نوای روز پنجم محرم؛ ، حضرت عبدالله بن حسن (ع)

نوای روز پنجم محرم؛ ، حضرت عبدالله بن حسن (ع)

نام‌گذاری شب‌های دهه محرم به صورت تعینی و به مرور زمان انجام گرفته است. این کار به پاس‌داشت حماسه‌سازان واقعه کربلا و از سوی ذاکران اهل بیت (ع)، به تقلید از شب‌های خاصی چون تاسوعا و عاشورا صورت گرفته است.شب پنجم محرم مانند شب چهارم، میان چند شهید کربلا مشترک است و به‌نام زهیر بن ‌قین و عبدالله بن حسن ، نام‌گذاری شده است. البته روضه حبیب ‌بن ‌مظاهر نیز به این شب منسوب است.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

عبدالله بن حسن کیست؟

«عبدالله‌بن‌حسن‌بن‌علی»، فرزند امام حسن مجتبی (ع)، نوجوان ۱۱ ساله‌ای بود که در شمار آخرین شهیدانی است که در ظهر عاشورا و پیش از شهادت امام حسین به شهادت رسید.

او وقتی دید امام حسین بر زمین افتاده و در محاصره دشمن است، در دفاع از عموی بزرگوارش به سوی میدان شتافت؛ امام حسین با دیدن او به زینب (س) فرمود: «خواهرم این کودک را نگهدار.» حضرت زینب سعی کرد از رفتنش جلوگیری کند و او را به خیمه بازگرداند، اما او مقاومت کرد و بازنگشت و خود را به امام رساند؛ در این هنگام یکی از سپاهیان دشمن به نام «بحربن‌کعب» به سوی امام حسین آمد و قصد کشتن امام را داشت که آن کودک مانع شد و شمشیر دشمن بر دستش فرود آمد و دستش از بدن جدا شد. در همین هنگام «حرمله بن کاهل اسدی» گلوی عبدالله را هدف قرار داد و او را به شهادت رساند.

امام حسین پس از شهادت جانسوز پسر برادرش، او را در آغوش گرفت و گفت: «خدایا، اگر این بندگان ستمکار را تاکنون از نعمت‌هایت بهره‌مند کرده‌ای، اینک آنان را تار و مار و مایه عبرت دیگران قرار ده و هرگز از آنان خشنود مباش.»

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی با انگشت بر روی تبلت!

حضرت عبدالله

 

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

حجم: 2.94 MB

 

نوای روز چهارم محرم؛ حربن یزید ریاحی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *