مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی

مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی
t مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی

مدیریت زمان مهارتی مهم برای کسب موفقیت است. این کار به شما کمک می کند که هر روز، بالاترین بازده ممکن را داشته باشید و در مدرسه، محل کار و یا هر جای دیگری موفق باشید. برای مدیریت زمان، باید در محیط مناسب کارهایتان را انجام دهید و وظایف خود را اولویت بندی کنید. به علاوه با به حداقل رساندن مسائلی که شما را از اهدافتان دور می سازد، میزان هدر رفت زمان را کاهش دهید.عمل کردن بر اساس یک برنامه مدون و هدفمند را نیز همواره جزء اصول اصلی خود قرار دهید.

برای مدیریت زمان محیطی مناسب برای کارها فراهم کنید

مدیریت زمان و محیطی مناسب برای انجام کارها

قانون خاصی در مورد محیط مناسب برای انجام کار وجود ندارد. لذا محیط را بر اساس احساس خود، انتخاب کنید. در اطراف خود از لوازمی استفاده کنید که موجب افزایش انگیزه های شما می شود. این احساسات مثبت می تواند به شما کمک کند که تمرکز بیشتری هنگام انجام کارهایتان داشته باشید و دیرتر خسته شوید.

برای مثال ممکن است یکی از شخصیت های تاریخی، مذهبی، سیاسی برای شما موجب ایجاد انگیزه شود. می توانید تصویر این شخص را به دیوارهای اتاق خود نصب کنید.اگر قرار است در جای ثابتی کارهای خود را انجام دهید، محیطی را انتخاب کنید که در آن، کمترین عوامل برای از بین بردن تمرکز، وجود داشته باشد.

t مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی

کارهای خود را به ترتیب اهمیت، یادداشت کنید

برای مدیریت زمان بهتر قبل از شروع کار، لیستی از وظایف و اموری که باید انجام دهید، یادداشت کنید و سپس آن ها را به ترتیب اهمیت، مرتب کنید. به علاوه بهتر است که کارهایتان را بر اساس نوع آن ها به گروه های مختلف نیز تقسیم کنید.

می توانید کارهایتان را به سه دسته فوری، ضروری و غیر فوری و کم اهمیت تقسیم کنید. کارهایی را که باید در همان روز انجام شوند در دسته کارهای فوری قرار دهید. کارهایی را که اهمیت زیادی دارند اما انجام آن ها را می توان به تاخیر انداخت، در دسته کارهای ضروری و غیرفوری قرار دهید و کارهایی را که در صورت لزوم می توانید از لیست وظایف روزانه خود حذف کنید، در دسته کارهای کم اهمیت بگذارید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پای پیاده به سمت کربلا

برای مثال اگر باید یک کنفرانس را فردا تحویل دهید، این کار فوری محسوب می شود و اگر باید تا دو هفته آینده یک پروژه را به اتمام برسانید، باید آن را در دسته کارهای ضروری و غیرفوری قرار دهید. همچنین اگر مایل هستید که یک پیاده روی کوتاه پس از انجام کارهایتان داشته باشید، این کار، کم اهمیت تلقی می شود.

برای مدیریت زمان اول به کارهای ضروری‌تر بپردازید

مدیریت زمان با انجام کارهای مهم تر

به اتمام رساندن کارهای مهم و حیاتی در ابتدای روز، موجب احساس موفقیت در شما می شود و بخش بزرگی از اضطراب شما را می کاهد. لذا هر روز را با انجام مهم ترین کار خود شروع کنید.برای مثال، اگر ۵ پیغام دارید که باید به آن ها پاسخ دهید و یک کنفرانس کلاسی که باید تا فردا نهایی شود، به محض اینکه فعالیت روزانه تان را آغاز کردید سراغ این کارها بروید.سعی کنید تا قبل از اتمام کارهای ضروری و مهم خود، از برقراری هرگونه ارتباط اجتماعی غیر ضروری بپرهیزید.

t مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی

همیشه تعدادی از کارهایتان را همراه خود داشته باشید

همراه داشتن برخی از کارهایتان، در محیط های دیگر، موجب می شود که بتوانید از زمان های مرده نیز استفاده کنید. اکر کمی زمان آزاد در اتوبوس یا مترو دارید، می توانید از آن برای مطالعه کردن استفاده کنید و یا حتی زمانی را که در صف اتوبوس یا نانوایی هستید به خواندن و پاسخ دادن پیام‌هایتان اختصاص دهید.

سعی کنید برخی از مطالب درسی خود را به شکل صدا همراه خود داشته باشید و در طول مسیر رفتن به مدرسه یا بازگشت از مدرسه به آن ها گوش دهید.

مدیریت زمان می‌گوید بیش از حد کار نکنید

در یک روز، بیش از حد کار انجام ندهید

بسیاری از افراد فکر می کنند که انجام کارهای متعدد در هر روز، موجب موفقیت بیشتر می شود اما در حقیقت انجام فعالیت های بیش از حد در روز، باعث می شود که برای انجام هر یک از آن ها به اندازه کافی تمرکز نداشته باشید.

قانون مدیریت زمان می گوید به جای انجام کارهای متعدد در هر روز، برای انجام هر کار، همه تمرکز خود را به کار بگیرید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که هر یک از کارهایتان سریع تر انجام می شود و بالاترین بهره برداری را از زمان خواهید داشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده برای ساخت کاردستی نشانه ای کلاس اول

 

موبایل خود را خاموش کنید

مهارت مدیریت زمان می گوید موبایل را گاهی خاموش کنید

هر زمان که ممکن بود، موبایل خود را خاموش کنید. موبایل می تواند بخش زیادی از زمان مفید شما را در طول روز به هدر بدهد. به خصوص وقتی به اینترنت متصل باشید و از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. چون اغلب اوقات ترجیح می دهید که به جای انجام هر کار دیگری از این شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

لذا سعی کنید هر از چندگاهی در خلال کار، موبایلتان را روشن کنید و برای چند لحظه با استفاده از آن، استراحت کنید اما مجددا آن را خاموش کنید تا بتوانید بیشترین بهره را از زمان خود ببرید. با این کار، اگر از آن دست افرادی باشید که عادت دارند مدام صفحه موبایل خود را روشن کنند، مواجه شدن با صفحه خاموش موبایل موجب از بین رفتن این عادت بد در شما خواهد شد.

اگر خاموش کردن موبایل به هر دلیل برایتان مقدور نیست، آن را در اتاق دیگری بگذارید، زیرا هر چه دسترسی شما به موبایل سخت تر باشد، تمایل شما برای چک کردن مکرر آن کمتر خواهد شد.

مهارت مدیریت زمان و شبکه های اجتماعی

t مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی

گاهی تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی مثل  ،Instagram و یا twitter غیر قابل کنترل می شود. در این شرایط باید برای مدتی آن ها را از موبایل یا کامپیوتر خود حذف کنید تا حالت اعتیادی که به این برنامه ها پیدا کرده اید، به تدریج رفع شود.

از انجام همزمان چند کار خودداری کنید

مهارت مدیریت زمان می گوید چند کار را همزمان انجام ندهید

مهارت مدیریت زمان می گوید انجام همزمان چند کار، کیفیت انجام آن ها را کاهش می دهد. وقتی شما در حال انجام یک کار هستید و برای انجام کار دیگری، آن را نیمه رها می کنید، هنگام بازگشت به آن، بایستی انرژی زیادی را صرف به خاطر آوردن موضوع و به دست آوردن تمرکز کافی برای ادامه کار کنید. لذا سعی کنید پیش از اتمام یک کار، کار دیگری را شروع نکنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهارت برقراری ارتباط

گاهی کارهایی ضروری پیش می آید که موجب می شود مجبور شوید کاری را ناتمام رها کنید. مثلا ممکن است هنگام کار مجبور شوید به یک تلفن ضروری پاسخ دهید. اتفاقاتی از این قبیل، اجتناب ناپذیرند و گرچه موجب هدر رفتن انرژی شما می شود اما بایستی آن ها را به عنوان بخشی از زندگی روزمره بپذیرید و به خاطر رخ دادن آن ها کلافه یا عصبانی نشوید.

 

t مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت در زندگی
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *