حافظ خوانی در شب یلدا با مجید اخشابی

حافظ خوانی در شب یلدا با مجید اخشابی
t حافظ خوانی در شب یلدا با مجید اخشابی

حافظ خوانی در شب یلدا یکی از رسم های زیبایی است که سال های بسیاری است میان ایرانیان رواج پیدا کرده. ما با تفال زدن به حافظ در این شب از خدا می خواهیم اتفاق نیکویی را برایمان رقم بزند.

البته تفال بهانه ای است تا اعضای خانواده دقایقی بیشتر کنار هم جمع باشند. و لحظات چنین شب زیبایی با شعر و ادبیات زیباتر شود. در واقع ایرانیان از زمان های قدیم همواره در هر جشن و فرصتی به ادبیات خود رجوع می کردند و با خواندن داستان ها و اشعار، پیوستگی خود با فرهنگ را قوی تر می کردند.

در رسم حافظ خوانی در شب یلدا معمولا بزرگ تر خانواده که پدربزرگ یا مادربزرگ است به نیت همه‌ی اعضای خانواده حافظ باز می‌کند. کسی که این کار را انجام می دهد اغلب توانایی تعبیر مناسب از ابیات اشعار حافظ را دارد. و غزل را با توجه به وضعیت و حال و احوال هرفرد برایش تعبیر می‌کند.

البته در همه‌ی نقاط ایران شعرخوانی فقط به خوانش حافظ محدود نمی‌شود. در برخی از نقاط، مردم در این شب شاهنامه نیز می‌خوانند. شاهنامه به دلیل اینکه پر از داستان های حماسی و سرشار از تاریخ اساطیری ایران است. پس گزینه‌ی مناسبی برای خواندن در چنین شبی است.

سنت قصه گویی از سنت های بسیار قدیمی در شب چله است. و طی آن فرد بزرگ خانواده یا از روی کتاب هایی مانند شاهنامه و یا از روی سایر متون داستانی و کهن ایرانی قصه هایی برای سایر اعضای خانواده روایت می کند.

حافظ خوانی در شب یلدا

حافظ خوانی در شب یلدا با مجید اخشابی

چندسالی است در برنامه های شب چله که از تلویزیون پخش می شود؛ از فردی آشنا به شعر و ادبیات دعوت می شود تا تفالی به حافظ بزند و فالی نیک برای بینندگان به ارمغان بیاورد. اکنون به حافظ خوانی در شب یلدا با صدای مجید اخشابی، خواننده‌ خوب کشورمان، گوش بدهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شال زیبا

یلدای زیبایی داشته باشید.

 

دانلود ترانه شب یلدا از حامد محضرنیا

t حافظ خوانی در شب یلدا با مجید اخشابی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *