مزاحمت های اینترنتی چیست و نوجوانان چگونه می توانند با آن مقابله کنند

مزاحمت های اینترنتی چیست و نوجوانان چگونه می توانند با آن مقابله کنند
t مزاحمت های اینترنتی چیست و نوجوانان چگونه می توانند با آن مقابله کنند

مزاحمت های اینترنتی یکی از جرم های فضای مجازی شناخته می شود. جرایم اینترنتی یک تهدید جهانی است؛ و شواهد نشان می دهد که این تهدید همچنان افزایش می یابد.  جرایم اینترنتی شامل جرائمی است که از طریق استفاده از اینترنت انجام می شود؛ یا به طریقی توسط فناوری رایانه پشتیبانی می شود.  جرایمی که با استفاده از اینترنت یا فناوری رایانه انجام شود، که  منجر به کلاهبرداری ، جعل هویت ، کلاهبرداری با کارت اعتباری ، فروش کالاهای سرقت شده و …. به عنوان جرم تجارت الکترونیکی شناخته می شود سایر جرایم اینترنتی شامل زورگویی ، سرقت ، آزار و اذیت ، ارسال عکسهای جنسی ، انتشار مطالب دروغ، ارسال پیام های تهدید ، انتشار عکس ها وفیلم ها شخصی افراد بدون اجازه آن ها و… می گردد.

این گونه آزار و اذیت ها می تواند طریق شبکه های اجتماعی مانند واتس آپ ، اینستا گرام و …. اتفاق بیفتد ویا از طریق سامانه های پیام رسان ، وحتی سامانه های بازی آنلاین انجام شود .

یکی دیگر از تخلفات فناوری اطلاعات ، دسترسی به خود رایانه از طریق دسترسی غیرمجاز در سیستم ها یا برنامه ها است که اجازه ورود به اطلاعات و داده های فرد را می دهد.  این کار توانایی به دست آوردن اطلاعات شخصی ارزشمند و خصوصی ، افراد رابه زورگیران اینترنتی می دهد .

هدف مزاحمان اینترنتی، در بیشتر موارد ترساندن افراد،باج گیری وگاهی هم شوخی با همسالان است.

مزاحمت اینترنتی

تفاوت مزاحمت درفضای مجازی با سایر اشکال قلدری چیست؟

آزار و اذیت اینترنتی به دلیل ماهیت عمومی و غیرقابل کنترلی که دارد آسیب بیشتری به افراد می رساند زیرا :

1- گروه زیادی در فضای مجازی مطالب منتشر شده را می بینند ونمی توان محدودیتی برای انتشار ان قایل شد.

2- مطلب منتشر شده در فضای مجازی را نمی توان حذف کرد واز دسترس دیگران دورنگهداشت. همین موضوع باعث می شود تا فرد هروقت به رایانه یا گوشی همراه خود مراجعه می کند دچار نگرانی و عذاب بیشتر شود .مزاحمان اینترنتی می توانند هویت خود را پنهان کنند .

3-از طریق موتورهای جستجو می توان  دوباره به این محتوا دسترسی پیدا کرد.

4- فرار از زورگویی برای افراد دشوار است. به خصوص اگر از فناوری در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

5-بعضی از افراد شرور در اینترنت آرادی عمل بیشتری دارند. زیرا آنها به دلیل ماهیت دنیای آنلاین احساس کمتری نسبت به عملکرد خود دارند.

پیامد مزاحمت های اینترنتی چیست؟

گاهی اوقات ، قلدری آنلاین ، مانند انواع دیگر قلدری ، می تواند منجر به مشکلات جدی  وطولانی مدت شود. استرس ناشی از ناراحتی یا ترس مداوم در افراد می تواند منجر به اختلالات رفتاری یا اختلال در خواب و اشتهای فرد شود  شود. هم چنین مزاحمت اینترنتی  می تواند فرد را دچاراضطراب وافسردگی شدید نماید. اگر فردی افسرده یا مضطرب با آزار اینترنتی مواجه شود ممکن است حال روحی وی بسیار وخیم گردد .

مزاحمت اینترنتی

چرا افراد در اینترنت برای دیگران مزاحمت ایجاد  می کند؟

شاید دلیل این کار مانند نمونه های آزار در فضای مجازی بسیار زیاد باشد. زیرا نمی توان مطمِئن شد که فردی با دلایل شخصی به آزار دیگران پرداخته است ؛ ویا فقط قصد شوخی وتفریح داشته است . البته نتیجه کار که باعث آزار روحی وروانی افراد است هیچ فرقی نمی کند .

چگونه جلو مزاحمت های اینترنتی را بگیریم ؟

آمار نشان می دهد که از هر 10 نوجوان فقط 1 نفر در مورد اینکه مورد آزار اینترنتی قرار گرفته است؛ با والدین خود یا افراد بالغ مورد اعتماد صحبت می کند.. این نوجوانان بیشتر به خاطر، خجالت ، ترس از باور نشدن ، ترس از بی اهمیت جلوه دادن موضوع یا از دست دادن دسترسی به فناوری ، راز خود را به دیگران نمی گویند. ایجاد اعتماد بین نوجوانان و والدین و حمایت آنان از فرزندان گام مهمی برای جلوگیری از آزار واذیت اینترنتی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آداپتوری برای اتصال موبایل به تلسکوپ و میکروسکوپ 

 چگونه می توان از مزاحمت های اینترنتی پیشگیری کرد؟

  • نوجوانان باید اطمینان حاصل کنند که در فضای مجازی فقط با کسانی ارتباط برقرار کنند که از هویت واقعی آنان مطلع هستند .
  • هر نوجوان به هنگام استفاده از اینترنت و فضای مجازی باید در تمام حساب ها، تنظیمات حریم خصوصی رابشناسند و آن ها را به درستی تنظیم کند.
  • هیچ کس نباید به هیچ بهانه ای گذر واژه های شبکه های احتماعی خود را در اختیار دیگران قرار دهد.حتی اگر این فرد نزدیک ترین دوست وی باشد.
  • نوجوانان باید آموزش لازم را دیده باشند ؛تا فردی را که برای وی ایجاد مزاحمت کرده در شبکه های اجتماعی مسدود کند. ویا موضوع رابه والدین خود اطلاع دهد .
  • وارد شدن به سایت های نامناسب ویا خرید از سایت ها ی غیر مطمئن باعث می شود که نوجوان به دام سود جویان بیفتد. بنابراین از این کارها باید به شدت اجتناب کرد.

مهم تر ازهمه این که نوجوانان باید قبل از ورود به دنیای مجازی، اطلاعات کاملی در این باره به دست بیاورند. مطالعه کتاب ها ، مقالات علمی و استفاده از سایت های معتبر راه کارمناسبی است . در سایت نوجوان ها نیز مقالات خوبی در این زمینه وجود دارد

والدین و ازار اینترنتی

 والدین در زمانی که فرزاندانشان مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته اند چه کاری می توانند انجام دهند ؟

هیچ راهکار کاملی در مورد چگونگی حل مزاحمت های اینترنتی وجود ندارد. اگر مطلع شدید فرزندان شما  شما مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته اند، اولین کاری که والدین باید انجام دهند حمایت از فرزند و همدلی با اوست.  به آن ها اطمینان دهید که مشکل ایجاد شده تقصیر او نیست . آزار و اذیت اینترنتی جدی و ناراحت کننده است .بنابراین سعی کنید به او آرامش بدهید و از همه مهمتراین  که از آنلاین شدن فرزندتان به هیچ وجه جلوگیری کنید زیرا این کار باعث می شود که در صورت تکرار مجدد  این مشکل به شما نگویند.

برای حمایت از فرزندانتان :

با فرزندان  نوجوان  خود صحبت کنید و واقعاً به صحبت های او گوش دهید. از آنها بخاطر اینکه رازشان را با شما در میان گذاشته اند تشکر کنید. به آنها بگویید که به آن ها کمک می کنید که در مقابل  به زورگویان بایستد .

هرگز فرزند خود را به دلیل اینکه مورد آزار و اذیت اینترنتی واقع شده است  سرزنش نکنید. نحوه تعامل نوجوانان  درفضای مجازی ممکن است برای بزرگسالان قابل درک نباشد. احساسات آنها راتایید کنید و سعی نکنید با سرزنش آن ها،  تجربیات نوجوانان را نادیده بگیرید.

به نوجوانان اگاهی دهید که افرادی در جامعه می توانند از آن ها حمایت کنند کسانی مانند معلمان ، مشاوران مدرسه و والدین که اگر با آن هامشورت کنند حتما نتیجه خوبی می گیرند .

اگر به اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی رسیدگی به مزاحمت اینترنتی و نکات کلی در مورد ایمنی  در مقابل این مزاحمت اینترنتی نیاز دارید به سایت پلیس فتا مراجعه کنید .

آیا افراد سرشناس هم در اینترنت مورد آزار قرار می گیرند ؟

اتفاقا افراد سرشناس بیشتر ازبقیه ممکن است آزار ببیند . گاهی حمله عده ای به پیچ شخصی یکی از ستارگان هنری یا ورزشی باعث می شود وی مدتی صفحه خود را تعطیل کنید . برای نمونه زین مالک خواننده مسلمان گروه وان دایرکشن (One Direction) بعد از حملات گروه به ظاهر مسلمان داعش به مردم ،  مورد اذیت و آزار زیادی قرار گرفت و عده ای در صفحه تویتر وی را مورد سرزنش و فحاشی قرار دادند تا این  که وی مجبور شد مدتی صفحه خود را تعطیل کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه سیستم کامپیوتر خود را با گوشی کنترل کنیم؟

زین مالک

اگر بصورت آنلاین مورد آزار و اذیت ومزاحمت های اینترنتی قرار گرفتم ؛چگونه تفاوت بین شوخی و قلدری را تشخیص دهم؟

این درست که همه دوستان با هم شوخی می کنند. وتشخیص این که فردی قصد مسخره کردن شما را دارد ویا با شما شوخی می کند نیز سخت است . اما اگر از رفتار دیگران دریک گروه اینترنتی ناراحت می شوید و شوخی های وی باعث می شود که دیگران نیز شما را تحقیر کنند. از اوبخواهید که این کار را ادامه ندهد. اما اگر از این تذکر نتیجه نگرفتید گروه راترک کنید . اما اگر در گروه هایی عضو هستید  که مجبورید در گروه بمانید مانند گروه های درسی ، حتما از والدین یا معلمان برای رفع مشکل کمک بگیرید .

اگر در فضای مجازی کسی مزاحم من شد موضوع را با چه کسی مطرح کنم؟ چرا گزارش این موضوع مهم است ؟

اگر فکر می کنید در شبکه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید؛ دراولین قدم به فرد مورد اعتمادی مانند  والدین یا ​​یکی از اعضای نزدیک خانواده مشکل خود را مطرح کنید . در مدرسه نیز  می توانید با مشاور ، مربی ورزش یا یکی از معلمانتان در این مورد صحبت کنید .

اما اگر راحت نیستید که مشکلتان را با شخصی مطرح کنید می توانید با یافتن تلفن پلیس فتا در شهر خودتان با پلیس مشورت کنید برای یافتن شماره مشاوره پلیس فتا در هر شهر می توانید اینجا را کلیک کنید .

اگر کسی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند واتساپ واینستاگرام مزاحم شما شد در اولین قدم وی را مسدود کنید و همچنین در اینستا گرام می توانید این موضوع را گزارش کنید تا صفحه او از دسترس خارج شود .

حتما پیام های متنی یا تصویری را که از طرف فرد مزاحم  برای شما ارسال شده است ذخیره کنید تا بعد بتوانید از همین طریق برعلیه وی اقدام کنید.

اگر حس می کنید از طرف فرد یا افرادی در خطر هستید سریعا با پلیس تماس بگیرید .

 

مزاحمت های اینترنتی

افرادی در فضای مجازی برای من مزاحمت ایجاد می کنند. اما از بیان این موضوع با والدینم می ترسم .

بهترین و بزرگ ترین حامی هر نوجوان والدین او هستند. هرچند که معمولا نوجوانان برای مطرح کردن بعضی موضوعات با والدین خجالت می کشند. اما زمانی را برای صحبت با انها انتخاب کنید. بهترین زمان وقتی است که حوصله و وقت گوش دادن به حرفهای شما را داشته باشند. برای آن ها توضیح دهید که این مشکل چقدر شما را آزار می دهد . والدین معمولا به اندازه شما با فناوری آشنا نیستند. بنابراین به آن ها کمک کنید تا درک دقیقی از مشکل  ایجاد شده پیدا کنند .

والدین ممکن است راه حل سریعی برای رفع مشکل مزاحمت های اینترنتی نداشته باشند. ولی همیشه بیاد داشته باشید مشورت با بزرگ ترها بهتر از حل موضوع به ضورت تنهایی است .

یکی از دوستانم در فضای مجازی دچارمشکلی شده است. اما می ترسد این موضوع را با دیگران مطرح کند من چگونه می توانم کمکش کنم ؟

در قدم اول به او اطمینان دهید که در کنارش هستید و برای حل مشکلش به او کمک می کنید و به او تاکید کنید برای هرکسی ممکن در فضای مجازی این مشکل پیش بیاید.سعی کنید علت ترس او را از گزارش ندادن مشکلش پیدا کنید.برای این کار دوستانه به حرفهایش گوش دهید.

اما در نهایت اگر دوستتان حاضر به گزارش مشکل نشد. اورا ترغیب کنید تا یک بزرگ تر مشورت کند. البته این نکته را بیاد داشته باشید که مزاحمت های اینترنتی ممکن است  باعث خطرات جانی ویامشکلات مالی شود .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع مدل های جدید دفتر برنامه ریزی فانتزی برای تو که فانتزی پسندی!

من دلم می خواهد از اینترنت و فضای مجازی مثل بقیه نوجوان ها استفاده کنم. اما می ترسم که مشکلاتی برایم ایجاد شود. آیا می شود با امنیت کامل از اینترنت استفاده کرد .

استفاده از اینترنت مزایای زیادی دارد. ولی مانند بسیاری از کارهای دیگر ممکن است خطراتی هم داشته باشد که باید خودمان را در مقابل این خطرات محافظت کنیم.

اگر کسی در فضای مجازی مزاحمتان شد؛ می توانید به طور موقت به سراغ اینترنت نروید. یا برای مدتی از یک پیام رسان خاص خارج شوید. اما این کارها راه حل دایمی نیست. حتی فرار شما از جلو مشکلات ، ممکن است فرد مزاحم را تشویق به مزاحمت بیشتر برای شما یا دیگران کند .

همه ما می خواهیم در حالی که از مزایای اینترنت بهره می بریم؛ فضایی امن برای خودمان و جامعه ایجاد کنیم . پس با گزارش این رفتار ناپسند و اقدام از طریق مجاری قانونی جلو قلدری های مجازی را می توانیم بگیریم.
ما با ید یاد بگیریم اینترنت باید وسیله ای شود که بتوانیم در دنیای واقعی به سلامتی و در امنیت زندگی کنیم. این که بتوانیم شاد باشیم و در کنارهم به خوبی زندگی کنیم به همه ما بستگی دارد.

آنلاین بودن مزایای زیادی دارد. با این حال ، مانند بسیاری از موارد در زندگی ، خطراتی را به همراه دارد که باید ازخود در برابر آنها محافظت کنید.

مزاحمت های اینترنتی

چگونه می توانم به نحوی از فضای مجازی استفاده کنم که اطلاعات شخصی من در اختیار دیگران قرار نگیرد ؟

قبل از آنکه هر چیزی را در فضای مجازی و پیام رسان ها ارسال کنید به خوبی فکر کنید؛ این متن یا عکس برای همیشه در فضای مجازی باقی می ماند ونیاید چیزی باشد که دیگران به وسیله آن بتوانند به شما آسیب بزنند .

هرگز در صفحه شخصی خود ،در پیام رسان ها، اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن ویا نام مدرسه خود را اعلام نکنید.

به هنگام استفاده از برنامه ها ویا پیام رسان ها به دقت تنظیمات حریم خصوصی آن هارا توجه کنید. مثلا در اینستا گرام می توانید تصمیم بگیرید که چه کسانی می توانند نمایه شما را ببیند. یا چه کسی می تواند به شما پیام ارسال کند.یا در مورد پست های شما نظر بدهد . شما می توانید افرادی را که مایل به ارتباط با آن ها نیستید مسدود کنید.اگر کسی پیام بی ادبانه ای در زیر پست های شما نوشت ؛ به جای پاسخ دادن می توانید پیام را پاک کنید و اجازه ندهید صفحه شما را ببیند .
در بیشتر رسانه های اجتماعی مورد علاقه شما ، هنگام مسدود کردن ، محدود کردن یا گزارش دادن صفحات ، به افراد اطلاع داده نمی شود.

آیا برای کسانی که در فضای مجازی مزاحم دیگران می شوند مجازاتی در نظر گرفته شده است ؟

با توجه به این که قوانین در همه کشورها یکسان نیست. برخورد با مزاحمان اینترنتی هم متفاوت است. اما خوشبختانه در کشورما نیروی انتظامی بخش مستقلی را برای برخورد با مجرمان اینترنتی ایجاد کرده است . پلیس فتا به دنبال افرادی می گردد که از طریق اینترنت قصدمزاحمت های اینترنتی و آسیب رساندن به دیگران را دارند. پلیس با دستگیری این افراد، آن ها رادر اختیار دستگاه قضایی قرار می دهد . این افراد در دادگاه به میزان جرمی که مرتکب شده اند مجازات خواهند شد .

جمال رادفر

 

t مزاحمت های اینترنتی چیست و نوجوانان چگونه می توانند با آن مقابله کنند
2.8/5 - (9 امتیاز)

‫2 نظر ارسال شده در “مزاحمت های اینترنتی چیست و نوجوانان چگونه می توانند با آن مقابله کنند

  1. ش :

    پارسال از طرف گوگل یک پیامی میومد که میفت میخواد اعلان بفرسته…منم از سر کنجکاوی بجای اینکه بزنم روی بلاک زدم روی اجازه دهید.از اون موقع به بعد تو قسمت اعلانات گوشیم عکس های زشت و مستحجن میاورد منم چون مادرم گوشیم رو چک میکرد خیلی استرس داشتم که ببینشون.به تمام دوستام گفتم ولی اخر نفهمیدم چیکارش کنم و فقط۱۲سالم بود حتا به پسرعموم هم گفتم در اخر از طریق پسرخاله ی دوستم بعد از چند روز مشکل حل شد و منم بخواطر این به پدرمادرم نگفتم که فکرکردم اگه بگم ممکنه تا مدت زیادی نزارن از گوشی استفاده کنم و خجالت هم میکشیدم ….از اون طرف اون پسرخاله ی دوستم هم پسری خوبی نبود…ولی به هرحال مشکل برطرف شد…ایکاش خانواده ها فضایی رو در خانه ایجاد میکردن که راحت بتونیم مساعلمون رو باهاشون در میون بزاریم

    • جمال رادفر :

      شاید دوستان دیگری هم مثل شما این مشکل را دشته باشند بنایراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سایت هایی که می خواهند کوکی هایی روی گوشی شما نصب کنند جواب منفی بدهید دوما اگر اشتباهی این کوکی ها روی گوشی شما نصب شده باشد از بخش تنظیمات گوگل ، همه کوکی ها را حذف کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *