حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با سازمان های جهانی (۳)

صلیب سرخ
t حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با سازمان های جهانی (۳)

سازمان جهانی صلیب سرخ (هلال احمر)

صلیب سرخ

صلیب سرخ سازمانی مردم نهاد و غیر دولتی است که در ابتدا برای مراقبت از سربازان زخمی جنگ تاسیس شد و این افراد را حمایت می کرد. اما بعدها حوزه فعالیت آن گسترش پیدا کرد و وظیفه خود را در کمک به همه مردم دید.

مقر این سازمان در شهر ژنو (در کشور سوئیس) است.

این سازمان جهانی چه زمانی و چه طور تاسیس شد؟

هانری دونان، بانکدار سوئیسی، ایده تاسیس این سازمان را مطرح کرد. دونان در سال 1859 برای یک سفر کاری به شمال ایتالیا رفت، به منطقه ای که آثار جنگ سالفرینو در آن هنوز پیدا بود. او مردان و زنان بسیاری را دید که در اثر جنگ مجروح شده و به خاطر نبودن کمک های اولیه جانشان را از دست می دادند. دونان کار خود را فراموش کرد و به کمک به مجروحان پرداخت.

هانری دونان در سال 1862 در کتابش با نام «خاطره سالفرینو» از همه مردم جهان درخواست کرد به کمک آسیب دیدگان جنگ ها بشتابند. تاثیر این درخواست آن چنان عمیق بود که در کنفرانس بین المللی ژنو که در سال 1864 برگزار شد شانزده کشور به تاسیس صلیب سرخ رای دادند.

صلیب سرخ در چه زمان هایی فعالیت می کند؟

امروزه این سازمان هم در زمان جنگ و هم در زمان صلح (در زمان بلایای طبیعی) به خدمت رسانی خود ادامه می دهد. صلیب سرخ در کمک رسانی هیچ تبعیضی قائل نمی شود و به همه مردم فارغ از ملیت و رنگ و عقیده و طبقه اجتماعی کمک می کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه در حفظ و نگهداری محیط زیست، موثر باشیم؟

صلیب سرخ چه فعالیت هایی می کند؟

این سازمان در راستای هدف خود که کمک به قربانیان جنگ و حوادث طبیعی است فعالیت های زیر را انجام می دهد:

کمک های اولیه ارائه می دهد، آب آشامیدنی را سالم نگه می دارد، از زایشگاه ها و مراکز رفاهی کودکان مراقبت می کند، بیمارستان ها و بانک های خون را برپا می کند و پرستاران و قابله ها را برای کمک رسانی تعلیم می دهد.

این سازمان تلاش می کند تا جایی که می تواند از وقوع حادثه جلوگیری کند.

تفاوت صلیب سرخ با هلال احمر چیست؟

صلیب سرخ و هلال احمر دو نام از یک سازمان هستند. صلیب سرخ در کشور های اسلامی یعنی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان و همچنین در کشورهای عربی هلال احمر نامیده می شود.

نماد صلیب سرخ از کجا آمده است؟

پرچم سازمان برگرفته از پرچم کشور سوئیس است. پرچم سوئیس صلیبی سفید در زمینه ای قرمز است اما نماد سازمان صلیب سرخ صلیبی قرمز در زمینه سفید است.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – یاسمن رضائیان

t حق و حقوق به زبان نوجوانانه؛ آشنایی با سازمان های جهانی (۳)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *