مهارت در کنترل احساسات

t مهارت در کنترل احساسات

emotions.nojavanha

مفهوم کنترل احساسات

منظور از کنترل احساسات تسلط بر خود است. احساسات، لازمۀ ادامۀ حیات برای انسان ها می باشد و در حقیقت نیرو و قوای محرکه ای است که اگر کنترل نشود مخرب خواهد بود.

ضرورت و اهمیت بیان و کنترل

کنترل احساسات ضروری و مهم است زیرا احساس عامل سازش انسان است و به زندگی غنا می بخشد و موجب بهره مندی و لذت از زندگی می گردد، از این رو کمبود و نارسایی کنترل آن موجب به خطر افتادن سلامت روان و ایجاد آسیب های فردی می شود.

کنترل عواطف در زندگی فردی و جمعی ما تاثیر بسزایی دارد، در زندگی فردی، عامل کار، فعالیت، تلاش ایجاد تحول در زندگی و حفظ و صیانت وجود است و در زندگی جمعی عامل ایجاد پیوند میان انسان ها و موجب کار و فعالیت دسته جمعی است. 

راهکارهای کنترل عواطف و احساسات

در زمان مناسب و با ملاحظۀ شرایط محیط، احساسات و عواطف خود را نسبت به دیگران نشان دهید اما نکته ای که باید رعایت شود این است که احساسات خویش را به بهترین شیوه بیان کنید به طوری که اجتماع پسند باشد یعنی آنچه را که موجب دلتنگی و ناراحتی شما است بیان نمایید. در ضمن مراقب باشید طرف مقابل از شما نرنجد و دوستی و احترام میان شما تخریب نشود.

تا حد امکان از ابراز و بیان عواطف و احساسات نامطبوع بپرهیزید تا واکنش های فیزیولوژیکی شما به حدعواطف،اقل برسد. در موقعیت هایی که حالات عاطفی نامطلوب در شما به وجود می آید و احساسات شما تحریک می شود قرار نگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جملات الهام بخش برای زندگی

احساسات خود را برای خویش بازگو کنید.

هنگامی که در اولین رویارویی با چیزی احساسات شما تحریک می شود، دربارۀ درستی یا نادرستی آن چیز از خود سؤال کنید. این سؤال موجب تمرکز و دقت شما شده و اطلاعات ورودی را غربال کرده و مانع بروز احساسات تند می گردد.

از خودتان انتقادهای شدید نکنید. انتظارات شما از خودتان باید متناسب با امکانات شما باشد. همچنین باید حدود انتظارات شما از دیگران همواره متعادل و معقول باشد.

همچون عقاب اوج بگیرید و مثل لاک پشت آرام و خموده حرکت نکنید.

الگوهای رفتاری دلخواه را روی کاغذ بنویسید و با خود تکرار کنید.

 

برگرفته از کتاب 30 مهارت زندگی برای جوانان و نوجوانان اثر حسن ملکی 

تنظیم و ویرایش: نشریه اینترنتی نوجوان ها

 

t مهارت در کنترل احساسات
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *