گفتگو با ساناز ایرانمنش ،قهرمان دوچرخه سواری

دوچرخه سواری
t گفتگو با ساناز ایرانمنش ،قهرمان دوچرخه سواری

ساناز ایرانمنش قهرمان نوجوان دوچرخه سواری

این بار پای صحبت ساناز ایرانمنش قهرمان دوچرخه سواری نشسته ایم . او از تجاربش در زمینه های ورزشی برای نوجوانان گفته است.

خودتان را معرفی کنید

ساناز ایرانمنش ، عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران متولد سال ۱۳۸۳ در شهر کرمان

چطور به ورزش دوچرخه سواری علاقه مند شدید؟

از کودکی دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی بود که همیشه انجام می دادم . ولی در سن ۱۲ سالگی وقتی برای خرید دوچرخه به یکی از مغازه های شهر کرمان رفتم متوجه شدم تیم همگانی در کرمان وجود دارد. من بخاطر علاقه ام سریعا عضو این گروه شدم . پس از چند روز در مسابقه قهرمانی استان شرکت کردم و مقام اول را کسب نمودم و عضو ثابت تیم حرفه ای کرمان شدم.

قهرمان دوچرخه سواری

چند مقام شاخص ساناز ایرانمنش را به ما بگویید.

در دوچرخه سواری مقام های کشوری زیادی را کسب کردم. از آنجایی که دوچرخه سواری رده سنی نوجوانان ندارد؛ متاسفانه هنوز نتوانسته ام در عرصه بین‌المللی کسب مدال کنم. در اینجا بخشی از مقام های خود را می نویسم که شامل :

حضور در دوره ۲۱ روزه کمپ جهانی UCI در کشور کره جنوبی به عنوان تنها دختر شرکت کننده از ایران.

کسب مقام اول رشته اسکرچ مسابقه قهرمانی کشور سال ۱۳۹۷.

دریافت مقام اول رشته ۲ کیلومتر استعداد های برتر سال.

مقام دوم رشته تعقیبی انفرادی سال ۱۳۹۷.

کسب مقام اول رشته ۲ کیلومتر استعداد های برتر کشور سال ۱۳۹۸.

مقام سوم رشته دور امتیازی قهرمانی کشور سال ۱۳۹۸.

دریافت مقام اول رشته اسکرچ لیگ برتر سال ۱۳۹۹.

کسب مقام سوم تایم تریل قهرمانی کشور سال ۱۴۰۰.

دریافت مقام اول تیم اسپرینت قهرمانی کشور سال ۱۴۰۰.

مقام دوم اسکرچ قهرمانی کشور سال ۱۴۰۰.

دریافت مقام دوم رشته کایرین قهرمانی کشور سال ۱۴۰۰.

مقام اول استقامت جاده لیگ برتر سال ۱۴۰۰.

دریافت مقام اول استقامت جاده لیگ برتر سال۱۴۰۱.

مقام اول اسکرچ لیگ برتر سال ۱۴۰۱.

کسب مقام اول اومینیوم لیگ برتر سال ۱۴۰۱.

مقام تعقیبی انفرادی لیگ برتر سال ۱۴۰۱.

کسانی که به این ورزش علاقه مند هستند از کجا شروع کنند؟

اگر علاقه مند به بخش حرفه ای هستند باید برای شروع از طریق هئیت دوچرخه سواری استان خود و یا از طریق مربیان شاخص و شناخته شده استان اقدام نمایند . این را بدانند که دوچرخه سواری رشته ای سنگین و سخت است . سختی های زیادی را نیز باید در این راه تحمل کنند ولی در آخر لذتی بسیار از این ورزش می‌برند.

ساناز ایرانمنش

ساناز خانم، چه قدر زمین خوردید و صدمه جدی هم دیده اید؟

سال های اول شروع دوچرخه سواری حرفه ای خود برای یادگیری تکنیک ها و تمرینات تخصصی زمین خوردگی های زیادی را تجربه کردم . حتی با وجود گذشت ۵ سال باز هم زمین خوردن اندکی را داشته ام .ولی خوشبختانه آسیب جدی ای به بنده وارد نشد. ولی صحبت رایج که بین تمام دوچرخه سواران وجود دارد این است که اگر دوچرخه سوار زمین نخورد ، دوچرخه سوار نمی شود . زمین خوردگی عضوی ثابت در رشته ما است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با مبینا قاسمی، قایقران تیم ملی

بیشترین سرعت و مسافتی که با دوچرخه رکاب زدید چه قدر بوده است؟

بیشترین سرعتی را که با دوچرخه تجربه کرده ام ۷۹ کیلومتر بر ساعت است . بالاترین مسافت تمرین من در یک روز ۱۶۰ کیلومتر بوده است. چون من در بخش استقامت فعالیت دارم باید در روز مسافت های بالا را رکاب بزنم تا بتوانم برای مسابقات آمادگی کافی را داشته باشم.

در یک مسابقه دوچرخه سواری، فرد دوچرخه سوار چه وسایل و امکاناتی به همراه دارد؟

یک دوچرخه سوار حرفه ای برای مسابقات خود باید لباس مخصوص دوچرخه سواری ، کلاه دوچرخه سواری، عینک دوچرخه سواری ، دستکش دوچرخه سواری ، کفش دوچرخه سواری ، کیلومتر مخصوص دوچرخه سواری و بلت ضربان قلب و دوچرخه خود را به همراه داشته باشد.

الگوی ساناز ایرانمنش قهرمان دوچرخه سواری در این ورزش کیست؟

من هنوز الگوی خودم را پیدا نکرده ام. ولی همیشه تلاش کرده ام که از فردی که دیروز بوده ام پیشی بگیرم و روز به روز موفقیت های بالاتری را کسب کنم . با وجود تمامی سختی هایی که در این راه وجود دارد به خواسته ارزشمند خود برسم . شاید خودم هم بتوانم در سال های آینده الگویی برای دختران سرزمینم باشم .

قهرمان دوچرخه سواری

وسط یک اتوبان، تنها باشید، دوچرخه شما پنچر شود، چه می کنید ؟

اگر ابزار پنچرگیری به همراه داشته باشم سعی می کنم خودم دوچرخه ام را پنچرگیری کنم. اما اگر این هم وجود نداشته باشد به کسی زنگ می زنم تا دنبال من بیاید . یا منتظر میمانم تا شاید وانت از جاده عبور کند و اگر فرد مطمئنی باشد از او کمک می خواهم تا بتواند من را به اول جاده برساند.

ساناز خانم ایرانمنش، خاطره ای از مسابقه یا تمرین هایتان تعریف کنید ؟

در  سال ۱۳۹۸ ،  من در مسابقه دور حذفی استعداد های برتر شرکت کرده بودم که در دور دوم مسابقه وقتی به همراه دو نفر دیگر از دسته جدا شده بودیم بخاطر بی دقتی خودم زمین خوردم . تمام ورزشکاران از کنار من گذشتند ولی من از جایم بلند شدم و با اینکه فاصله بسیاری افتاده بود از کنار تک تک ورزشکاران گذشتم و توانستم عنوان سوم آن مسابقه را کسب کنم.

قهرمان

بهترین کادویی که دوست دارید بگیرید چیست؟

من عاشق رشته ورزشی خود یعنی دوچرخه سواری هستم . به همین علت هرچیزی ، حتی کوچکترین بخشی هم که به دوچرخه سواری مربوط باشد مثلا یک جفت جوراب دوچرخه سواری یا اسکارف دوچرخه سواری هم من را به وجد می آورد و از آن لذت می برم و کادو گرفتنش من را خوشحال می کند.

قهرمان دوچرخه سواری چه قدر اهل مطالعه است؟به نوجوانان کتاب معرفی کنید.

می توانم بگویم که زیاد کتاب می خوانم.ولی سعی می کنم ۲ روز یکبار حداقل نیم ساعت را به خواندن کتابی که به آن علاقه دارم اختصاص بدهم. من کتاب کیمیاگر و قله ها و دره هارا معرفی می کنم چون به سبک روان و لذت بخش نوشته شده اند و من از خواندن این دو کتاب چیز های زیادی را آموختم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی با محمد علی مجیری جوان ورزشکارو قهرمان جهانی ووشو

ساناز ایرانمنش قهرمان نوجوان

ویژگی های یک دوچرخه سوار خوب، از نگاه ساناز ایرانمنش چیست؟

دوچرخه سواری رشته ای تکنیکی و قدرتی است . فرد باید از آمادگی جسمانی بسیار بالایی برخوردار باشد و از نظر ذهنی نیز خود را آماده کند. همچنین دوچرخه سواری رشته ای جنگجویانه است و دوچرخه سوار خوب باید جسارت زیادی داشته باشد و تسلیم نشود تا بتواند به پیروزی دست یابد.

فعالیت ورزشی شما به تحصیل شما در دانشگاه صدمه نمی زند؟

ورزش حرفه ای سختی های خود را هم دارد ولی باید برنامه ریزی دقیقی را برای ورزش و تحصیل خود داشته باشیم تا هیچکدام از آنها آسیبی به دیگری نزند ولی ممکن است باز هم  ناخواسته یکدیگر را درگیر کنند ، مثلا من امسال که در اردو های تیم ملی حضور داشتم نتوانستم امتحان های نهایی خود را بدهم و مجبور شدم برای امتحان هایم از مدرسه در خواست کنم تا در تایم دیگری به صورت فشرده امتحان ها را از من بگیرند.

ورزش دوچرخه سواری نون و آب دارد؟

هزینه های رشته دوچرخه سواری بسیار بالا است و تمامی لوازم ما به دلار محاسبه می شود . چون ورزشی انفرادی است، ورزشکار خودش و با کمک های خانواده باید تمام این هزینه ها را تامین کند و چون ما در دوچرخه سواری قرار داد بالایی نداریم که بتواند این هزینه ها را پوشش دهد نمی توان گفت ورزش نون و آب داری است و ما تنها بخاطر علاقه شدید خود به این ورزش آن را دنبال می کنیم.

برنامه ریزی و هدف ساناز، برای آینده چیست؟

هدف های جزئی زیادی را برای آینده ام تعیین کرده ام ولی من دو هدف بزرگ و اصلی را در زندگی ام دنبال می کنم، اول آن که  بتوانم در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنم و یکی از مدال آوران کاروان اعزامی به این مسابقات باشم تا برای کشورم افتخار آفرینی کنم و دوم آن که فردی مفید و کار آمد در زندگی شخصی و غیر ورزشی خود باشم.

قهرمان دوچرخه سواری

آشپزی خانم دوچرخه سوار چطور است؟

من خیلی آشپزی نمی کنم و غذاهای خیلی اندکی را برای پخت و پز آموزش دیده ام و خب به قول معروف از آنجایی که هیچ بقالی نمی‌گوید ماست های من ترش است به نظر خودم همین اندک غذایی را هم که بلد هستم درست کنم خیلی خوشمزه درست می کنم و خانواده هم از غذاهایی که بنده درست می کنم خوششان می آید.

وقتی به خط پایان نزدیک می شوید چه حسی دارید؟

وقتی در یک مسابقه دوچرخه سوار به خط پایان نزدیک می شود تازه رقابت اصلی شروع خواهد شد .این زمان  جنگندگی دوچرخه سوار بیشتر می شود. زیرا همه چیز به همین چند کیلومتر آخر بستگی دارد .فرد باید تمام توان خود را به کار بگیرد تا در بین سه دوچرخه سوار برتر قرار داشته باشد تا بتواند مدال کسب کند و صاحب جایگاه شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با دکتر افسانه سلیمی

در کل در طول مسیر و رکاب زدن چه افکاری دارید؟

همیشه در تمرین هایم به اهدافم فکر می کنم. هر موقع فشار تمرین بیشتر می شود تلاشم را بیشتر می کنم تا بتوانم اهدافم را به دست آورم. همین فکر کردن به هدفم باعث می شود من روز به روز پیشرفت داشته باشم و خودم را آماده کنم و بدانم زحماتی که می کشم نتیجه بی نظیری خواهد داشت.

چه کسانی در این مسیر به ساناز ایرانمنش را کمک کردند؟

اول از همه خانواده ام که من را پشتیبانی کردند و با زحماتشان این مسیر سخت را برای من آسان تر نمودند.بعد از آنها مربی توانمند  آقای علیرضا زینلی که همانند خانواده ام از من حمایت می کند و برای پیشرفت من تلاش می کند؛ تا بتوانم به اوج آمادگی برسم و در کنار ورزش بتوانم انسانی مفید برای جامعه خود باشم.

ساناز ایرانمنش

یک کاغذ سفید دارید، چه می نویسید؟

می نویسم اگر به چیزی علاقه دارید پس حتما به دنبال آن بروید . بدانید که هر سختی ای در این راه بکشید ارزشش را دارد .چون روزی که آن را به دست آورید متوجه می شوید هیچ لذتی بالاتر از آن نیست ؛که برای چیزی ک از صمیم قلب می خواهید تلاش کنید و با زحمات خود آن را بدست آورید.

صحبت قهرمان دوچرخه سواری با نوجوانان ؟

سعی کنید از لحظه لحظه زندگیتان لذت ببرید؛ و برای پیشرفت و داشتن آینده ای بهتر تلاش کنید .چون این زندگی شماست و ما فقط یکبار زندگی می کنیم. پس چرا به تمام چیزهایی که آرزویش را داریم و برایمان لذت بخش است نرسیم. از شما می خواهم حتی اگر نمی خواهید ورزش را به صورت حرفه ای انجام دهید؛ حتما آن را در کنار زندگی روزمره خود دنبال کنید. مطمئن باشید تاثیر آن را به خوبی می بینید.

کلام آخر:

می خواهم کلام آخر را به تشکر از تمام عزیزانی که من را در این راه حمایت کردند اختصاص بدهم. بگویم متشکرم که به بنده اعتماد کردید .مطمئن باشید بنده هم تمام تلاش خود را می کنم تا روزی که بتوانم مزد همه این زحمات را پس بدهم . همچنین برای تمام جوانان این سرزمین آرزوی توفیق و موفقیت دارم . از خانواده ها در خواست می کنم به استعداد های فرزندانتان اهمیت بدهید و آن ها را نادیده نگیرید.

گفتگو: سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با ساناز ایرانمنش ،قهرمان دوچرخه سواری
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *