زانو درد در نوجوانی نشانه‌ی چیست؟

زانو درد در نوجوانی نشانه‌ی چیست؟
t زانو درد در نوجوانی نشانه‌ی چیست؟

زانو درد

زانو درد در نوجوانی شاید مسئله‌ای باشد که هم خود نوجوان و هم والدین او را نگران کند. شاید این به تصور ذهنی ما از زانو درد برمی‌گردد که فکر می‌کنیم فقط افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند. اما زانو درد نیز مانند دردهای دیگر ممکن است سراغ هرکسی بیاید.

اما علت زانو درد در نوجوان‌ها چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

 علت زانو درد در نوجوانی

بیش‌تر زانودردهای نوجوانی از فشار آوردن بیش از حد به زانو ناشی می‌شود. نوجوان‌ها به دلیل انرژی فراوانی که دارند ممکن است ساعت‌ها راه بروند، بدوند، بایستند و به شیوه‌های گوناگون از زانوهای خود کار بکشند.با این حال، همیشه هم علت این نیست و گاهی اوقات درد از مشکلی در زانو ناشی می‌شود. ممکن است هنگام زمین‌خوردن آسیبی به زانو وارد شده باشد یا زانو به شکلی غیر طبیعی خم شده باشد.

بنابراین در عین حال که نباید به خاطر این درد نگران باشید، نباید ساده از کنار آن عبور کنید. پس اگر متوجه شدید زانو درد مداوم دارید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

زانو درد

راه‌های کاهش درد زانو ناشی از فشار بیش از حد به زانو

بهتر است تمام تلاش خود را بکنید تا بیش از حد از زانویتان کار نکشید. اما اگر ناچار بودید در این موقعیت قرار بگیرید، بعد از انجام‌دادن کارهایتان و در زمان استراحت می‌توانید از این توصیه‌ها بهره‌مند شوید تا دردتان را کاهش دهید:بهترین کار همین است که استراحت کنید! اجازه بدهید زانویتان از فعالیت سنگین دور بماند. خیلی اوقات همین استراحت‌کردن ساده می‌تواند درد را از بین ببرد.

اما اگر با استراحت‌کردن دردتان کم نشد:

  • یک تکه یخ را در حوله بپیچید و ۱۰ الی ۲۰ دقیقه روی زانویتان بگذارید. این کار باعث می‌شود التهاب و تورم زانویتان کاهش پیدا کند.
  • اگر دکتر به شما اجازه می‌دهد، از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین استفاده کنید تا درد و تورم را کاهش دهید.
  • با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید و اگر اجازه داد از باندهای الاستیک استفاده کنید.
  • وقتی که می‌نشینید، آن پایی را که زانویش درد می‌کند، بالاتر از قلب نگه دارید. این کار کمک می‌کند درد کاهش یابد.
  • اگر اضافه وزن دارید، حتماً زیر نظر پزشک تغذیه، رژیم بگیرید. اضافه وزن باعث می‌شود فشار بیش‌تری بر مفصل زانو وارد شود.

درد سر زانو

علت درد کشکک زانو در نوجوانان چیست؟

کشکک زانو به دلایل متفاوت می‌تواند دردناک شود. اما متداول‌ترین دلایل کدامند؟

  • ممکن است زانوی شما بر اثر فشار بیش از حد درد بگیرد. اگر فعالیت‌های بدنی همیشگی شما با دویدن و پریدن همراه است (مثلاً ممکن است ورزش‌های پرشی یا ورزش دو انجام بدهید) ممکن است به زانودرد دچار شوید.
  • ممکن است مفصل ران شما چرخش غیر طبیعی کرده باشد. این چرخش غیر طبیعی زمانی می‌تواند رخ بدهد که انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها پایین باشد و نتوانید تعادل‌تان را در موقعیت‌های خاص حفظ کنید.
  • ممکن است نرمشی را به شیوه‌ای نامناسب اجرا کرده باشید.
  • گاهی کف پای صاف نیز می‌تواند تراز بدن را به‌هم بریزد و باعث شود در راه‌رفتن به مشکل بخورید. این موضوع در نهایت می‌تواند به بروز درد در کشکک زانو منتهی شود.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی صرفه جویی در آب

 

علت درد پشت زانو در نوجوانان چیست؟

اکنون با علل رایج درد کشکک زانو آشنا شده‌اید. اما شاید مشکل شما در کشکک نباشد و پشت زانویتان درد کند. اگر چنین باشد، این درد نشانه‌ی چیست؟

آرتریت روماتوئید مشکلی است که هم در بزرگ‌سالان و هم در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد و باعث بروز درد در پشت زانو می‌شود. این عارضه یک بیماری خودایمنی است که در آن بدن پروتئین‌هایی را تولید می‌کند که وظیفه‌ی مقابله با عفونت‌ها را دارند و در این عارضه، پروتئین‌ها اشتباه به بافت بدن حمله می‌کنند.

کیست بیکر نیز می‌تواند به درد پشت زانو منجر شود. زانو به حالت طبیعی مایعی را که در پی بیماری و آسیب در این قسمت جمع می‌شود به پشت زانو می‌راند. این مایع که در فرورفتگی زانو جمع می‌شود به کیست تبدیل می‌شود. اگر کیست بترکد، در پشت زانو یا قسمت‌های دیگر پا می‌تواند درد و کبودی ایجاد کند.

علاوه بر این‌ها، آسیب رباط، پارگی غضروف و التهاب یا عفونت در مفصل زانو نیز می‌تواند خود را به شکل درد پشت زانو نشان دهد.

زانودرد در نوجوان به علت ورزش‌های پرشی

علائم زانو درد در نوجوانی چیست؟

علائم زانودرد متفاوت است و به علت بروز درد زانو بستگی دارد. پزشکان و متخصصان، دردهای زانو را به ۶ دسته‌ی زانو درد قدامی، ضربه (تروما) به زانو، اسگود اشلاتر، سندرم سیندینگ لارسن جانسون، آرتریت جوانی و استئوکندریت دیسیکان تقسیم کرده‌اند.

هرکدام از این زانودردها با نشانه‌های متفاوتی همراه است:

زانو درد قدامی با دردی مبهم در پشت، زیر یا اطراف زانو همراه است. درد به تدریج بیش‌تر شده و با فعالیت تشدید می‌شود. اگر فعالیتی می‌کنید که در آن زانو مکرر خم می‌شود (مانند ورزش‌های پرشی) و درد و ساییدگی را بیش‌تر از پیش احساس می‌کنید، ممکن است به این نوع زانودرد دچار شده باشید.

ضربه (تروما) به زانو معمولاً با صدادادن زانو حین راه‌رفتن و خم‌کردن زانو همراه است. اگر وقتی می‌خواهید بنشینید زانویتان صدا می‌دهد، ممکن است به این نوع زانودرد دچار شده باشید. علامت دیگر ترومای زانو، قفل‌شدن یا پیچ‌خوردن زانو است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شیطنت های کودکان در مکتب خانه های قاجاری

اسگود اشلاتر با مشکلاتی که در راه‌رفتن برای شما ایجاد می‌کند از راه می‌رسد. در این نوع زانودرد احساس می‌کنید نمی‌توانید به راحتی قدم بردارید و پس از راه‌رفتن درد زانویتان بیش‌تر می‌شود. هم‌چنین ممکن است در حفظ تعادل خود دچار مشکل شوید یا احساس ضعف در پاها داشته باشید.

در سندرم سیندینگ لارسن جانسون، درد و تورم در پایین کشکک زانو ایجاد می‌شود. در این نوع زانودرد نیز ممکن است به سختی بتوانید راه بروید یا تعادل خود را حفظ کنید. هم‌چنین سفتی و سختی خاصی را در زانو احساس می‌کنید.

اگر نمی‌توانید وزن‌تان را روی یک پا حفظ کنید ممکن است به آرتریت جوانی دچار شده باشید. در این نوع عارضه، مفصل زانویتان سفت می‌شود و حتی احساس خواهید کرد زانویتان گرم شده است. هم‌چنین علائم این زانودرد ممکن است مرتب از بین بروند و دوباره ظاهر شوند.

استئوکندریت دیسیکان نیز می‌تواند با مشکلات در راه‌رفتن و حفظ تعادل خودش را نشان بدهد. هم‌چنین در این نوع زانودرد ممکن است برخی از افراد سفتی زانو و ورم را تجربه کنند. در هر حال، اگر هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد زانو نوجوان در فصل سرما

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که با از راه رسیدن روزهای سرد، زانودرد نیز از راه می‌رسد! البته اگر این درد مقطعی و کم است نباید نگران آن باشید چون بسیاری از مردم در سراسر دنیا در هوای بارانی و برفی به درد زانو فصلی دچار می‌شوند.

اما چه کارهایی می‌توانید بکنید تا درد زانو را در این روزها کم‌تر کنید؟ سعی کنید از شلوارهای بافتنی یا توکرکی استفاده کنید تا زانوهایتان همیشه گرم بمانند. اگر قرار است در هوای سرد تمرینات ورزشی کنید، قبل از شروع تمرین، بدن و زانو‌هایتان را گرم کنید. اگر درد زانویتان با گرم نگه‌داشتن بدن کم نشد، از زانوبند استفاده کنید.

فراموش نکنید در روزهای سرد به رژیم غذایی‌تان توجه کنید و حرکات کششی مناسب انجام دهید. در نهایت، اگر با به‌کار بستن همه‌ی این راه حل‌ها، همچنان زانودردتان باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این درد نه از سرما بلکه از موضوعی دیگر ناشی شود!

زانو درد

درد زانو نوجوان قبل از پریودی

برخی از دختران نوجوان ممکن است چند روزی قبل از شروع دوره‌ی پریود خود به زانودرد دچار شوند. پریود در هر دختر نوجوان با نشانه‌های متفاوتی از راه می‌رسد و یکی از این نشانه‌ها درد زانوست. اما علت زانودرد در این روزها چیست؟

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رابطه خنده و شخصیت افراد مختلف

در این روزها بخش‌های متفاوت بدن، ازجمله عضلات زانو، یک نوع بی‌ثباتی را تجربه می‌کنند. این بی‌ثباتی در عضلات زانو باعث ایجاد زانودرد در روزهای پیش از پریود و حتی روزهای آغازی آن می‌شود.بنابراین نگران این درد نباشید. چون پس از پایان روزهای پریود و با بازگشت بدن به چرخه‌ی طبیعی خود، این درد هم از بین می‌رود.

درد زانو نوجوان به علت کمبود کدام ویتامین است

مهم است بدانید در پی کمبود ویتامین نیز ممکن است به زانودرد دچار شوید. اما زانو درد در نوجوانی به علت کمبود کدام ویتامین است؟

ویتامین D از ویتامین‌های ضروری برای بدن و مسئول جذب کلسیم است. پس اگر ویتامین D در بدن کم شود، جذب کلسیم کاهش می‌یابد و استخوان‌ها ضعیف می‌شوند. در نتیجه احتمال ابتلا به زانودرد بالا می‌رود.ویتامین C نیز ویتامین مهم دیگری است که بدن باید مقدار کافی از آن را در اختیار داشته باشید. اگر ویتامین C بدن کاهش یابد، بافت هم‌بند تضعیف می‌شود و در نتیجه به دردهای مفصلی مانند زانودرد دچار می‌شوید.ویتامین A نیز در حفاظت از بافت‌های هم‌بند تأثیرگذار است و کمبود آن نیز به تضعیف بافت هم‌بند و زانودرد منجر می‌شود.

زانو درد در نوجوانی

چه زمانی برای درد زانو به پزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، ممکن است به دلایل گوناگون دچار زانودردهای مقطعی بشوید. اما چه زمانی باید این درد را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید؟

  • زمانی که زانویتان قرمز، متورم یا گرم شده باشد.
  • زمانی که احساس می‌کنید زانویتان پبچ خورده و کاسه یا استخوان آن جابه‌جا شده.
  • زمانی که زانویتان قفل شده باشد (نتوانید حرکت کنید).
  • زمانی که زانودرد شما بیش‌تر از دو هفته طول کشیده است یا اینکه شدت آن هرروز در حال افزایش است.
  • زمانی که نمی‌توانید پایتان را راحت روی زمین بگذارید و لنگ می‌زنید. در واقع، نمی‌توانید وزن‌تان را روی هر دو پا نگه دارید و ناچارید وزن خود را روی یک پا بیندازید.
  • هنگامی که پایتان را حرکت می‌دهید صدایی قرچ‌قرچ‌مانند می‌دهد و این صدا با درد همراه می‌شود.
  • زمانی که درد زانویتان آنقدر زیاد است که از خواب بیدارتان می‌کند.

 

شما هم تا به حال زانو درد را تجربه کرده‌اید؟

زانو درد در نوجوانی مشکلی است که بسیاری از آدم‌ها آن را تجربه می‌کنند. تا وقتی که این درد مقطعی باشد مشکلی جدی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند. اما اگر درد ادامه داشته باشد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

شما چه تجربه‌ای در این‌باره دارید؟ آیا تا به حال به زانودرد شدید دچار شده‌اید؟

 

t زانو درد در نوجوانی نشانه‌ی چیست؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *