مراسم محرم در روستای تخت

عزاداری
t مراسم محرم در روستای تخت

مراسم محرم

روستای تخت از توابع شهرستان مینودشت استان گلستان است. مراسم محرم از دهه اول محرم که ایام عزاداری آقا امام حسین(ع) شروع می شود. مردم  در تنها مسجد این روستا به نام مسجد جامع، جمع می شوند. رسم بر این است که همه مردم، زن و مرد، پیر و جوان خود را ملزم می دانند که به نوعی در عزاداری مشارکت کنند.

روضه خوانی در روستای تخت

همچنین مراسم روضه خوانی و عزاداری گسترده ای در این روستا برپا می شود. مراسم نذری پزان در این روستا ده روز اول محرم  ناهار و شام برای عزاداران و اهالی پخته  می شود. مردم هر کدام به نوعی در آن مشارکت می کنند. زن ها در پخت و پز دو شادوش مردان کار می کنند. و کمک کردن را به نوعی افتخار می دانند که در مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) سهیم هستند. هیئت های عزادار پس از انجام مراسم در کنار هم نذری های پخته شده را تناول می کنند.

علم و کتل

 علم و کتل ها از گذشته های دور نزد بزرگان ده نگهداری می شود. مردم در روز پنجم  محرم به عنوان همراهی با کاروان کربلا ، آن ها را بیرون می آورند. از داخل روستا دسته های عزادار سینه زنان و نوحه گویان به سمت گورستان روستا به راه می افتند. راه پر پیچ و خم و با پستی و بلندی های فراوان است اما مردم عزادار بی هیچ واهمه ای مسیر را راهپیمایی می کنند و کل مسیر را به نوحه خوانی و عزاداری می پردازند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حیوان آزاری / مجموعه تلوزیونی روشنا

رسم بر این است که هیئت عزادار در کنار خانه ی کسانی که عزیزی را از دست داده اند لحظه ای تامل  کرده و با این کار علاوه بر ادامه عزاداری با اهل خانه در فراغ عزیزشان ابراز هم دردی می کنند. هنگامی که به گورستان رسیدند روحانی روستا شروع به قرائت خطبه ی کربلا و روضه خوانی می کند. پس از آن عزاداران و مردم همراه فاتحه ای برای اهل قبور خوانده و به روستا باز می گردند.

از دیگر رسومات عزاداری مراسم محرم این روستا این است که هیئت عزاداران و اهالی روستا رسم دارند به شکل دسته های سینه زنی و عزاداری به  روستاهای اطراف نیز بروند. روز تاسوعای امسال همه عزاداران و اهالی از پیر و جوان به سمت امامزاده یحیی بن زید رفتند. مرقد این امامزاده در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد.

lsd[vh

امام زاده پیر

نزدیکی روستای تخت روستایی به نام (سرخو) قرار دارد. امامزاده ای در این روستا است که در بین اهالی به (پیر) معروف است. عزاداران که به این امام زاده بسیار اعتقاد دارند، مسیر طولانی بین روستای تخت تا این امام زاده را را هپیمایی می کنند و پس از زیارت و اجرای مراسم عزاداری در صحن امام زاده به سوی روستا باز می گردند البته مردم روستاهای اطراف نیز پس از بازگشت مردم به تخت می آیند و به صورت هیات بزرگ و هماهنگ به عزاداری می پردازند.

صبح روز عاشورای امسال همانند سال های قبل پیش از اذان صبح، پدر به همراه تعدادی از اهالی و ریش سفیدان ده به مسجد برای تدارک ناهار روز عاشورا رفتند. از سال های خردسالی تا کنون پدرم در مراسم عزاداری های امام حسین(ع) برای مردم آشپزی می کند و این کار را به شکل یک وظیفه مقدس با عشق و علاقه خاصی انجام می دهد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نام خداوند در طرح های خوشنویسی- قسمت چهارم

از سر عادت و مهربانی بیش از حد، او  بدون هیچ چشم داشتی برای مراسم های دیگر مردم روستا نیز کمک می کند به همین دلیل مردم روستا برای او احترام خاصی قائل هستند. هیئت عزاردار پس از عزاداری به مسجد ده آمدند و  نماز ظهر ظهر عاشورا را با هماهنگی ادا  کردند. پس از آن روحانی روستا روضه حضرت زینب و مرثیه روز عاشورا را برای همه خواند و پس از صرف نهار عزاداران به خانه هایشان رفتند. اما مراسم به همین جا ختم نمی شود.

شام غریبان در روستای تخت

در غروب روز  عاشورا  همه اهالی ده برای اجرای مراسم شام غریبان و هم دردی با خانواده امام حسین (ع)  به سمت گورستان روستا رفته و در رثای سالار شهیدان کربلا و یارانش به سوگ نشستند و در این مراسم روحانی روستا روضه خوانی کرده و پس از اجرای مراسم و قرائت فاتحه برای اهل قبور به سوی خانه هایشان باز گشتند و این عادت همه ساله مردم خون گرم و مهربان روستای تخت است.

 

نذر عاشورا
نذری پزان
نذری پزان
عزاداری در روستای تخت
سینه زنی در روستای تخت
دسته عزاداری در روستای تخت
دسته سینه زنی در روستای تخت
دسته سینه زنی در روستای تخت
عزاداری در روستای تخت
دسته سینه زنی در روستای تخت
moharam-nojavanha (12)
moharam-nojavanha (13)
ظهر عاشورا در روستای تخت
ظهر عاشورا
ظهر عاشورا در روستای تخت
ظهر عاشورا در روستای تخت
ظهر عاشورا در روستای تخت
مراسم محرم در روستای تخت
مراسم محرم در روستای تخت
مراسم محرم در روستای تخت
مراسم محرم در روستای تخت

 

عکس و نوشته: رقیه قزل سفلی

 

t مراسم محرم در روستای تخت
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “مراسم محرم در روستای تخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *