دیدنی های طاق بستان کرمانشاه

t دیدنی های طاق بستان کرمانشاه

تاریخ-طاق بستان (1)اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام در کنار چشمه ای در شمالشرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه قرار دارد . در این محوطه آثاری از دوره ساسانی شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ دیده می شود . ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره اردشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک است . ابن فقیه و این رسته این مکان را شبدیز و یاقوت حموی آن را قصر شیرین نامیده اند . همچنین حمداله مستوفی آن را طاق وسطام گفته است و عده ای دیگر طاق بهستون ، طاق بیستون و تخت بستان . اهالی محل هم این محوطه را با نام طاق وسان و طاق بسان می شناسند . از آن جا که سان در لفظ محلی معنی سنگ می دهد ، طاق وسان یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است .

  طاق بستان مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ساسانی است که قدمت آن به قرن سوم میلادی برمی گردد و جزو ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران به شمار می رود . چند صحنه تاریخی از جمله تاجگذاری خسرو پرویز ، تاجگذاری اردشیر دوم ، تاجگذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ نوشته یا کتیبه به خط پهلوی کتیبه ای در آن کنده کاری شده است . وجود کوه و چشمه در طاق بستان آن را به گردشگاهی برای ساکنان محلی ، گردشگران داخلی و خارجی و مسافران عبوری تبدیل کرده است .

تاریخ-طاق بستان (3)اگر گذارتان به کرمانشاه و طاق بستان افتاد ، سنگ نگاره هایی را می بینید که هر کدام داستانی برای خودش دارد . در سمت راست ایوان کوچک سنگ نگاره ای است که صحنه تاجگذاری اردشیر دوم نهمین شاه ساسانی را نشان می دهد . در این مجلس شاه ساسانی به حالت ایستاده با صورتی سه رخ و بدنی تمام رخ در مرکز نقش شده ، دست چپ را روی قبضه شمشیر گذاشته و با دست راست در حال گرفتن حلقه ای روباندار از اهورامزداست . شاه ساسانی چشمانی درشت و ابروانی برجسته دارد . ریش او مجعد است و موهای سرش به صورت انبوه روی شانه هایش ریخته است .

تاریخ-طاق بستان (2)سمت راست شاه ، پیکر اهورامزدا به حالت ایستاده با صورتی سه رخ و بدنی تمام رخ نقش شده است . دست چپ را به کمر زده و با دست راست حلقه ای روباندار را به شاه اهدا می کند . او صورتی کشیده و ریش بلند دارد . موهای مجعد سرش به صورت انبوه روی شانه ها ریخته و گوشواره ای بر گوش و گردنبندی بر گردن دارد . سمت چپ نقش اردشیر دوم ، پیکرک ایزد مهر نقش شده که روی گل نیلوفر بزرگی ایستاده است . متاسفانه جزئیات صورت او آسیب دیده و تنها مشخص است که ریشی کوتاه و مجعد دارد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شهر بلقیس

مهم ترین اثر طاق بستان ، ایوان بزرگ است . این ایوان فضایی مستطیل شکل به عرض85/7 متر ، عمق 65/7 متر و ارتفاع 90/11 متر دارد . در دو طرف ورودی ایوان دو جرز چهار گوش به ارتفاع 27/4 متر ایجاد شده و روی این جرزها طاقی با قوس نعل اسبی قرار دارد که 24 سانتی متر از سطح داخلی جرزها عقب رفته است . ارتفاع این طاق از کف ایوان تا لبه قوس در قسمت جلو 80/8 و در قسمت عقب ایوان 25/9 متر است . روی لبه بام ایوان هفت جان پناه چهار پله ای هر کدام به ارتفاع 129 سانتی متر وجود دارد و در انتهای ایوان سکویی دیده می شود . روی این سکو دو نیم ستون هجاری شده که بدون پایه ستون و شامل ساقه و سر ستون است . 

t دیدنی های طاق بستان کرمانشاه
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “دیدنی های طاق بستان کرمانشاه

  1. reyhaneh78 :

    طاق بستان واقعا قشنگه البته الآن نمای دورشو عوض کردن به جای درخت دور طاق آبه واسه اینکه مردم نرن آسیب برسونن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *