اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها
سوسن قریشی:
در مقاله قبل در مورد ضریح متبرک امام هشتم علی ابن موسی الرضا علیه السلام صحبت کردیم. در این مقاله در مورد جلوه معماری و سقاخانه اسماعیل طلا و نقارهخانه مطالبی هر چند به اختصار خواهیم گفت.
جدا از بحث ارزش معنوی این مکان روحانی و مقدس برای تمامی ایرانیان حرم امام رضا علیه السلام یکی از شش مجموعه معماری آرامگاهی ایران است که ارزشش حتی فراتر از مرزهای کشور رفته است و ارزشی جهانی پیدا کرده است. این مکان به دایره المعارف هنر اسلامی در طول این سالیان بدل شده است. این هنرها شامل خوشنویسی، آیینه کاری، معرق چوب، منبت کاری، حجاری سنگ، خاتم کاری و… است که فقط کافیست چشمی بچرخانید تا با این هنرها روبه رو شوید.
سقاخانه طلایی در میانه صحن انقلاب قدمتش به دوران نادر شاه افشار باز می گردد. گویند نادر شاه بنای سنگی آن را در حدود سال ۱۱۴۵ هجری قمری از هرات به شهر مشهد آورد و در حرم رضوی نصب کرد. استادکاری به نام اسماعیل طلاکار، آن را با طلا پوشش داد. این بنا علاوه بر طلا با کاشی، با اسماء الحسنی تزیین شده است و امروزه به نام سقا خانه اسماعیل طلا و در بین مردمان مشهد به سقاخانه اسمال طلا معروف گردیده است.
نقاره خانه اکنون بر ایوان شرقی صحن انقلاب قرار دارد. نقاره زنی از دوران سلسله غزنویان رواج یافت و از آن زمان تا به امروز روزی دو مرتبه هنگام طلوع و غروب خورشید نواخته می شود. علاوه بر آن در مناسبت های مذهبی و همچین زمان رخداد کراماتی ( وقایع ویژه) از حضرت با نوایی زیبا و شاد نواخته می شود.