میزان مناسب ساعت خواب دانش آموزان چقدر است؟

ساعت خواب دانش آموزان
t میزان مناسب ساعت خواب دانش آموزان چقدر است؟

نکات مهم جهت تنظیم ساعت خواب دانش آموزان

کودکان و نوجوانانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند‌، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامتی و رفتاری هستند. بنابراین ضروری است که ساعت خواب دانش آموزان برای خودشان و والدین آن‌ها در اولویت باشد. به همین علت باید نحوه تنظیم خواب نوجوانان، تاثیر خواب کافی بر عملکرد تحصیلی و… را به خوبی آموزش ببینند. از همین رو این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی برای تنظیم زمان خواب دانش آموزان آشنا کنیم.

اهمیت خواب برای دانش آموزان

کودکان و نوجوانانی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض خطر چاقی، دیابت، مشکلات روانی و نقص توجه هستند. به همین علت خواب دانش آموز یک مسئله اساسی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اینکه یک فرد چقدر به خواب نیاز دارد بستگی به سن او دارد.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان چقدر است؟

سال‌های نوجوانی دوره‌ای است که فرزندان ما در حال رشد هستند. در این مدت، هم مغز و هم بدن رشد قابل توجهی را تجربه می‌کنند. دانش آموزان در این دوره آماده پیشرفت‌های زیادی برای آینده می‌شوند. به همین علت دانش آموزان در این دوران باید عادات زندگی و خواب سالم داشته باشند. دانش آموزان به حداقل 8-10 ساعت خواب در شب نیاز دارند. این میزان خواب باعث افزایش سلامت جسمانی، عاطفی و عملکرد تحصیلی می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راه های آسان و موثر برای خوشبو کردن دهان

هنگام خواب بدن و ذهن افراد استراحت می‌کند. البته زمانی که ما خواب هستیم، بدن ما سخت در حال کار است. در این مدت، بدن ما عضلاتی را که در طول روز فرسوده شده‌اند را بازیابی کرده و مواد زائد مغز را پاک می‌کند. این کار باعث بهبود عملکرد جسم و ذهن می‌شود.کمبود خواب باعث بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن مانند کنترل گرسنگی، سیستم ایمنی بدن، عملکرد متابولیک خوب و توانایی ما برای حفظ وزن طبیعی بدن می‌شود.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان

تاثیر گوشی و بهم خوردن خواب دانش آموز

یکی از مواردی که باعث اختلال در خواب دانش آموزان می‌شود استفاده مداوم از تلفن همراه است. عامل اصلی بروز بی خوابی در نوجوانان به علت استفاده از تلفن همراه، وجود تشعشات نور موبایل است. این عامل علاوه بر بروز خواب آلودگی و خستگی در نوجوانان، مشکلات زیر را نیز به همراه دارد.

  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • دیابت
  • سکته قلبی و مغزی

تاثیر گوشی و بهم خوردن خواب دانش آموز

راهکارهایی برای تنظیم زمان خواب دانش آموزان

اگر برای شما هم سوال است که برای تنظیم خواب دانش آموزان چه باید کرد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خوابی منظم داشته باشید

خوابیدن در ساعت مشخصی از شب باعث تنظیم روتین و ساعت خواب شما و فرزندتان می‌شود. برعکس خواب نامنظم، باعث می‌شود کیفیت و طول مدت خواب دانش آموزان کاهش یابد.

روتین قبل از خواب مناسبی داشته باشید

انجام برخی عادات آرامش بخش قبل از خواب باعث بهبود کیفیت خواب افراد و تنظیم خلق و خوی آن‌ها می‌شود. به همین علت گوش دادن به موسیقی و یا انجام مدیتیشن نیز به خواب بهتر دانش آموزان کمک می‌کند.

در اتاق آرام و دنج بخوابید

خوابیدن در یک اتاق ساکت و تاریک با دمای مناسب می‌تواند به خواب بهتر دانش آموز کمک کند. اتاق بیش از حد گرم یا محیط پر سر و صدا منجر به بی خوابی می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جلوگیری از عوارض جانبی سرطان با کشف جدید سلول های بنیادی

مصرف قهوه، الکل و نیکوتین را کاهش دهید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین، الکل و نیکوتین منجر به کاهش کیفیت خواب می‌شود. دانش آموزان برای خواب بهتر باید از مصرف قهوه در بعدازظهر و عصر خودداری کنند.

کاهش استفاده از وسایل الکترونیکی

استفاده بیش از حد از تلفن همراه و وسایل الکترونیکی باعث کیفیت خواب پایین می‌شود. حتی قرار گرفتن در معرض نورهای روشن اتاق قبل از خواب ممکن است بر کیفیت خواب دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

۱۲ تکنیک مقابله با بددهنی نوجوانان

ارتباط خواب مناسب و عملکرد تحصیلی

اگر انتظار دارید عملکرد تحصیلی مناسبی داشته باشید، باید حتما میزان خواب مناسب را در اولویت قرار دهید. به همین علت خواب منظم و یک برنامه ریزی درست باعث بهبود کیفیت خواب دانش آموزان می‌شود. شاید برای شما عجیب باشد؛ اما فقط یک کار کاملا ساده باعث بهبود حافظه شما می‌شود و آن هم خواب مناسبی است.این موضوع بسیار ساده است؛ اما به نظر می‌رسد اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان آن را نادیده می‌گیرند! تنها چیزی که نیاز دارید این است که در شب امتحان خواب خوبی داشته باشید! فواید یک روتین خواب مناسب برای دانش آموزان شامل موارد زیر است.

  • تقویت شناخت و حافظه
  • تسهیل یادگیری
  • شارژ باتری‌های ذهنی و فیزیکی
  • استفاده بهینه از روزهای خود
  • افزایش سلامت روحی و جسمی
  • کاهش استرس
  • آسیب های کم خوابی دانش آموزان

آسیب های کم خوابی دانش آموزان

کمبود خواب دانش آموزان نیز ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر شود.

  • بی توجهی، تحریک پذیری، بیش فعالی، کنترل ضعیف تکانه و مشکل در انجام چند کار
  • حافظه ضعیف
  • اختلال در مهارت های محاسباتی ریاضی
  • نوسانات خلقی و توهم
  • مشکلات سلامتی جسمی
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود Evernote برای اندروید و ios؛ یادداشت برداری حرفه ای در گوشی های هوشمند

آسیب های کم خوابی نوجوان ها

عوامل کاهش خواب دانش آموزان کدامند؟

موارد زیر از جمله عوامل کاهش خواب دانش آموزان شما هستند.

  • کافئین
  • تلفن همراه
  • ورزش سنگین
  • رژیم غذایی سنگین
  • قرص‌های لاغری
  • نیکوتین
  • الکل

ساعات خواب مناسب برای دانش آموزان پشت کنکوری

سال کنکور برای دانش آموزان یک سال بسیار مهم و حیاتی است. بنابراین همه برنامه‌ها اعم از خواب دانش آموزان کنکوری باید کاملا منظم و بر اساس برنامه باشد. یکی از 5 مراحل خواب افراد، مرحله تثبیت حافظه است. این مرحله به ویژه برای دانش آموزان کنکوری اهمیت زیادی دارد.

مرحله تثبیت حافظه در خواب REM نامیده می‌شود. این مرحله 4 الی 5 بار در خواب تکرار می‌شود. البته این فقط برای افرادی است که خواب کافی دارند. به همین منظور شما نباید کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت در خواب بخوابید. بهترین زمان برای خوابیدن هم از ساعت 10 شب تا 6 صبح است. بنابراین بهتر است خواب دانش آموزان در این ساعت‌ها باشد.

منبع 1

سوالات متداول

ساعت خواب منظم، کاهش مصرف قهوه، الکل و نیکوتین، خوابیدن در اتاقی دنج و آرام، کاهش استفاده از تلفن همراه

کافئین
تلفن همراه
ورزش سنگین
رژیم غذایی سنگین
قرص‌های لاغری
نیکوتین
الکل

t میزان مناسب ساعت خواب دانش آموزان چقدر است؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *