نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح

نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح
t نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح

نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح

دیافراگم روزنه ای است در میان لنز،  که میزان ورود نور به دوربین را کنترل می کند. هر چقدر عدد کوچک تری را انتخاب کنیم روزنه گشادتر می شود و مقدار عبور نور بیش تر می شود و هر چه عددهای بزرگ تری را انتخاب کنیم روزنه بسته تر شده و مقدار نور کم تری به تصویر می رسد.

اما دیافراگم علاوه بر کنترل مقدار نور بر عمق میدان نیز تاثیر دارد. هر چقدر دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان بیش تر و هر چه دیافراگم گشادتر باشد عمق میدان کمتری در عکس ایجاد خواهد شد. تصاویر زیر همین مطالب را بهتر نشان داده اند. دیافراگم (1)

 

به این تصاویر زیر به دقت نگاه کنید در ظاهر همه عکس ها یکسان دیده می شوند. از نظر نور لازم برای یک عکس خوب، همه عکس ها یکسان هستند اما اگر به اعداد دیافراگم و شاتر در کنار عکس ها نگاه کنید بهتر متوجه تفاوت ها خواهید شد. در همه عکس ها مقدار نور براساس آن چیزی است که نورسنج انتخاب کرده است اما در عکس اول دیافراگم در اندازه حداکثر گشادی است و به جای آن و برای جبران این که نور زیادی وارد دوربین نشود سرعت پرده شاتر تا 2000/1 ثانیه بالا برده شده است .

به همین ترتیب هرچه دیافراگم 1 استاپ بسته شده است به جای آن سرعت شاتر 1 درجه تغییر کرده است تا در عکس آخر دیافراگم به  بسته ترین حد یعنی 22 رسیده است. اما نکته مهم عمق میدان پشت سر سوژه است وقتی دیافراگم گشاد است تصاویر پشت سر موضع محو است و در حقیقت عمق میدان کم است و در تصویر آخر که دیافراگم کاملا بسته است عمق میدان زیادشده و تصاویر پشت سر موضوع کاملا واضح است.

نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح

آموزش عکاسی؛ نوردهی در عکاسی

t نقش دیافراگم در عمق میدان وضوح
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ماه رمضان و مسلمانان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *