نقاشی بعد از ظهور اسلام

t نقاشی بعد از ظهور اسلام

 

بعد از ظهور اسلام و شکست حکومت ساسانی هنر و فرهنگ ایران در کنار آداب و رسوم اسلامی ادامه پیدا کرد و به رشد و بالندگی بیشتری رسید.هر چند که باتوجه به اینکه نقاشی دوران ساسانیان بیشتر مربوط به درباریان بود و همچنین از این هنر برای ستایش شاهان و یا ادیان غیر الهی استفاده می شد. در ابتدا مسلمانان چندان توجهی به آن نشان ندادند اما در زمان امویان چون 

خلفای اموی در ساختن کاخها و در ضرب سکه ها همه از شاهان ساسانی پیروی  می کردندد.ومانند شاهان ساسانی  از وسایل تجملاتی استفاده می نمودند .دوباره نقاشی در درون کاخ ها رواج پیدا کرد .

البته شواهد زیادی برای ما از تاثیر هنر ایران در اوایل اسلام باقی نمانده است.

چند نقاشی دیواری که سالم هم نمانده اند و تصاویری روی ظروفی از جنس سفال و فلز نشان از تقلید این حکومت از ایران ساسانی دارد.

فرهنگی (6)

دیوار نگاره های قصر الحیر غربی در دمشق  نمونه ای از تاثیر هنر ایران قبل از اسلام می باشد.زمان کشیده شدن آنها  730 م/ 112 ه.ق است.

فرهنگی (2)

مکان دیگر نقاشی های قصر عمره در اردن کنونی که نقاشی های موجود در آن با نقاشی های زمان ساسانی شباهت زیادی دارد.

فرهنگی (5)

فرهنگی (4)

اما بیشتر هنرمندان مردمی بعد از ظهور اسلام از  نقاشی به صورت هنر کتاب آرایی استفاده کردند .و کتابهای مذهبی به ویژه کتاب قرآن  را با نقشهای مختلف هندسی و غیر هندسی  تزیین می کردند.و همین امر باعث توجه  مسلمانان به نقاشی ورواج دوباره آن شد

فرهنگی

فرهنگی (3)

 

t نقاشی بعد از ظهور اسلام
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کارخیر / مجموعه تلوزیونی روشنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *