ساعت درونی خروس ها چطور وقت سحر را درست پیش بینی می کند

ساعت درونی خروس ها چطور وقت سحر را درست پیش بینی می کند
t ساعت درونی خروس ها چطور وقت سحر را درست پیش بینی می کند

خروس ها، مانند بقیه جانوران یا بهتر بگوییم همه جانداران، دارای یک سیستم زمان سنجی زیستی یا همان ساعت درونی هستند که چرخه های روزانه، ماهانه و سالانه را در بدن آنها تنظیم می کند.

ساعت درونی

ساعت درونی مغز خروس

آوازخوانی در خروس نیز مانند بقیه پرندگان تابع چرخه های روزانه است که در اصطلاح به آن Circadian Rhythms، می گوییم. به عبارت دیگر، ساعت درونی مغز خروس جوری تنظیم شده است که کمی پیش از دمیدن سپیده صبح، زنگ می زند و در آن زمان است که خروس مشغول خواندن می شود.

جالب است بدانید که اگر ساعت زیستی یک خروس که در همسایگی چند خروس دیگر زندگی می کند زودتر زنگ بزند می تواند کل خروس های همسایه را به خواندن تحریک کند!

تنظیم کننده اصلی چرخه های روزانه خواندن در خروسها، طول روز و اختلاف میان نور روز و تاریکی شب است. به همین دلیل، نورهای مصنوعی مانند چراغ هایی که تا صبح روشن می مانند یا پروژکتورها، تنظیم ساعت درونی جانورانی مانند خروس را برهم می زند. به همین دلیل است که برخی خروس های بی محل، در ساعت هایی غیر از صبح شروع به خواندن می کنند!

ساعت درونی

دلیل خواندن خروس

دلیل اینکه چرا خروس باید آمدن صبح را کمی پیش از طلوع آفتاب درک کند، این است که این کار، زمان شروع شکار حشرات و یا شروع مراقبت از قلمروی خروس را نشان می دهد. در اصل، مهمترین دلیل خواندن خروس، برای حفظ قلمرو است.

وقتی ساعت درونی خروسی او را بیدار می کند تا بخواند در حقیقت به خروس های دیگر اعلام می کند که: «اگر به حریم قلمروی من تجاوز کردید، باید منتظر مبارزه باشید» به خاطر همین است که خروس ها معمولا از یک نقطه بلند شروع به خواندن می کنند. با این کار هم صدایشان دورتر می رود و هم بیشتر می توانند به چشم بیایند و ابهت خود را نشان دهند!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عجیب‌ترین و جالب‌ترین فستیوال‌های جهان

t ساعت درونی خروس ها چطور وقت سحر را درست پیش بینی می کند
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *