حفظ سلامتی در پاییز

حفظ سلامتی در پاییز
t حفظ سلامتی در پاییز

حفظ سلامتی در پاییز یکی از دغدغه‌های همه‌ی ماست. این روزها، از اینکه فصل رنگارنگ برگ‌ریزان از راه رسیده است خوشحالیم اما گوشه‌ای از ذهن‌مان نیز نگران بیماری‌هایی هستیم که با سرما از راه می‌رسند.

اگر شما تصمیم گرفته‌اید این مطلب را بخوانید پس حتما دغدغه‌‌ی این را دارید که سلامتی‌تان را در این روزهای سرد بهتر حفظ کنید. در این مقاله با رایج‌ترین بیماری‌ها و مشکلاتی که با آمدن سرما شیوع می‌یابند آشنا می‌شویم، سپس سراغ خوراکی‌ها و میوه‌هایی می‌رویم که مصرف آن‌ها به حفظ سلامتی در پاییز کمک می‌کنند. در آخر نیز توصیه‌هایی مهم را باهم مرور می‌کنیم.

بیماری‌هایی که در پاییز سراغ ما می‌آیند

دانستن درباره‌ی بیماری‌هایی که همراه با فصل سرد از راه می‌رسند، به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم و در صورت ابتلا، روند بهبود را سرعت ببخشیم.

سرفه و سرماخوردگی

سرفه و سرماخوردگی یکی از بیماری‌های فصل سرد است که همه‌‌ی ما در طول زندگی بارها و بارها به آن دچار شده‌ایم. سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست اما باعث می‌شود چندروزی حال خوبی نداشته باشیم و از برنامه‌هایمان عقب بمانیم.

سرماخوردگی با مراقبت و مصرف غذاهای سالم و مقوی بهبود می‌یابد. بنابراین در مرحله‌ی اول نیازی ندارید به پزشک مراجعه کنید. اما اگر چندروز از آن گذشت و حالتان خوب نشد باید به پزشک مراجعه کنید.

آنفولانزا

آنفولانزا

آنفولانزا بیماری‌ای است که گاهی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود و به همین دلیل افرادی که به آنفولانزا دچار می‌شوند بدون مراجعه به پزشک خوددرمانی می‌کنند. اما باید بدانید آنفولانزا بیماری مهمی است و می‌تواند سلامتی شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری برای افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند می‌تواند تهدیدکننده باشد.

اما از کجا بدانیم بیماری ما آنفولانزا است و سرماخوردگی نیست؟ آنفولانزا معمولا با این نشانه‌ها همراه است:

۱. درد عضلانی (بدن درد) زیاد

۲. تب بالا

۳. سرفه‌های شدید

عفونت گلو و عفونت چشم

به دلایل متعدد ممکن است بدن شما عفونت داشته باشید. گاهی این عفونت گسترش می‌یابد و به گلو می‌رسد. در این وضعیت، احساس گلودرد و التهاب در گلو دارید. اگر به عفونت گلو مبتلا شدید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت دیگری که ممکن است افراد در فصل سرد به آن دچار شوند عفونت چشم است. البته گاهی ممکن است ورم ملتحمه با عفونت چشم اشتباه گرفته شود. اگر متوجه شدید که چشم‌هایتان قرمز شده است، ترشح دارد و می‌خارد، ابتدا چندبار با آب گرم آن‌ها را بشویید. اگر مشکل برطرف شد، مشخص می‌شود که ورم ملتحمه بوده است اما اگر مشکل برطرف نشد ممکن است چشم‌هایتان عفونت کرده باشند. پس باید به پزشک مراجعه کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نام اسب حضرت مهدی (عج) چیست؟

اسهال و استفراغ

اسهال و استفراغ نیز مشکل رایج دیگری است که در فصل سرد سال برای افراد پیش می‌آید. علت بروز این بیماری‌ها، ویروس است. بهترین راه درمان این مشکل، پیشگیری از ابتلا است اما اگر به اسهال و استفراغ مبتلا شدید تنها راه درمان این است که در خانه استراحت کنید، غذاهای سالم مانند مایعات و سوپ و همچنین غذاهای کم‌فیبر و کم‌چرب مصرف کنید و اجازه بدهید چندروزی بگذرد تا سلامتی خود را به دست آورید.

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی یا افسردگی پاییزی مشکل دیگری است که ممکن است برای شما در فصل سرد اتفاق بیفتد. علت دقیق بروز این مشکل هنوز مشخص نشده است اما محققان می‌گویند ممکن است افسردگی پاییزی با کوتاه‌شدن روزها و در نتیجه کم‌شدن تعداد ساعات آفتابی روز در ارتباط باشد.

برای اینکه درباره‌ی این مشکل بیش‌تر بدانید، می‌توانید مقاله‌ی «چرا در پاییز احساس افسردگی می‌کنیم؟» را بخوانید.

اضطراب

برخی از افراد در روزهای پاییز مضطرب می‌شوند. علت این اضطراب شاید همان علل ابتلا به افسردگی پاییزی باشد. برای از بین بردن این مشکل کافی است زمان کوتاهی در روز را به مدیتیشن اختصاص بدهید. شاید در روزهای اول، مدیتیشن برایتان دشوار باشد اما پس از چندروز خواهید دید که این کار بسیار ساده است و به پایین‌آمدن سطح اضطراب و افزایش شادابی و حال خوب‌تان کمک خواهد کرد.

t حفظ سلامتی در پاییز

برای حفظ سلامتی در پاییز چه چیزهایی بخوریم؟

تغذیه، یکی از عامل‌های مهم در حفظ سلامتی ماست. با از راه رسیدن پاییز و آغاز فصل‌های سرد، لازم است در برنامه‌ی غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید تا بتوانید به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

غذاهایی بخورید که مزاج گرم دارند

پاییز فصلی سرد و خشک است و بنابراین باید غذاهایی مصرف کنید که مزاج گرم دارند تا بدن با محیط در تعادل قرار بگیرد. خوراکی‌هایی مانند قارچ، بادمجان، گوجه‌فرنگی و عدس از خوردنی‌های سرد هستند. بنابراین لازم است مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. به‌جای آن از شیره‌ی خرما و انگور، سیب، گلابی، انار، مرباها و شیربرنج و در کل خوراکی‌هایی که مزاج گرم دارند استفاده کنید.

از مصرف این میوه‌ها غافل نشوید

میوه‌ها نقش مهمی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری در فصل سرد دارند. میوه‌های گوناگونی در این فصل می‌توانند به کمک شما بیایند، از جمله:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شتر دیدی ندیدی، حکایتی منسوب به سعدی

نارنگی: نارنگی سرشار از ویتامین B1 و B2 و همچنین ویتامین C و A است. علاوه بر این، پروتئین، کلسیم، قند و فسفر نیز دارد و ارزش غذایی آن بالاست. اگر سرما خورده‌اید یا سرفه می‌کنید نارنگی می‌تواند به بهبود حالتان کمک کند.

خرمالو: خرمالو سرشار از ویتامین C است و مقادیر قابل توجهی کالری، پتاسیم و منیزیم دارد. این میوه می‌تواند به رفع کم‌خونی کمک کند.

گلابی: گلابی سرشار از ویتامین C است و فیبری را که بدن به آن نیاز دارد تأمین می‌کند. آنتی اکسیدان‌های گلابی به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کنند. هنگامی که ایمنی بدن افزایش می‌یابد احتمال ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد.

زالزالک: زالزالک سرشار از ویتامین B و C است و فشار خون را تنظیم می‌کند.

کدو حلوایی: کدو حلوایی سرشار از ویتامین C، فیبر و بتاکاروتن است. این خوراکی به حفظ سلامتی پوست و استخوان کمک می‌کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

کلم بروکلی: کلم بروکلی سرشار از فیبر است و برای همین می‌تواند به حفظ سلامتی دستگاه گوارش کمک کند. این خوراکی همچنین باعث افزایش قدرت دفاعی بدن و در نتیجه پایین‌آمدن احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

شلغم: شلغم سرشار از ویتامین‌های A و K است و در درمان بیماری‌های پوستی مؤثر است. این خوراکی می‌تواند بیماری‌های تنفسی و سرفه را بهبود ببخشد.

حفظ سلامتی در پاییز با پیاده‌روی

چند توصیه برای حفظ سلامتی در پاییز

علاوه بر نکاتی که گفتیم، رعایت چند مورد دیگر برای حفظ سلامتی در فصل سرما لازم است.

آب سرد ننوشید

آب سرد می‌تواند مشکلات متعددی برای بدن ایجاد کند. باتوجه به اینکه در فصل سرد بیماری‌های تنفسی شیوع می‌یابند بهتر است از نوشیدن آب سرد خودداری کنید.

سر را در معرض هوای سرد قرار ندهید

حتما این مورد را می‌دانید که پس از استحمام در فصل سرد به سرعت باید سر خود را خشک کنید و بپوشانید. اما شاید فکر کنید اگر به حمام نرفته‌اید پس نیاز نیست سرتان را از هوای سرد بپوشانید. اما در پاییز و در ابتدای صبح، دما به اندازه‌ی قابل توجهی با ساعات دیگر فرق دارد. در ساعات ابتدای صبح، سر خود را بپوشانید تا منافذ پوستی بسته نشوند.

اگر منافذ پوستی بسته شوند بخارهای بدن دفع نمی‌شوند و در سر جمع می‌شوند. تجمع این بخارها در سر می‌تواند مشکل متعدد از جمله آبریزش بینی و سرفه را در پی داشته باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود با آب سرد حمام نکنید و تا جای ممکن در مکان‌های سرد قرار نگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاریکاتور خطرهای چهارشنبه سوری

رطوبت بدن را حفظ کنید

چون پاییز فصلی خشک است باید حواستان به رطوبت بدن‌تان باشد. برای اینکه رطوبت بدن‌تان کم نشود خوب است یک‌روز در میان با آب نیمه‌گرم حمام کنید. آبی که خیلی گرم باشد خود باعث کم‌شدن رطوبت بدن می‌شود.

مراقبت از پوست را فراموش نکنید

هوای پاییز سرد و خشک است و این هوا برای پوست مضر است. بنابراین لازم است که رطوبت پوست خود را حفظ کنید. سعی کنید در این فصل از کرم‌هایی استفاده کنید که اسید هیالورونیک دارند. این ماده حاوی هومکتانت (حافظ رطوبت) است و به همین دلیل پوست را هیدراته می‌کند. اگر احساس می‌کنید پوست دست و پایتان دارد پوسته‌پوسته می‌شود از کرم‌هایی استفاده کنید که اوره دارند.

برای حفظ سلامتی در پاییز پیاده‌روی کنید

هوای پاییز بسیار لذت‌بخش است و قدم‌زدن بیرون از خانه شما را شاداب می‌کند. پیاده‌روی منظم سطح ویتامین D در بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا کالری بیش‌تری بسوزانید. پس از هوای خوب و منظره‌های کم‌نظیر پاییز استفاده کنید و با پوشیدن لباس مناسب و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعتی از روز را به پیاده‌روی اختصاص بدهید.

شب‌ها زودتر بخوابید

در پاییز روزها کوتاه‌تر می‌شوند برای همین بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید که صبح زودتر از خواب بیدار شوید و بتوانید زمان مفید بیش‌تری داشته باشید. فراموش نکنید که حتما در شبانه‌روز هفت تا هشت ساعت خواب‌تان را کامل کنید. کمبود خواب، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بدن ضعیف خیلی راحت بیمار می‌شود. خواب به‌اندازه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، شما را از نظر روحی قوی‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

در صورت نیاز، از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید

با کم‌شدن ساعات آفتابی در پاییز، میزان دریافت ویتامین D نیز کاهش می‌یابد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین حفظ روحیه، خوب است که از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید.

شما چه توصیه‌ای دارید؟

حالا که به انتهای این مقاله رسیده‌اید، دوست داریم شما هم از تجربه‌هایتان در این زمینه بگویید. برایمان بنویسید که برای حفظ سلامتی در پاییز چه کارهایی انجام می‌دهید و چطور در روزهای سرد خود را سالم و شاداب نگه می‌دارید.

 

t حفظ سلامتی در پاییز
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *