عکس های تاریخی و دوربین ها (۲)

عکس های تاریخی
t عکس های تاریخی و دوربین ها (۲)

عکس های قیمتی

جمله‌ای معروف هست که می‌گوید «یک عکس ارزش هزاران واژه را دارد» اما حالا می‌خواهیم بگوییم ممکن است یک عکس هزاران دلار ارزش داشته باشد زیرا یکی از مهم‌ترین وقایع جهان را ثبت کرده است مثل عکس های تاریخی.

در مطلب قبل به چند عکس مهم تاریخی و داستانی که پشت آن‌ها وجود دارد نگاه کردیم. در این مطلب نیز با چند عکس تاریخی دیگر آشنا می‌شویم.

وحشت جنگ

وحشت جنگ

در جنگ آمریکا علیه مردم ویتنام، در 8 ژوئن 1972، روستایی در ویتنام بمباران شده است. کودکان وحشت‌زده فرار می‌کنند و دختری 9 ساله در حالی که بدنش سوخته است فریاد می‌کشد.

این عکس یکی از تکان‌دهنده‌ترین عکس‌های جنگی تاریخ است و به دست «نیک اوت» و با دوربین لایکا3 ثبت شده است.

هجوم به پراگ

هجوم به پراگ

«جوزف کودلکا» دو روز قبل از تهاجم گسترده‌ی شوروی به چکسلواکی در اوت 1968 از رومانی برگشته بود. او به تازگی پروژه‌ی عکاسی از کولی‌ها را به پایان رسانده بود که با اشغال چسلواکی مواجه شد.

جوزف عکس‌هایش را پنهانی از کشور خارج می‌کرد و با نام مستعار به آژانس مگنوم می‌رساند تا منتشر شوند. این یکی از عکس‌های مشهور جوزف از این واقعه است که با دوربین Exacta Varex ثبت شده است.

آخرین روز هنرمند

عکس های تاریخی / آخرین روز هنرمند

«جان لئون»، خواننده‌ی مشهور گروه بیتلز، در شامگاه 8 سپتامبر 1980 در محل اقامت خود به دست فردی به نام «دیوید چپمن» کشته شد. این عکس ساعتی قبل از مرگ و به دست «پل گورش» و با دوربین Minolta Xg گرفته شده است. اکنون جزو عکس های تاریخی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی گل سر پاپیونی

برافراشتن پرچم شوروی بر فراز ساختمان رایشستاگ

برافراشتن پرچم شوروی بر فراز ساختمان رایشستاگ

این تصویر نمادی از جنگ جهانی دوم است که در نبرد برلین و در مه 1945 گرفته شده است. نبرد برلین آخرین صحنه از جنگ بزرگ جهانی بود که چند ماه طول کشید و یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها بود.

با توجه به پنهان‌کاری‌های دولت شوروی، هویت واقعی مردان در این عکس جای بحث دارد. همان‌طور که نام عکاس نیز پس از سال‌ها و بعد از فروپاشی حکومت شوروی فاش شد. این عکس را «یووگنی خالدی» و با دوربین Leica Iii گرفته است. اکنون جزو عکس های تاریخی است.

کشته‌شدن اسوالد به دست جک روبی

عکس های تاریخی / کشته‌شدن اسوالد به دست جک روبی

«لی هاروی اسوالد» یک مارکسیست آمریکایی بود که جان. اف. کندی، رئیس جمهور آمریکا، را در 22 نوامبر 1963 به قتل رساند. دور روز بعد، اسوالد به دست جک روبی، صاحب یک کلوب شبانه در محل اداره‌ی مرکزی پلیس دالاس، و در حین پخش زنده‌ی تلویزیونی کشته شد.

این عکس را «رابرت جکسون» از لحظه‌ی واقعه و با دوربین نیکون s3 ثبت کرده است؛ و اکنون جزو عکس های تاریخی است.

چگوارا

عکس های تاریخی / چگوارا

این عکس معروف به نمادی از مبارزات چریکی جهان تبدیل شده است. عکس «ارنستو چگوارا»، انقلابی آمریکای لاتین، که کلاهی سیاه با نشان ستاره بر سر دارد به دست «آلبرتو کوردا» در 5 مارس 1960 در شهر هاوانای کوبا گرفته شده است.

این عکس در مراسم گرامی‌داشت قربانیان انفجار کوبر و با دوربین لایکا m2 گرفته شده است. کشته‌شدن چگوارا او را به نمادی از انقلاب‌ها بدل کرد؛ و اکنون جزو عکس های تاریخی است.

مناظره‌ای که تبدیل به ترور شد

عکس های تاریخی / مناظره‌ای که تبدیل به ترور شد

در 12 اکتبر 1960 یک سیاستمدار ژاپنی به دست جوانی ملی‌گرا، در حین یک مناظره‌ی تلویزیونی، به قتل رسید. این مناظره که برای انتخابات مجلس ژاپن برپا شده بود به تروری خونین تبدیل شد. «یاسوشی نگائو» این عکس را با دوربین Speed Graphic گرفت. این عکس برنده‌ی جایزه‌ی جهانی پولیتزر نیز شده است؛ و اکنون جزو عکس های تاریخی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده و آموزش ساخت کاردستی جوجه تیغی با سیب زمینی

لکه‌ی ننگ قدیمی

عکس های تاریخی / لکه‌ی ننگ قدیمی

این عکس در 5 اوریل 1976 و طی درگیری‌هایی در شهر بوستون گرفته شده است. در این عکس جوان سفید‌پوستی با پرچم آمریکا به یک سیاه‌پوست که از فعالان مدنی است حمله کرده است. این عکس نیز برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر شده است و به دست «استنلی فورمن» و با دوربین نیکون f گرفته شده است.

جمال رادفر

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها

t عکس های تاریخی و دوربین ها (۲)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *