نقش برجسته و پل ساسانی در فیروزآباد فارس

t نقش برجسته و پل ساسانی در فیروزآباد فارس

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

وقتی به سمت شهر فیروز آباد می رویم جاده از کنار رودخانه قره آقاج عبور می کند که روزگاری بسیار پر آب بوده است. در نزدیکی های شهر جایی که رودخانه بین جاده و کوه فاصله انداخته است نقشی از پادشاهان ساسانی که شهر گور یا همان فیروز آباد را بنا کرده اند به یادگار مانده است. در نزدیکی همین حجاری هنوز باقی مانده پلی ساسانی در کنار رودخانه دیده می شود.

فیروز آباد (1)

این پل که یادگار مهر نارسه وزیر با اقتدار ساسانی است در زمان آبادانی با دهانه ای به طول 50 متر بر رودخانه و در محلی که به تنگاب مشهور است بنا شده بوده است. در کنار نقش برجسته تنگاب  کتیبه ای به خط پهلوی وجود دارد که مهر نرسه خود را بانی ساخت پل معرفی نموده و از رهگذران طلب دعای خیر کرده است. در این کتیبه نوشته شده است: این پل به دستور مهر نارسه ورزگ فرمازاد برای شادی روح او به هزینه خودش ساخته شده است. هر کس از این راه عبور کند برای مهر نارسه و پسرانش به دلیل ساختن پل درود فرستد. به کمک و لطف خداوند نادرستی و فریب در آن جا نخواهد بود.  نقش برجسته برسینه کوه که از دور نیز به خوبی قابل مشاهده است نمایی از تاج گذاری اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانیان را نشان می دهد. در این حجاری اردشیر تاج پادشاهی را از اهورامزدا می گیرد. احتمالا زمان ایجاد این نقش برجسته مربوط به سال 226 می باشد که اردشیر تیسفون، پایتخت اشکانیان را به تصرف خود درآورد و سلسله اشکانیان را برانداخت. در این نقش برجسته اهورامزدا در سمت چپ ایستاده و حلقه شاهی را به اردشیر که در سمت راست ایستاده، اهدا می کند. سه نفر از شاهزادگان نیز بر پشت سر اردشیر نقش شده اند که یکی ار آن ها  شاهپور ساسانی است.

فیروز آباد (2)

فیروز آباد (3)

فیروز آباد (4)

فیروز آباد (5)

mosabeghe

کاربر عزیز

چنانچه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت لطفا آن را لایک کنید.

 

t نقش برجسته و پل ساسانی در فیروزآباد فارس
1/5 - (1 امتیاز)
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روز دروغگویی (دروغ اول آوریل یا دروغ سیزده)

‫3 نظر ارسال شده در “نقش برجسته و پل ساسانی در فیروزآباد فارس

  1. سیروس :

    با سلام
    ضمن تشکر بابت معرفی آثار باستانی فیروزآباد پایتخت و مهد ساسانیان متن فوق را تصحیح میکنم رودخانه ای که از تنگاب عبور میکند ، رودخانه فیروزآباد است ، مسیر رودخانه قره آغاج از کوار حدود ۵۰ کیلومتری فیروزآباد جدا شده و به سمت جهرم تغییر مسیر میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *