حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت
t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

آیا تا به حال حیوانات سیاه را دیده‌اید؟ منظورمان از سیاه، کاملاً سیاه است! شاید فکر کنید آن‌ها فقط در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها وجود دارند اما برایتان جالب خواهد بود بدانید این حیوانات در طبیعت وجود دارند.اما چه اتفاقی می‌افتد که تمام پرها یا موهای یک حیوان سیاه می‌شوند؟

همه‌چیز به پدیده‌ای به نام مِلانیسم (سیاه‌گرایی) برمی‌گردد. اما ملانیسم چیست؟ این پدیده یک جهش ژنتیکی است و فقط هم در مهره‌داران رخ می‌دهد. طی ملانیسم، رنگدانه‌ها (که مسئول رنگ‌دادن به پوست و مو هستند) به حد افراط می‌رسند و پوست حیوان، سیاه یا تیره‌تر از سایر هم‌نوعانش می‌شود. خود کلمه‌ی مِلان هم به معنی سیاه است.

ملانیسم در انسان

ملانیسم در انسان  به وجود نمی آید و افراد سیاه پوست آفریقایی به شکل طبیعی پوستی سیاه دارند. در صورتی ملانیسم نوعی بیماری است .

آلبینیسم، نقطه‌ی مقابل پدیده‌ی ملانیسم است. در آلبینیسم رنگدانه‌ها از دست می‌روند و طی آن پوست و موی موجود زنده کاملاً سفید می‌شوند.اگرچه وقوع آلبینیسم در انسان امکان‌پذیر است و افراد آلبین متعددی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند، اما پدیده‌ی ملانیسم در انسان شکل نمی‌گیرد.

حیوانات سیاه در طبیعت؛ جغد سیاه

جغد سیاه از حیوانات سیاه در طبیعت

جغدها می‌توانند به ملانیسم دچار شوند. اولین جغدی که ملانیسم داشت در سال ۲۰۱۰ در ترکیه مشاهده شد. بعد از آن خبرگزاری‌ها خبر دادند یک جغدسیاه در شازند (استان مرکزی) نیز دیده شده است.

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

پنگوئن سیاه

پنگوئن کاملاً سیاه نیز در طبیعت وجود دارد! پنگوئن‌ها از دسته‌ی پرنده‌ها هستند؛ البته پرنده‌هایی که نمی‌توانند پرواز کنند و به جایش خیلی خوب شنا می‌کنند! جالب است بدانید پنگوئن‌ها آواز می‌خوانند و تنوع آوازخوانی‌شان هم خیلی بالاست!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تصاویر جالب از خلاقیت‌ در تزئین خودرو!

حیوانات سیاه در طبیعت؛ سنجاب سیاه

سنجاب سیاه از حیوانات سیاه در طبیعت

سنجاب‌ها از حیوانات بامزه‌ی طبیعت محسوب می‌شوند، مخصوصاً اگر سیاه هم باشند! خوب است بدانید ۲۶۵ گونه‌ی سنجاب در جهان وجود دارد. می‌خواهید یک حقیقت جالب درباره‌ی سنجاب‌ها بدانید؟در ۳۰ سال گذشته سنجاب‌ها بارها باعث شده‌اند برق در سراسر آمریکا قطع شود! اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ آن‌ها با دندان‌های تیز و کوچک‌شان کابل‌های برق را می‌جوند!

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

شیر سیاه تامارین

اسمش شیر است اما در واقع میمون است! میمون تامارین یکی دیگر از موجوداتی است که می‌تواند در دسته‌ی حیوان های سیاه قرار بگیرد. آن‌ها در سائوپائولوی برزیل زندگی می‌کنند اما گونه‌ای در معرض خطر انقراض هستند.تخمین زده شده است ۱۰۰۰ عدد از این میمون و این نوع از حیوانات سیاه هنوز وجود دارد.

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

شترمرغ سیاه

شترمرغ هم مانند پنگوئن از دسته‌ی پرندگان است اما او هم نمی‌تواند پرواز کند؛ به جایش خوب می‌دود! سرعت این پرنده گاهی به ۷۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد! در دنیا شترمرغ‌هایی مشاهده شده‌اند که به ملانیسم دچار شده‌اند.

حیوانات سیاه در طبیعت؛ روباه سیاه

روباه سیاه

ممکن است او را با سگ اشتباه بگیرید! روباه سیاه را می‌گوییم. این روباه در آمریکا و کانادا زندگی می‌کند و البته به‌ندرت در کشورهای اروپایی هم دیده می‌شود. ساکنین این کشورها در نگاه اول این روباه را با سگ اشتباه می‌گیرند. خب، راستش آدم انتظار ندارد بی‌مقدمه حیوانات مشکی آن هم یک روباه سیاه ببیند!

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

اردک سیاه از حیوانات سیاه در طبیعت

اسمش اسکوتر بال سفید است اما رنگش سیاه است! بدن گونه‌ی نر این اردک، سیاهِ یک‌دست است اما ماده‌ها پوستی به رنگ قهوه‌ای تیره دارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روستایی که مردمش در قایق‌های وارونه زندگی می‌کنند

حیوانات سیاه در طبیعت؛ پلنگ سیاه

پلنگ سیاه

محل زندگی پلنگ‌های سیاه بیشتر در آسیا و بعد از آن در آفریقاست. آن‌ها در جاهایی که پوشش‌های گیاهی انبوه وجود دارد (مانند جنگل‌های گرمسیری) زندگی می‌کنند تا خوب بتوانند استتار کنند.

اگر روزی سر و کارتان به کوه‌های کنیا افتاد انتظار این را داشته باشید که یکی از این پلنگ‌ها را ببینید!

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت

شیر سیاه

جالب است بدانید دانشمندان هنوز مطمئن نیستند شیرها هم به ملانیسم دچار می‌شوند یا نه. در واقع، آن‌ها هنوز شیر سیاهی را در طبیعت مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که تصاویری از شیرهای سیاه در فضای مجازی وجود دارد. برخی از افراد می‌گویند این تصاویر فتوشاپ هستند و با کمک این نرم‌افزار شیرهای معمولی را سیاه کرده‌اند!

***

شما چه حیوانات سیاه رنگ دیگری می‌شناسید؟

 

t حیوانات سیاه از عجایب طبیعت
1/5 - (1 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/حیوانات-سیاه-و-پدیده-ملانیسم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *