تصاویر دیدنی از دختران ایرانی در دوره قاجار

t تصاویر دیدنی از دختران ایرانی در دوره قاجار
t تصاویر دیدنی از دختران ایرانی در دوره قاجار

آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می‌رود که توانست تصاویری از دختران ایرانی قاجار را به ثبت برساند.

آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس‌هایش از مردم، مکان‌ها، آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.

آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسی دیمتری ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسی را آموخت.

زندگی در ایران و عکاسی از دختران ایرانی قاجار

او در سال ۱۸۷۰ میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانی» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسی) کنار در شرقی میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد. سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می‌شد و گفته می‌شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره وی داشت.

متاسفانه آشوب های داخلی ایران از بعد مشروطیت باعث از بین رفتن نگاتیوهای شیشه ای او گردید و اکنون فقط هزار و ١١٣ شیشه نگاتیو از مجموعه شیشه‌های نگاتیو آنتوان سوروگین درباره مردم، فرهنگ و هویت ایران دوره قاجار در موسسه اسمیت‌سونیَن آمریکا نگهداری می‌شود. مجموعه ای از تصاویر وی نیز در سالهای گذشته در کتابی گردآوری و منتشر شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کمپینی به نام (سیاره پلاستیک) در جهان 

در این جا نمونه هایی از تصاویر دختران ایرانی قاجار را می توانید ببینید.

دختران ایرانی قاجار
سیمای دختر یهودی ساکن ایران
دختران ایرانی قاجار
زنان و دختران پشت یک دار قالی

t تصاویر دیدنی از دختران ایرانی در دوره قاجار
امتیاز به این نوشته

‫2 نظر ارسال شده در “تصاویر دیدنی از دختران ایرانی در دوره قاجار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *