حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با زنان سازمان ملل متحد

زنان سازمان ملل متحد
t حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با زنان سازمان ملل متحد

یکی از نهادهای سازمان ملل متحد «زنان سازمان ملل» است. این نهاد که در سال 2010 به سازمان ملل متحد اضافه شد در زمینه‌ی حقوق زنان فعالیت می‌کند. مقر این سازمان در نیویورک است.

زنان سازمان ملل متحد چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

این سازمان تلاش می‌کند تا تبعیض‌های جنسیتی اعمال‌شده برابر زنان و دختران را از بین ببرد. همچنین به افزایش قدرت زنان در جامعه کمک می‌کند. زنان ملل متحد در تلاش است تا برای رسیدن به توسعه‌ی جامعه، فعالیت‌های انسانی و صلح و امنیت، زنان و مردان را به سطحی برابر با هم برساند.

فعالیت‌هایی که زنان ملل متحد انجام می‌دهد

زنان ملل متحد در راستای رسیدن به اهداف خود فعالیت‌های زیر را دنبال می‌کند:

از گروه‌های بین‌المللی زنان، مانند کمیسیون وضعیت زنان، پشتیبانی می‌کند تا بتواند استانداردها و معیارهایی جهانی در راستای حقوق زنان وضع کند. به کشورهای عضو سازمان ملل متحد کمک می‌کند تا این استاندارها را اجرا کنند و در این مسیر به کشورها کمک مالی و فنی نیز ارائه می‌دهد. همچنین وظیفه‌ی سازمان ملل متحد را نسبت به حقوق زنان یادآوری می‌کند.

زنان سازمان ملل متحد

سابقه‌ی فعالیت انجمن‌های حقوق زنان در ایران

انجمن حریت نسوان، انجمن مخدرات وطن و جمعیت نسوان وطن‌خواه از انجمن‌هایی هستند که در ایران دوران معاصر به مبارزه برای حقوق زنان و حق برابر با مردان پرداخته‌اند.

انجمن حریت نسوان

این انجمن در سال‌های مشروطه شکل گرفت و مانند بسیاری از انجمن‌های دیگر آن سال‌ها به صورت مخفیانه فعالیت می‌کرد. هدف این انجمن این بود که زنان را وارد جامعه کند و اعتماد به نفس آن‌ها را برای سخنرانی در جمع افزایش بدهد. انجمن حریت نسوان شامل اعضای زن و مرد بود اما به منظور پیشبرد اهداف آن، در جلسات، فقط زنان سخنرانی می‌کردند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوانان و رعایت حق فروشندگان

انجمن مخدرات وطن

این انجمن فعالیت‌هایی در اعتراض به استثمار ایران انجام می‌داد و در جلسات نقش زنان را در کوتاه کردن دست انگلیس و روسیه از ایران تشریح می‌کرد. اعضای این انجمن عامل اصلی فرودستی زنان ایران را در آن زمان استثمار کشورهای خارجی می‌دانستند.

هدف این انجمن، پیش از آنکه تأکید بر حقوق زنان باشد، استقلال ایران از تسلط کشورهای دیگر بود.

جمعیت نسوان وطن‌خواه

در سال 1301 تعدادی از زنان روشنفکر این انجمن را در تهران تشکیل دادند. جمعیت نسوان وطن‌خواه به دنبال این بود که حقوق زنان را ترویج بدهد و شرایط دختران را بهبود ببخشد. انجمن در راستای اهداف خود فعالیت‌هایی انجام داد که از جمله‌ی آن‌ها برگزاری کلاس‌های تحصیلی دختران و اکابر (کلاس‌های درس برای بزرگسالان)، برگزاری جلسه‌های سخنرانی و راهپیمایی و تأسیس بیمارستان برای زنان فقیر بود.

همچنین نشریه‌ی «نسوان وطن‌خواه» را منتشر و تئاتر «آدم و حوا» را اجرا می‌کرد. موضوع این نمایشنامه آزادی زنان بود. آدم و حوا نخستین تئاتر زنان در ایران بود. گفته شده است در آن زمان پنج هزار زن، که تعدادی از آنان اروپایی بودند، این نمایش را تماشا کردند.

زنان سازمان ملل متحد

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

  • حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با سازمان برنامه جهانی غذا

t حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با زنان سازمان ملل متحد
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با زنان سازمان ملل متحد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *