برج ایفل چگونه ساخته شد؟

برج ایفل
t برج ایفل چگونه ساخته شد؟

تاریخچه برج ایفل

برج ایفل برای همه آشناست اما احتمالا بسیاری تاریخچه برج ایفل را نمی دانند.

ساخت برج ایفل از ژانویه 1887 آغاز شد. نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستا و ایفل گرفته شده است .جالب است بدانید 5/2 میلیون میخ فلزی و 18.038 تیر آهن در این برج به کار رفته است. تمام قطعات برج  ایفل  به اندازه دقیق و یکسان به کار برده شده اند. اگر قطعه ای اندازه ای متفاوت داشته به کارخانه برگردانده می شده است تا با اندازه اصلی تعویض گردد.

چهار پایه برج در مارچ 1888 به پایان رسید. اگر چه این پایه های فلزی استاندارد بودند اما پیش بینی های ایمنی نیز اعمال شده بود و در زیر هر پایه فلزی جک های هیدرولیکی گذاشته شده بود که می توانستند فشار 800 تنی را تحمل کنند. حداقل سه هزار کارگر در محل برج ایفل کار می کردند. اقدامات ایمنی کاملا رعایت می شد و در طول این پروژه تنها یک انسان از بین رفت.

در مارچ 1889 ساخت اولیه سازه به پایان رسید. در آغاز، برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد. ولی پس از ساخت، این بنا مورد قبول همگان واقع نشد.۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

پربازدیدترین بنای تاریخی جهان

در سال 1909 بر اساس قوانین برج سازی در فرانسه شهر پاریس تصمیم گرفته بود که چون برج ایفل بی مصرف باقی مانده آن را خراب کند. اما به خاطر ارزش برج از خراب کردن آن صرف نظر کردند. امروزه برج ایفل به عنوان نماد فرانسه در جهان و ویترین پاریس،  پذیرای حدود 7 میلیون بازدید کننده در سال است. بازدید کنندگانی حدود 75 درصد از آنها خارجی هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهای مقابله با خشکی پوست

تاریخچه برج ایفل شاید پر از فراز ونشیب باشد؛ اما این برج جهانی ، تقریباً 300 میلیون بازدید کننده از زمان افتتاح آن در سال 1889 تاکنون داشته است. بازدید کنندگانی که از سراسر کره زمین برای دیدن آن  آمده اند.ازاین جهت این  بنا به عنوان پر بازدید کننده‌ترین مکان دیدینی در جهان شناخته می‌ شود.

کاربردهای علمی برج

گوستاو ایفل از زمان ارائه پروژه خود در سال 1886 متوجه شد  تنها کاربردهای علمی برج می تواند از آن در برابر دشمنان محافظت کند . در ابتدا قرار بود برج بعد از 20 سال تخریب شود.  بنابراین او هدف برج را  مشاهدات هواشناسی و نجومی، آزمایش های فیزیک،  نقطه دید استراتژیک،  نقطه ارتباطی تلگراف نوری،  چراغ برای روشنایی الکتریکی و مطالعات باد. مشخص کرد .  گوستاو ایفل اظهار داشت: برج برای همه یک رصدخانه و آزمایشگاهی خواهد بود که مانند آن هرگز در دسترس علم نبوده است.

از سال 1889، برج ایفل به عنوان آزمایشگاه اندازه گیری و آزمایش های علمی مورد استفاده قرار گرفت . دستگاه های علمی قابل توجهی (فشار سنج، بادسنج، رسانای صاعقه و غیره) نصب روی آن شد. علاوه بر این، گوستاو ایفل برای خود دفتری در طبقه سوم قرار داد تا مشاهدات نجومی  انجام دهد.

مراحل ساخت برج ایفل را در تصاویر زیر می توانید ببینید.  

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

برج ایفل

کاردستی برج ایفل

چینی ها، پاریس و برج ایفل راهم کپی کردند

t برج ایفل چگونه ساخته شد؟
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “برج ایفل چگونه ساخته شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *