشم تا گذشته آن. من بر این باورم محاسبات رایانه ای در 10 سال آینده با سرعتی بیش از گذشته پیشرفت خواهد کرد. ما در حال حاضر در یک جهان چند چارچوبه (multi-platform) زندگی می کنیم و محاسبات رایانه ای در آینده بیش از نیز فراگیر خواهد شد. داریم به نقطه ای نزدیک می شویم که رایانه ها و روبوت ها قادر به دیدن، حرکت و تعامل طبیعی هستند که گشایش بسیاری از قفل ها در کاربردهای مختلف را به دنبال داشته است.

تحت هدایت Satya (مدیر عامل کنونی) مایکروسافت بیش از هر زمان دیگری آمادگی رهبری این حیطه های فناوری را داراست. ما منابع لازم جهت راهبرد و حل مسائل سخت را در اختیار داریم و در تمامی ابعاد فناوری های رایانه ای مدرن وارد شده ایم. من به عنوان مشاور Satya محصولات جدید را مورد ارزیابی قرار می دهم و نتایج حاصل از محصولاتی همچون Cortana، Skype ،Translator و Hololens بر همگان آشکار است و نوآوری های دیگری هم در راه.

طی سال های آتی مایکروسافت این فرصت را دارد تا با موسسات و انسان های بیشتری در دنیا در ارتباط باشد. بسیاری از مردم هم چنان از دسترسی به فناوری محروم اند که شاید گرانی و پیچیدگی از دلایل آن باشد. لذا امیدوارم شما درباره راهکارهای دسترسی آسان تر همگان به فناوری بیندیشید تا بتوانیم مردم را به یکدیگر متصل کنیم و استفاده از محاسبات رایانه ای را همه جا برای همگان ممکن کنیم.

با کمک یکدیگر توانسته ایم طی این 40 سال دستاوردهای زیادی داشته باشیم و تجارت ها و مردم بسیاری را قادر کنیم از تمامی پتانسیل خود استفاده کنند اما در هر حال حاضر مهم ترین چیز این است که در آینده چه خواهیم کرد. از تلاش شما در راستای تبدیل مایکروسافت به کمپانی بلند مرتبه در گذشته حال و دهه های آینده متشکرم.

منبع: PhoneArena حامد فروزنده هفشجانی

www.shahrsakhtafzar.com

t به بهانه 40 سالگی مایکروسافت؛ یک عمر نوآوری
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عصایی که آب رودخانه را تصفیه می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *